50درصد موفق بوده‌ایم

دنیای اقتصاد- انجمن متخصصان علوم و صنایع غذایی را می‌توان از جمله موفق‌ترین تشکل‌های غیردولتی قلمداد کرد. دکترسید محمد حسینی، بنیانگذار این انجمن و بازرس کنونی آن با بیان مطلب بالا به خبرنگار ما گفت: در طول ۱۸سال فعالیت این انجمن توانسته‌ایم ۵۰درصد از اهداف مورد نظر را محقق کنیم. ۵۰درصد باقیمانده نیز به دلیل همکاری نکردن دولت محقق نشده است.

وی که در تمامی انتخابات گذشته این تشکل به عنوان عضو هیات‌مدیره آن انتخاب شده است، افزود: در ایران خلاف روال و تجربه موفق جهانی، دولت‌ها علاقه‌ای به مشارکت دادن نهادهای غیردولتی در فرآیند تصمیم‌گیری ندارند، به همین دلیل بخش عمده‌ای از اهداف تشکل‌ها به‌ویژه در عرصه برعهده گرفتن وظایف دولت در حوزه تصدیگری محقق نمی‌شوند.

نماینده سابق مردم تربت‌جام و تایباد در دوره چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی و همچنین معاون اسبق پارلمانی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان ساخت: نامناسب بودن بستر فعالیت تشکل‌ها و غیرقابل پیش‌بینی بودن تعامل دولت با نهادهای مدنی، رفتار تشکل‌ها را به تابعی از اقتدار و نفوذ دست‌اندرکاران و گردانندگان تشکل‌ها وابسته کرده است. به زبان دیگر عرصه‌ای که اعضای موسس یا هیات‌مدیره یک انجمن یا سندیکا، قدرتمند باشند به تبع آن، تشکل یاد شده فارغ از کارآمدی یا قدرت پاسخگویی به نیازها، قدرتمند به نظر می‌رسد.

رییس کنونی مرکز آموزش علمی کاربردی صنعت غذای تهران درباره انجمن متخصصان علوم و صنایع غذایی گفت: این نهاد یکی از قدیمی‌ترین تشکل‌های غیردولتی است که دارای بیش از ۱۵۰۰عضو حقیقی شامل استادان و متخصصان صنایع غذایی و ۵۰عضو حقوقی شامل واحدهای تولیدکننده مواد غذایی است.

وی هدف از تاسیس انجمن یاد شده را پشتیبانی ازصنایع غذایی برای افزایش قدرت رقابت در بازار و همچنین تقویت پژوهش‌های علمی و کاربردی برشمرد و گفت: درصدد بوده‌ایم، پلی برای پیوند صنعت و دانشگاه باشیم تا بتوانیم شکاف عمیق موجود در این عرصه را به حداقل‌ها برسانیم.

وی به تاکید برنامه‌های سوم و چهارم توسعه مبنی بر حمایت دولت از تشکل‌ها اشاره کرد و افزود: در کنار ناملایمتی‌های بخش‌دولتی نباید از نامناسب بودن ساختار اقتصادی - اجتماعی برای شکل‌گیری و توسعه تشکل‌ها غفلت کرد. تا زمانی که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی در انحصار دولت قرار دارد و بخش‌خصوصی همچنان دست به عصا، ناتوان و بسیار ضعیف حرکت می‌کند، نمی‌توان به تشکل‌گرایی و تقویت حرکت‌های گروهی امیدوار بود. با این حال نباید دست روی دست گذاشت و صرفا نظاره‌گر بود. به‌رغم تمامی محدودیت‌های یادشده باید تلاش کرد و از نامهربانی‌های نهاد دولت خسته نشد.

وی ابلاغ بند «ج» اصل ۴۴ قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری را یادآور شد و گفت: تشکل‌گرایی و تقویت بخش‌خصوصی لازم و ملزوم یکدیگر هستند. تا زمانی که از تشکل‌های قدرتمند و مقتدر برخوردار نباشیم، نمی‌توان در انتظار کارآمدی برنامه‌های خصوصی‌سازی نشست.

دکتر حسینی تصریح کرد: بی‌گمان، یک گروه متخصص با تجربه سال‌ها دست و پنجه نرم‌ کردن با مشکلات یک صنعت یا صنف بهتر می‌توانند،‌ مشکلات و راه‌ برطرف کردن آنها را تشخیص داده و در صورت ضرورت، در مرحله اجرا نیز به کمک دولت بیایند. به همین دلیل و در صورت علاقه‌مندی به کارآمدی برنامه‌های خصوصی‌سازی، بدون شک باید نقش تشکل‌های غیردولتی را در نظر گرفت.

وی قدیمی بودن قانون و مقررات مربوط به صنایع غذایی را یکی از مشکلات این حوزه قلمداد کرد و گفت: مقررات مربوط به صنایع غذایی به دهه ۴۰شمسی برمی‌گردد. برای بهبود تولیدات این صنایع و افزایش توان آنان برای رقابت در بازار‌های داخلی و خارجی نیازمند تجدیدنظر در این مقررات هستیم.

عضو هیات‌علمی دانشگاه امیرکبیر به نظارت‌های موازی نهادهای مرتبط با صنایع غذایی اشاره کرد و گفت: نهاد‌های مختلفی همچون وزارت صنایع و معادن یا موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بازرگانی هریک مقررات مربوط به خود را اجرا می‌کنند که این موازی‌کاری‌ها آسیب‌های عمده‌ای به این صنعت وارد کرده است.

وی برضرورت رعایت استقلال تشکل‌ها تاکید کرد و افزود: با توجه به محدودیت‌های مالی پیش روی تشکل‌ها، برخی از دولتمردان در قبال کمک به آنها درصدد از بین بردن استقلال نهاد‌های غیردولتی و وابسته کردن آنها هستند. به همین دلیل تشکل‌های غیردولتی به هیچ وجه نباید نیاز‌های مالی خود را از طریق دولت برطرف کنند. به تجربه نیز ثابت شده است که وابستگی مالی به دولت، خدشه‌دار شدن استقلال تشکل‌ها را به همراه دارد.