دنیای اقتصاد- شاخص سهام داوجونز بورس نیویورک برای نخستین‌بار از مرز ۱۲هزار واحد گذشت. شاخص داوجونز که به عنوان شاخص اصلی بورس نیویورک شناخته می‌شود،‌ دیروز در نیمروز معاملاتی توانست به عدد ۱۲۰۴۵واحد برسد و به این ترتیب برای اولین‌بار در طول عمر خود از ۱۲هزار واحد فراتر برود. این اتفاق پس از آن روی داد که نزدیک به ده روز قبل شاخص داوجونز رکورد شش‌ساله خود را پشت‌سر گذاشته بود.

تحلیلگر سی‌ان‌ان‌ مالی در مورد این رکوردشکنی نوشت: آنچه مهم است این است که داوجونز حیات خود را بازیافته است و این به منزله ایجاد حرکت در بقیه بخش‌های مالی است. نشانه‌های بهبود وضعیت از ۲هفته پیش به خوبی نمایان شده بود و رکوردشکنی شش‌ساله، این ذهنیت را که داوجونز توان عبور از مرز ۱۲هزار واحد را دارد، تقویت می‌کرد.

زمانی که داوجونز در سال ۹۸ به ۱۱هزار واحد رسید، شرایط بسیار خوبی وجود داشت که فاصله هزار واحدی تا ۱۲هزار واحد را به سرعت طی کند، نفت در پایین‌ترین قیمت‌ها به سر می‌برد و نگرانی از بابت شرایط تورم و رکود وجود نداشت.

اما حملات تروریستی یازده سپتامبر و به دنبال افزایش قیمت نفت خام تحت‌تاثیر کاهش سرمایه‌گذاری نفتی در دهه ۹۰ باعث شد تا روند مثبت تحولات شاخص داوجونز با دگرگونی روبه‌رو شود. به همین دلیل فاصله‌ای که پیش‌بینی می‌شد ۳ساله طی شود، در مدت زمان هفت سال و نیم طی شد.

مایکل پانزنر، یک معامله‌گر از شرکت سرمایه‌گذاری کالینز استوارت در این مورد می‌گوید: خلق هر رکورد جدیدی در بازارهای مالی نشان‌دهنده ایجاد یک نیروی قوی برای نشاط و شادابی بازار است. من هنوز اطمینان زیادی به عدد به دست آمده ندارم اما شاید داوجونز از ۱۳هزار هم عبور کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با اشاره به رکوردشکنی داوجونز نوشت: کاهش نگرانی در مورد افزایش نرخ بهره یکی از دلائل اصلی افزایش چشمگیر شاخص داوجونز در یک ماه اخیر است. به نظر می‌رسد با وجود بروز نشانه‌های تورم در آمریکا و رکود بازارهای بزرگی همچون بخش مسکن و ساخت‌و‌ساز، باز هم بانک مرکزی آمریکا و بن‌ برنانک رییس این بانک برنامه‌ای برای افزایش نرخ بهره ندارند. این آرامش می‌تواند باعث حرکت مجدد سرمایه‌ها به طرف بازار‌های مالی شود.

شاخص داوجونز که سهام‌های ارزشمند بازار آمریکا همچون کمپانی‌های غول‌پیکر خودروسازی، IBM، مایکروسافت و فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال مارت را در زیرمجموعه خود دارد، طی یک ماه اخیر بیش از ۳۰۰ واحد رشد کرده است که این مساله نیز در جای خود قابل توجه است. کاهش قیمت نفت‌خام یکی‌دیگر از دلایلی است که بازارهای مالی و به تبع آن شاخص داوجونز را تحرک اساسی بخشید. سقوط قیمت نفت‌خام به کمتر از ۶۰ دلار در شرایطی که به نظر می‌رسد این قیمت به‌طور نسبی تثبیت شده باشد، نشان‌دهنده ادامه رونق در بازارهای مالی بین‌المللی است که داوجونز نیز از این موهبت بی‌نصیب نخواهد ماند.

شرکت تجهیزات کامپیوتری IBM دیروز نقش اصلی را در عبور داوجونز از ۱۲هزار واحد ایفا کرد. قیمت این سهام پس از آنکه عنوان شد سود شرکت در سه ماه سوم سال ۲۰۰۶ به میزان ۴۷درصد افزایش داشته است، ۲/۵درصد رشد کرد تا بیشترین نقش را در رکوردشکنی داوجونز داشته باشد.

شاخص داوجونز برای نخستین‌ بار در بخش شرکت‌های حمل و نقل توسط چارلزاچ داو در سال ۱۸۸۴ تاسیس شد. پس از آن چارلزداو در تاریخ ۲۶ مه ۱۸۹۶ شاخص داوجونز را برای بخش صنعت راه‌اندازی کرد. در ژانویه ۱۹۲۹ نیز شاخص داوجونز بخش خدمات در بورس نیویورک اعلام موجودیت کرد.