دکتر «محمود احمدی‌نژاد» عصر روز سه‌شنبه در دیدار تعدادی از اصحاب قلم و فرهنگ با شنیدن دغدغه‌های آن‌ها در ارتباط با حوزه‌های کاری شان گفت: معتقدم ما به عرصه‌ جدیدی وارد شده‌ایم و باید برنامه‌های خود را بر اساس تغییر و تحولات رخ داده تنظیم کنیم. رییس‌جمهور در ادامه افزود: قبول دارم که دولت نهم از ظرفیت رسانه‌ها به نحو احسن استفاده نکرده و باید این امر را جبران کند. شاید به دلیل وقت کم یا نداشتن سلیقه از این فرصت‌ها استفاده نکرده، ولی در کل اذعان دارم که دولت در استفاده از ظرفیت رسانه‌ها موفق نبوده است.

احمدی‌نژاد همچنین با بیان این‌که هنرمندان در تبیین هویت، آرمان، پیشرفت و تعالی یک کشور نقش سازنده‌ای دارند، اظهار داشت: تقریبا بسیاری از کشورها چشم به ما دوخته‌اند، آن‌ها از ما الگو می‌خواهند، آن‌ها به ما می‌گویند که بایستید و مقاومت کنید. در کلمه‌ ایستادنی که آن‌ها به کار می‌برند، هزاران معنی و مفهوم نهفته است. در حال حاضر تقریبا تمامی ملت‌ها از ما می‌خواهند که به آن‌ها الگو بدهیم و بگوییم چه‌کار کنند. رییس‌جمهور ادامه داد: برآوردن مطالبات ملت‌ها وظیفه‌ ما است. ما انسان هستیم و مسلمان و باید به این نیازها پاسخ دهیم. وی تصریح کرد: در حال حاضر افق وسیعی در برابر ما است، البته مشکلاتی هست ولی می‌توان این مشکلات را رفع کرد.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دغدغه‌های هنرمندان گفت: در این جلسه آقای راد از تئاتر و مشکلات آن گفتند. آقای جوزانی از سینما و مشکلات آن. آقای شریعتمداری در مورد روزنامه‌ها و مطبوعات. من معتقدم ما باید در این عرصه‌ها حرف اول را بزنیم، البته امکانات نیز لازم است و دولت وظیفه دارد تا آن‌جا که می‌تواند این امکانات را فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: انسان‌ها طبیعتا تمایل به توقف دارند و دست‌هایی هست که می‌خواهد ما را محصور کند، ولی معتقدم استعداد، توانمندی و انرژی‌ای که در این سرزمین وجود دارد، مافوق نیازهای کشور است.

رییس‌جمهور تاکید کرد: هنرمندان در جامعه دارای منزلت زیادی هستند. حرف آن‌ها خریدار دارد، چراکه همیشه حرف آرمانی و انقلابی دارای خریدار است. هنر در رشد و تعالی یک کشور می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. البته من منظورم هنری نیست که برای فلان جشنواره که تحت نظام سلطه است (کار می‌کند)، البته همه‌ جشنواره‌ها و همه‌ فیلم‌ها این‌گونه نیستند، ولی در نظر بگیرید که مشخص است جایزه‌ نوبل به چه کسانی تعلق می‌گیرد، اسحاق رابین و آریل شارون جایزه‌ صلح نوبل دریافت می‌کنند.

وی گفت: البته ما ممکن است نقدهایی به یکدیگر داشته باشیم، ولی همه باید برادرانه حرف‌های خود را بزنیم. ممکن است که در این حرف‌ها تندی هم وجود داشته باشد، ولی اصلاح می‌شود. ممکن است دو برادر داد بکشند، ولی برای یکدیگر جان نیز بدهند، ما همه یک ماموریت داریم. ببینید! من فضا را روشن می‌بینم. البته محکم شدن پیچ و مهره‌ها در تمام امور زمان می‌برد. وقتی که ما مثلا می‌خواهیم یک بندر بسازیم چند سالی طول می‌کشد که مجوز آن گرفته شود و اقدامات زیربنایی صورت بگیرد، ولی وقتی کلید اول زده می‌شود، تمام امور به سرعت پیش می‌رود، دیگر امور نیز این‌چنین است.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: هنرمند باید شجاعت داشته باشد و به فضای موجود خود راضی نباشد، دائم باید به دنبال ایجاد وضعی جدیدتر و بهتر باشد. هنرمندان باید شجاعت، خلاقیت و لطافت داشته باشند. پیش از سخنان رییس‌جمهور، کلهر، نماینده‌ رییس‌جمهور در شورای‌عالی نظارت بر صدا و سیما، ایرج راد به عنوان نماینده‌ هنرمندان تئاتر، استاد محمد سریر به عنوان نماینده‌ موسیقی‌دانان، راضیه تجار به عنوان نویسنده، حسین شریعتمداری به عنوان نماینده‌ خانه مطبوعات، مسعود جعفری جوزانی به عنوان نماینده‌ سینماگران، مرتضی حیدری از میان هنرمندان تجسمی، محمد نوری‌زاد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنانی ایراد کردند.