بازار سیاه سیم‌کارت‌های ایرانسل را تهدید می‌کند

گروه کامپیوتر- طی یازده سال گذشته سیم‌‌کارت‌‌های تلفن‌همراه اپراتور اول به دو برابر قیمت دولتی آن در بازار عرضه شده و از همان ابتدا توجهی از سوی مسوولان برای کاهش تفاوت قیمت دولتی و آزاد سیم‌کارت صورت نگرفت، تا اینکه در سال گذشته طبق برنامه چهارم توسعه کاهش قیمت سیم‌کارت و کنترل بازار سیاه موجب کاهش تفاوت قیمت سیم‌کارت در بازار سیاه به یک‌سوم قیمت دولتی آن شد. به‌رغم راهکارهای متفاوتی که طی سال‌های گذشته برای از بین بردن بازار سیاه سیم‌کارت در کشور وجود داشته، هنوز این بازار فعال است و هم‌اکنون نیز کاربران موبایل در معرض خطر افزایش قیمت کاذب سیم‌کارت‌‌های اپراتور دوم در این بازار هستند.

این در حالی است که سیم‌کارت‌های اپراتور دوم قرار است به قیمت ۱۵۰هزار‌تومان در بازار عرضه شود و یک سوم قیمت سیم‌کارت‌های اپراتور دولتی باشد.

به گفته برخی از کارشناسان اپراتور دوم به دلیل دولتی بودن توان مقابله با بازار سیاه سیم ‌کارت را نداشته و با عرضه نادرست سیم‌کارت در مقابل تقاضای فراوان بازار موجب پایداری این بازار در کشور بوده است.

به گفته مصلایی مدیر روابط‌عمومی ایرانسل این اپراتور سعی دارد با واگذاری پیوسته و تزریق مداوم سیم‌کارت‌ها با قیمت ۱۵۰هزار تومان به بازار از ایجاد بازار سیاه جلوگیری کند.

زهیرطیب دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات امور مشترکان تلفن‌همراه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با توجه به اینکه هر کالایی در بدو ورود خود به بازار ایران دچار بازار سیاه می‌شود گفت: سیم‌کارت‌های ایرانسل هم مستثنی از این مشکل نیست مگر آنکه به شکلی انبوه و به صورت منظم واگذاری‌ها صورت گیرد.

به گفته محمود خسروی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سیم‌کارت‌های اپراتور دوم به میزان ۵۰۰هزار سیم‌کارت در آبان‌ماه و زودتر از موعد اعلام شده (آذرماه) واگذار می‌شوند.

این در حالی است که تعداد ۲۰هزار سیم‌کارت نیز به صورت تست تا آبان‌ماه در شبکه فعال است.

فعالان بازار معتقدند، پایبند بودن ایرانسل به تعهدات واگذاری طبق قرارداد می‌تواند مشکل بازار سیاه را مرتفع کند در حالی که تاخیر واگذاری‌ها و کاهش عرضه در مقابل تقاضای بازار موجب افزایش قیمت سیم‌کارت‌ها می‌شود.

کارشناسان بازار معتقدند، ورود سیم‌کارت‌های ایرانسل بر بازار تلفن‌همراه همانند سیم‌کارت‌های تالیا با شوک همراه نخواهد بود و عرضه آنها بر قیمت‌ سیم‌کارت‌های اپراتور اول تاثیری نخواهد داشت.

با توجه به اینکه سیم‌کارت‌های تالیا برای کوتاه‌مدت در زمان واگذاری بر افزایش قیمت‌ها در بازار تاثیر گذاشتند اما به دلیل کیفیت پایین و مشکلات موجود در شبکه تالیا این اثر از بین رفت و استقبال از سیم‌کارت‌های اعتباری تالیا کاهش یافت.کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند سیم‌کارت‌های ایرانسل در بلندمدت بر بازار تلفن‌همراه می‌تواند اثرگذار باشد چنانچه در صورت ارائه سرویس مناسب و تحقق وعده‌ها مبنی بر ارائه سرویس و خدمات جدید از سوی ایرانسل این اپراتور می‌تواند در کاهش قیمت سیم‌کارت و هزینه خدمات اپراتور اول با ایجاد فضای رقابت موثر باشد.