بازوی تحقیقاتی کنگره آمریکا اعلام کرد که در صورت اعمال تحریم آمریکا علیه ایران و توقف احتمالی صادرات نفت ایران به بازارهای جهانی، قیمت نفت به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و اقتصاد آمریکا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. به گزارش خبرگزاری ایسنا، دفتر حسابرسی دولت (GAO) که بازوی تحقیقاتی کنگره آمریکا محسوب می‌شود، در تازه‌ترین گزارش خود با بیان‌ این‌که برای پیشگیری از خسارت فراوان به اقتصاد آمریکا در صورت توقف احتمالی صادرات نفت ایران، این کشور ناچار به عرضه ذخایر استراتژیک خود به بازار خواهد بود، تاکید کرد: که ذخایر استراتژیک آمریکا و اعضای آژانس بین‌المللی انرژی تنها ۱۸ ماه توان جبران کمبود نفت ایران در بازار را دارند.

این گزارش تاکید می‌کند در صورتی که ایران صادرات نفت خود به بازارهای جهانی را به صورت کامل به حالت تعلیق درآورد، برای جلوگیری از خسارت ۲۰۱میلیارد دلاری به اقتصاد آمریکا، این کشور ناچار به عرضه ذخایر استراتژیک نفتی خود و سایر اعضای آژانس بین‌المللی انرژی به بازار به مدت ۱۸ ماه است.

GAO تصریح کرده‌است که نگرانی‌هایی در میان کارشناسان و خریداران بازارهای نفت از انجام هرگونه اقدام سرسختانه از سوی غرب علیه ایران وجود دارد که در صورتی که ایران بخواهد در واکنش به این اقدامات، صادرات نفت خود را متوقف کند، این وقفه در حدود ۵/۱میلیارد بشکه نفت‌خام را در محدوده زمانی ۱۸ ماه از بازارها کم می‌کند که این مساله خسارات فراوانی را به اقتصاد مصرف‌کننده‌ها به خصوص آمریکا وارد خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی گلف نیوز، ایران به عنوان چهارمین صادرکننده بزرگ نفت‌ جهان روزانه در حدود ۷/۲میلیون بشکه‌ نفت‌خام به بازارهای جهانی صادر می‌کند.

آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان، مستقیما از ایران نفت وارد نمی‌کند، ولی ایجاد وقفه در صادرات نفت ایران، دیگر کشورهای مصرف‌کننده خریدار نفت ایران را ناچار به رقابت با آمریکا برای به دست‌آوردن منابع انرژی خواهد کرد.

شرکت‌های آمریکایی متضرر اصلی

براساس این گزارش موسسه تحقیقاتی گلوبال‌فکتس نیز اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران بیش از آن که صنعت نفت این کشور را تحت تاثیر قرار دهد به دولت و شرکت‌های آمریکایی زیان وارده آورده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از گلوبال‌فکتس، قانون تحریم‌های ایران مانع حضور شرکت‌های نفتی آمریکا در میادین نفتی دومین کشور دارنده ذخایر انرژی در جهان شده است و این موضوع فرصت فعالیت شرکت‌های خارجی دیگر در ایران را افزایش داده است.

براساس این گزارش قراردادهای بیع متقابل تاکتیک موفق ایران در مقابله با قانون تحریم‌های آمریکا بوده است. این قراردادها اگرچه از برخی جهات مورد انتقاد شرکت‌های نفتی قرار گرفته‌ اما آن قدر جذابیت داشته‌اند که بتوانند این شرکت‌ها را به سمت میادین نفتی ایران جلب کنند.

گلوبال‌فکتس در ادامه گزارش خود توانایی‌های داخلی ایران را دلیل دیگری بر بی‌تاثیر بودن تحریم‌های آمریکا علیه ایران دانسته است. براساس این گزارش صنعت نفت ایران از متخصصان شایسته‌ای برخوردار است که توانسته‌اند ابتکارات بسیاری را در عرصه صنعت نفت این کشور به نمایش بگذارند.

به طور طبیعی هر سال به میزان ۳۰۰ تا ۳۵۰هزار بشکه از توان تولید میادین نفتی ایران کاسته می‌شود. این رقم در میادین نفتی فراساحلی ۸درصد و در میادین نفتی درون‌ساحلی ده درصد است.

به‌‌رغم این مشکل که تا حد زیادی به دلیل عمر زیاد برخی از میادین نفتی ایران است از زمان تصویب قانون تحریم‌های ایران در سال ۱۹۹۶ نه تنها تولید نفت ایران کاهش پیدا نکرده است بلکه به میزان نیم‌میلیون بشکه در روز به تولید نفت ایران افزوده شده است.

تولید نفت ایران در سال ۱۹۹۶، معادل ۶/۳میلیون بشکه در روز بود که این رقم در سال ۲۰۰۵ به ۱/۴میلیون بشکه در روز رسید.

در عین حال گلوبال‌فکتس در پایان گزارش خود ظرفیت ایران در بخش تولید نفت را بسیار بیشتر از رقم‌ کنونی دانسته است.