مایکروسافت قیمت zune را اعلام کرد

zune، پخش‌کننده موسیقی ساخت شرکت مایکروسافت که رقیبی برای آی پاد، دستگاه مشابه شرکت اپل تلقی می‌شود، هنگام عرضه به بازار آمریکا در ۱۴ نوامبر ۲۰۰۶، ۲۴۹‌دلار و ۹۹سنت قیمت خواهد داشت. مایکروسافت قصد دارد قطعات موسیقی را در فروشگاه آن لاین خود به بهای ۹۹‌سنت بفروشد. کاربران همچنین با پرداخت ۱۴‌دلار و ۹۹‌سنت در ماه می‌توانند مشترک این فروشگاه موسیقی شوند.

یکی از تحلیلگران موسسه تحقیقاتی ژوپیتر می‌گوید: «این قیمتی نیست که واقعا مردم را به خرید zune ترغیب کند».مایکروسافت امیدوار است امکاناتی نظیر اینترنت بی‌سیم که اشتراک قطعات را فراهم می‌کند، عاملی برای فروش این دستگاه باشد.فناوری اینترنت بی‌سیم به صاحبان zune امکان می‌دهد برای مدت محدودی قطعات موسیقی را به اشتراک بگیرند، سه نوبت طی سه روز و بعد برای خریدن یا نخریدن آنها تصمیم بگیرند.

کاربران نخواهند توانست این قطعات را مستقیما از اینترنت بخرند و روی دستگاه خود پیاده کنند، بلکه نخست باید آنها را روی یک رایانه شخصی پیاده کرده و سپس به zune منتقل کنند.

رقابت با آی پاد

هرچند در سال اول مایکروسافت انتظار سوددهی این پروژه را ندارد، ولی امیدوار است در آینده آن را به فعالیتی پر منفعت بدل کند.

مایکروسافت امید دارد گیرنده رادیویی اف ام تعبیه شده در این دستگاه و امکان استفاده کاربران از دو میلیون قطعه آهنگ با پرداخت اشتراک ماهانه، مزیتی در مقابل آی پاد تلقی شود.

این دستگاه همچون آی پاد از قابلیت پخش ویدیو برخوردار است و با حافظه ثابت ۳۰ گیگابایتی‌اش می‌تواند حدود ۵۰۰۰ قطعه موسیقی را در خود جای دهد.

پیشتر اعلام شده بود که بر اساس قراردادی که بین شرکت نرم‌افزارسازی مایکروسافت و شرکت موسیقی امی (EMI) به امضا رسیده، تعدادی موزیک ویدیو روی این دستگاه قرار خواهد گرفت.در حال حاضر ۵۰‌درصد بازار پخش‌کننده‌های موسیقی دیجیتال در جهان از آن آی پاد ساخت شرکت اپل است. فروشگاه آی تیونز نیز که متعلق به اپل است، ۷۰‌درصد سهم بازار فروش موسیقی در آمریکا را دارا است.

آی تیونز قطعات موسیقی شرکت‌های مختلفی چون یونیورسال، وارنر میوزیک، سونی بی‌ام جی و امی را برای فروش عرضه می‌کند.