با وجود آنکه دیروز آخرین مهلت تعیین شده از سوی ایران برای مشخص شدن تکلیف حضور اینپکس در میدان نفتی آزادگان بود اما وزیر جدید تجارت و صنعت ژاپن بدون توجه به مهلت ۳۰سپتامبر بار دیگر خواستار ادامه مذاکرات در خصوص این میدان شد. آکیرا اماری، تصریح کرد که ژاپن راه روشنی برای شکستن بن‌بست در مورد توسعه این حوزه نفتی نمی‌بیند و ایده روشنی هم که منجر به یک پیشرفت فوری در زمینه حوزه نفتی آزادگان شود، ندارد.

به گزارش مهر وی ضمن ابراز تردید در این باره که قرارداد طرح آزادگان از روز شنبه لغو شود، گفت که ضرب‌الاجل پیشترچندین بارتمدید شده است، اما در شرایط فعلی هر کار دیگری غیر از نظارت دقیق به وضعیت موجود کاری مشکل است.

براساس این قرارداد ۲میلیارد دلاری که در فوریه سال ۲۰۰۴ میان شرکت ژاپنی اکتشافات بین‌المللی نفتی اینپکس (Inpex) و شرکت ملی نفت ایران امضا شد، ۷۵‌درصد از امتیاز بهره برداری از میدان نفتی آزادگان به شرکت ژاپنی واگذار شده است که دولت ژاپن یکی از سهامداران عمده آن است.

میدان آزادگان قابلیت تولید ۲۶۰ هزار بشکه در روز تا سال ۲۰۱۲ را دارد؛ایران تا پایان ماه جاری میلادی به ژاپن مهلت داده بود تا موافقت خود را با شروع طرح میدان نفتی آزادگان اعلام کند.

ایران همچنین اعلام کرده است در صورت کنار کشیدن ژاپن، پروژه ۵/۲‌میلیارد دلاری توسعه میدان آزادگان (بزرگ‌ترین اکتشاف نفتی در ایران طی ۳۰ سال اخیر) را به شرکت‌های روسی و چینی واگذار خواهد کرد.

«اماری» علت این موضوع را ناشی از محدود بودن نقش و حوزه دخالت دولت کشورش در مذاکرات مربوط به بخش خصوصی این کشور عنوان کرد.

وزیر جدید اقتصاد ژاپن با اشاره به ارتباط طرح مذکور با موضوع هسته‌ای ایران گفت: این موضوع تنها توسط یک شرکت یا یک دولت نمی‌تواند حل شود و ژاپن ایده‌ای نو برای شرایط به وجود آمده ندارد.

وی با دشوار خواندن وضعیت و اشاره به اینکه دولت ژاپن مسوول ثبات انرژی در کشور است متذکر شد که توکیو همچنین باید به دنبال ممانعت از تکثیر سلاح‌های هسته‌ای نیز باشد.

«اماری» باردیگر با تاکید بر اهمیت پروژه نفتی آزادگان از ایران خواست که با قطعنامه شورای امنیت که در آن از ایران خواسته شده غنی‌سازی را متوقف کند، موافقت کند.

وی اظهار داشت: دولت ژاپن تلاش خواهد کرد تا ایران را به پذیرش درخواست‌های جامعه بین‌المللی ترغیب کند که به زعم وی این کار می‌تواند از مشکلات طرح آزادگان بکاهد.

پایگاه خبری بلومبرگ در این باره نوشت: ژاپن ۹۹‌درصد نفت خود را از طریق واردات تامین می‌کند و به منظور تامین نیازهای انرژی خود قصد توسعه میدان آزادگان را دارد، اما تحت فشار آمریکا قرار گرفته است تا از این پروژه کنار بکشد.