واکنش بورس به کشف داروی ایدز

داروی جدیدی که محققان ایرانی برای درمان ایدز به آن دست یافته‌اند، با نام SCP با بالابردن سطح ایمنی بدن می‌تواند از گسترش بیماری ایدز جلوگیری کند و تا حدی درمان کننده است اما درمان قطعی محسوب نمی‌شود. خبر خوشی که وزیر بهداشت هفته گذشته وعده آن را به خبرنگاران داد، درباره موفقیت محققان کشورمان در کشف داروی جدیدی برای کنترل بیماری ایدز است.

به گزارش خبرگزاری فارس، این داروی جدید که مشابه خارجی ندارد، توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران و پس از مدت‌ها تلاش پیگیر به دست آمده است و نتایج آزمایشگاهی آن نشان داده است که مصرف این دارو موجب بالا رفتن سطح ایمنی بدن و مقاومت بیشتر در برابر بیماری ایدز می‌شود.

جزئیات و اطلاعات دقیق این دستاورد بزرگ ملی طی مراسمی با حضور محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری اسلامی ایران، وزیر بهداشت، جمعی از وزرا و مسوولان ارشد کشور و نیز تعدادی از سفرای کشورهای دیگر اعلام می‌شود.

در این مراسم همچنین قرار است از پژوهشگران و محققانی که در این کشف بزرگ علمی نقش داشته‌اند، تجلیل شود. ضمنا مسوول این گروه تحقیقاتی در مراسمی درباره این کشف تازه توضیح خواهد داد.

ایدز بیماری مهلکی است که عامل آن ویروس HIV است، این ویروس به سه طریق عمده خون، ارتباط جنسی و از طریق مادر بیمار به جنین منتقل می‌شود. این بیماری مهلک در زمان حاضر حدود ۴۰‌میلیون مبتلا در سطح جهان دارد و سالانه حدود ۵‌میلیون نفر به جمع این بیماران افزوده می‌شود و هر سال همین تعداد بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند.

در ایران نیز در زمان حاضر ۱۳هزار و ۳۵۷ بیمار مبتلا به ایدز شناسایی و ثبت شده‌اند، در حالی که آمارهای واقعی حکایت از ابتلای حداقل ۷۰‌هزار نفر به این بیماری در ایران دارد.

حداقل ۵ نوع داروی مختلف برای درمان، کنترل بیماری و افزایش طول عمر مبتلایان به این بیماری وجود دارد که نمونه‌های مختلف آن در کشور ما نیز وجود دارد، اما تا کنون هیچ دارو یا روشی برای درمان قطعی این بیماری پیدا نشده است.

مشخصات SCP، داروی ساخت دانشمندان ایرانی برای درمان ایدز

عضو کمیته کشوری کنترل ایدز نیز اعلام کرد: داروی جدیدی که محققان ایرانی برای درمان ایدز به آن دست یافته‌اند، با نام SCP با بالابردن سطح ایمنی بدن می‌تواند از گسترش بیماری ایدز جلوگیری کند و تا حدی درمان کننده است اما درمان قطعی محسوب نمی‌شود.

مینو محرز افزود: پروژه ساخت این دارو با مشارکت دانشمندان روسی از ۴ سال پیش در دانشگاه تهران شروع شده است و اکنون آزمایش این دارو در بیماران مبتلا به ایدز نشان داده که این داروی جدید می‌تواند با بالا بردن سطح ایمنی بدن در درمان بیماری ایدز موثر باشد.

وی ادامه داد: این دارو یک داروی گیاهی نیست و از عنصر سلنیوم در ساخت آن استفاده شده است و تحقیقات نشان داده است که مصرف آن هیچ نوع عوارضی ندارد ولی هنوز زود است که در مورد اثر بخشی آن برای درمان بیماری ایدز قضاوت کنیم.

محرز گفت: این دارو واکسن بیماری ایدز نیست و اساسا بیماری‌های ویروسی واکسن ندارند بلکه با توجه به اینکه این دارو از گسترش بیماری ایدز در مبتلایان به این بیماری جلوگیری می‌کند می‌توان آن را یک نوع واکسن ثانویه برای بیماران مبتلا به ویروس HIV نامید.

رییس‌جمهوری نیز دیروز در این خصوص گفت: اگر پیشرفت‌های دارویی و درمانی را اعلام کنیم، پیشتازی و یک تحول عظیم روی داده است، اما فعلا توان پاسخ به انبوه خواسته‌ها در این زمینه‌ها را نداریم.