امپراتوری ضربه می‌زند

احمد تاجیک - همزمان با اقدامات انجام شده و تصمیمات اتخاذ شده در دیدارهای مسوولان سینمایی، نمایندگان سازمان تعزیرات حکومتی، قوه قضائیه‌، نیروی انتظامی و... در راستای مبارزه با سرقت آثار سینمای ایران، در اقدامی هماهنگ و همسو آثار سینمایی کشور، به شکلی ویژه وارد شبکه نمایش خانگی می‌شوند. به گزارش ایرانیوز، دو فیلم «یک تکه نان» (محصول سال ۱۳۸۳، ایران) و «هوو» (محصول سال ۱۳۸۴، ایران) از جمله این آثار هستند که همزمان با نیمه شعبان، میلاد حضرت ولی عصر (عج) با قیمتی ویژه (ده هزار ریال) توسط موسسه رسانه‌های تصویری عرضه خواهد شد. «یک تکه نان»، آخرین ساخته سینمایی کمال تبریزی است که در جشنواره فیلم فجر توانست جایزه ویژه هیات داوران سینمای ایران و بهترین کارگردانی را در بخش مسابقه سینمای معناگرا برای این کارگردان به همراه داشته باشد. در این فیلم، رضا کیانیان، اسماعیل خلج، احمدآقالو، هومن سعیدی، پیام دهکردی و رویا نونهالی به ایفای نقش می‌پردازند و رضا کیانیان با چهره‌ای متفاوت نقش سه پیرمرد را بازی می‌کند.

«هوو» پرفروشترین فیلم اکران نوروزی سال جاری و آخرین ساخته‌‌ داوودنژاد نیز که در آن رضا عطاران، سپیده اعلایی محمدرضا داوودنژاد، علی صادقی، رضا داوودنژاد، مریم کاویانی و احترام سادات حبیبیان به ایفای نقش می‌پردازند. داستان این فیلم داستان مردی است که به دنبال یک زندگی عاشقانه است ولی وارد یک ماجرایی می‌شود که به فهم تازه‌ای از زندگی می‌رسد.

بنابر اعلام روابط عمومی موسسه رسانه‌های تصویری، این اقدام موسسه در دوره جدید و در راستای سیاست‌های معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر ارتقای سطح کیفی و کمی محصولات فرهنگی و احترام به حقوق مخاطبان سینما، همچنین یاری رسانی و رونق هر چه بیشتر هنر - صنعت سینمای ایران، انجام می‌پذیرد. اقدامی در جهت مبارزه با سرقت محصولات سینمایی، توزیع و کپی غیر مجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری که همچنین منجر به اختصاص سهم قابل توجهی از محصولات سینمایی در سبد خانوار تمامی اقشار خواهد بود. بنابر این گزارش، علاوه بر آثار ایرانی یاد شده، فرصت‌طلبان (محصول سال ۲۰۰۱، آمریکا)، شکارچی خیابانی (محصول سال ۲۰۰۲، آمریکا)، نفرت (محصول سال ۲۰۰۰، هندوستان) و قدرت (محصول سال ۲۰۰۰، هندوستان) از جمله آثاری هستند که از سوی موسسه رسانه‌های تصویری با این شرایط ذکر شده عرضه خواهند شد.

مراکز قاچاق تعطیل می‌شوند

همانطور که پیش از این خبرگزاری هنر به نقل از مرتضی شایسته خبر داده بود با کشف ۴ مرکز بزرگ تولید و پخش فیلم‌های ایرانی و قاچاق آنها، به زودی مراکز دیگری نیز تعطیل خواهند شد.به گفته شایسته، اگر همه نیروها از جمله نیروی انتظامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران دست ‌به ‌دست هم بدهند، به زودی مافیای قاچاق فیلم‌های ایرانی ریشه‌کن خواهد شد. به گزارش خبرگزاری هنر وی سپس به کدگذاری نسخه‌های ارائه شده به سینماها اشاره کرد و گفت: با این شیوه مشخص خواهد شد که فیلم‌های موجود در بازار قاچاق، از کدام موسسه یا سینما کپی‌برداری کرده‌اند. وی افزود: این شیوه کدگذاری سبب می‌شود تا سینماها با مسوولیت بیشتری با نسخه‌های فیلم برخورد کنند. رییس اتحادیه تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان سینمای ایران سپس در مورد جمع‌آوری فروشندگان خیابانی محصولات سینمایی که به‌طور غیرقانونی فعالیت می‌کنند، گفت: خوشبختانه شهرداری نیز در حال مساعدت است. اما با این همه، انتظار ما از مردم این است که با عدم خرید محصولات غیرقانونی، به نابودی این شبکه‌های غیرمجاز کمک کنند. وی افزود: به نظر ما، تولید این فیلم‌ها کار درستی نیست و مردم با خریداری آنها مال حرام را به خانه‌هایشان می‌برند. دست‌کم مردم با عدم خریداری، می‌توانند فعالیت علنی این فروشندگان را محدود کنند. حسین فرح‌بخش، عضو شورای مرکزی تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان سینمای ایران نیز می‌افزاید: شما می‌توانید یک ماشین یا جارو برقی دزدی را به قیمت بسیار نازل بخرید، با این همه ترجیح می‌دهید که آن را از یک مغازه بخرید. فیلم‌های ایرانی نیز چنین شرایطی دارند. خریدن نسخه‌های غیرقانونی فیلم‌های ایرانی، درست شبیه خریدن کالاهای دزدی است. این تهیه‌کننده سینمای ایران سپس به حمایت رسانه‌ها و روزنامه‌ها اشاره کرد و گفت: از همه رسانه‌ها می‌خواهم با اطلاع‌رسانی به مردم، آنها را متوجه این کار کنند که خریدن نسخه‌های غیرقانونی و قاچاق فیلم‌های ایرانی، حرام است و دزدی به حساب می‌آید. وی افزود: تمام علما و به‌طور اخص مقام معظم رهبری، همواره به این امر تاکید دارند. وی در پایان اظهار امیدواری کرد که این فعالیت‌ها پیگیری شود. فرح‌بخش افزود: خرید و فروش غیرقانونی و قاچاقی فیلم‌های ایرانی، سبب تضعیف سینمای ملی می‌شود. فروشندگان خیابانی محصولات سمعی و بصری توسط شهرداری‌ها جمع‌آوری می‌شوند.

با پیگیری معاونت سینمایی شهرداری‌ها وارد عمل شدند

همچنین براساس اخباری که پیش از این منتشر شد پیرو اقدامات و پیگیری‌های انجام گرفته از سوی ستاد مبارزه با سرقت و تکثیر غیر قانونی محصولات سمعی و بصری مستقر در معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر کشور از معاون هماهنگی امور عمرانی و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیارهای کشور خواسته است که طی بخشنامه‌ای از شهرداری‌های سراسر کشور درخواست شود تا نسبت به جمع‌آوری دستفروشان محصولات سمعی و بصری که از مصادیق سد معبر است، اقدامات لازم صورت گیرد.به گزارش روابط عمومی معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری پیش از این نیز دادستان کل کشور از تمامی دادگستری‌های استان‌ها خواسته بود که شعبه‌ای ویژه بررسی - تخلفات امور سینمایی تشکیل دهند.با مشخص شدن شعبه ۱۰۱۸ مجتمع قضایی ولیعصر (عج) جهت این امر از این پس مقابله با پدیده سرقت و تکثیر و توزیع غیر قانونی فیلم‌های سینمایی شتاب بیشتری خواهد گرفت.

جلسات ویژه با نهاد‌های مسوول‌

همچنین در ادامه جلسات بحث و بررسی و تشریک مساعی پیرامون ابعاد زیانبار سرقت محصولات سینمایی و تکثیر و توزیع غیرقانونی آثار سینمایی و محصولات سمعی و بصری، مدیران سینمایی کشور جلسه ویژه‌ای را با حضور روسای محترم ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز، سازمان تعزیرات حکومتی سازمان نظارت و بازرسی کل کشور و جانشینی فرماندهی اطلاعات ناجا برگزار کردند. به گزارش خبرگزاری هنر، در این نشست که مدیران کل ارزشیابی و نظارت و همکاری‌ها‌ی سمعی و بصری، معاونت امور سینمایی را همراهی می‌کردند، راهکارهای عملی موثری برای مبارزه با عوامل مختلف در امر سرقت و تکثیر غیر مجاز آثار سینمایی به بحث گذاشته و مقرر شده از ظرفیت‌های قانون نظام صنفی با تشکیل اتحادیه‌های صنفی فروشگاهی و مراکز عرضه محصولات فرهنگی در شهرهای مختلف کشور استفاده لازم به عمل آید.

فرافکنی جریان ناسالم توزیع شبکه نمایش خانگی

شبکه رسمی نمایش خانگی (ویدئویی) که از آن به عنوان رقیب جدی سینما یاد می‌شود، در چالش جدی پدیده قاچاق فیلم‌های سینمایی و محور جریان ناسالم توزیع قرار گرفته‌است.

به گزارش ایرنا، روزگاری به دلیل ممنوعیت استفاده از ویدیو، فیلم‌های ویدئویی دست به دست و در کوچه و خیابان در قالب شبکه غیر مجاز می‌گشت، اما امروز وجود شبکه‌های چند وجهی قاچاق محصولات سینمایی که کپی و تکثیر غیرمجاز آثار بصری را در قالب

«سی دی» و «دی وی دی» با نازل‌ترین قیمت عرضه به عهده دارند، نه‌تنها موقعیت اکران فیلم‌های سینمایی در سالن‌های نمایش را با مخاطرات جدی رو به رو ساخته، بلکه نظم و نظام بازار عرضه در شبکه نمایش خانگی را با آشفتگی و پریشانی رو به رو کرده است. با بررسی دقیق نحوه عرضه قاچاق فیلم در شبکه نمایش خانگی این واقعیت که برخی از ارتباطات در این شبکه از طریق جریان ناسالم اما در ظاهر رسمی نظم و نظام می‌یابد، بیشتر نمایان می‌شود.

جریان ناسالم توزیع که در لایه‌های صنفی حوزه ویدیو رسانه کشور وجود دارد با کارشکنی، هیاهو و ایجاد جو بدبینی در چرخه توزیع محصولات بصری و قیمت‌گذاری کاذب فارغ از خواست و نیاز بازار، صدمات جدی به این عرصه و اقتصاد فروشگاه‌ها‌ی عرضه محصولات فرهنگی وارد ساخته است. انجمن ویدیو رسانه که عنوان نهاد حامی و در ارتباط با دولت برای حفاظت از منافع فروشگاه‌ها‌ی رسمی عرضه نمایش خانگی با تعریف بخش خصوصی، در این چرخه یدک می‌کشد، به باور کارشناسان باید در ایجاد تعادل در ارائه نرخ عرضه محصولات یادشده، علمی، منطقی و مطابق با شرایط بازار عمل کند. دست‌اندرکاران توزیع فیلم حوزه نمایش خانگی که در قالب نظام صنفی و براساس منافع مشترک به فعالیت می‌پردازند، نباید در مواجهه با پدیده قاچاق فیلم که خود مدعی‌اند افیون اقتصاد این حوزه است با برخوردهای احساسی و موسمی و ارائه آدرس‌های اشتباه، نهادها و مسوولان را به بیراهه کشانده و حاشیه ‌امن برای قاچاقچیان و شبکه گسترده قاچاق محصولات نمایش خانگی فراهم کنند. برخوردهای انفعالی و ایجاد هیاهو در این زمینه نه تنها به روند مبارزه با قاچاق فیلم کمک نمی‌کند، بلکه شرایط را برای تصمیم‌گیری در این زمینه دشوار خواهد کرد. ارائه آدرس‌های اشتباهی با این عنوان که مثلا فیلم به‌اندازه کافی در شبکه موجود نیست و یا فلان اداره مجوز نمایش نمی‌دهد با توجه به وجود آمارهای شفاف، رسمی و قابل انتشار حوزه ارزشیابی و نظارت اداره همکاری‌ها‌ی سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد، جز فرافکنی و ایجاد بدبینی و دامن زدن به فضای سوء‌ظن برای نهادهای نظارتی در رویارویی با نوع فعالیت صنوف این حوزه محصولی نخواهد داشت. آمار آثار ارائه‌شده توسط نهادهای رسمی از جمله موسسه رسانه‌های تصویری واداره کل همکاری‌ها‌ی سمعی و بصری در شبکه نمایش خانگی حکایت از آن دارد که مثلا در فصل تابستان، روزانه دو فیلم مجوز ورود به شبکه ویدئویی دریافت می‌کنند و با توجه به این حجم، اعلام صادر نشدن مجوز نمایش از سوی برخی اصناف ویدیو رسانه به فروشگاه‌ها‌ی محصولات فرهنگی و ایجاد اختلال در چرخه عرضه، قابل توجیه نیست. صاحب‌نظران معتقدند که عده‌ای که منافع خود را در ایجاد رشد تصاعدی و غیرمنطقی نرخ آثار «اورژینال» در شبکه رسمی نمایش خانگی برای بازیگردانی شبکه غیررسمی می‌دانند با ایجاد نوعی واسطه‌گری کاذب اصرار بر ثابت ماندن این نرخ که غیرواقعی و مطابق بازار نبوده، معطوف می‌کنند. واسطه‌گری کاذب شبکه نمایش خانگی که نوعی جریان انحصاری در حوزه توزیع شبکه ویدئویی برای خود ایجاد کرده، قیمت محصولات شبکه رسمی را به طور غیر‌منطقی و نامتعادل درآورده و تلاش برای منطقی کردن آنرا تاکنون عقیم گذاشته است. برخی جریان‌های ناسالم توزیع فیلم در شبکه نمایش خانگی اما در ظاهر رسمی، با دامن زدن به وضع موجود و فرافکنی، تلاش دارند با ایجاد نارضایتی در میان شبکه فروشگاه‌ها‌ی عرضه محصولات فرهنگی و شبکه توزیع رسمی محصولات سینمایی و خانگی، بر حفظ وضع موجود که حاکی از نوعی بی‌ثباتی است‌،اصرار می‌ورزد. این جریان تلاش دارد با دامن زدن به این نارضایتی و فضاسازی کاذب، تناقض موجود در بازار واقعی و عرضه فیلم در شبکه نمایش خانگی را به دولت نسبت داده و خود به عنوان بازیگران این عرصه، هم از توزیع در شبکه رسمی سود برده و هم بازیگردانی شبکه قاچاق نمایش خانگی را به عهده داشته باشند. اداره کل همکاری‌ها‌ی سمعی و بصری معاونت امور سینمایی به عنوان متولی دولتی این حوزه در رویارویی با جریان ناسالم‌توزیع نمایش خانگی، تنظیم بازار و تعیین واقعی قیمت محصولات شبکه رسمی و نظارت نظامند بر این حوزه را دستمایه کار قرار داده است. این بخش از معاونت امور سینمایی با برنامه‌ریزی و هوشمندی، عزم بر کنترل چرخه توزیع شبکه نمایش خانگی و ساماندهی عرضه محصولات بصری جزم کرده، هر چند در معرض انتقادهای برخی بازیگران جریان ناسالم توزیع که در ظاهر پوشش رسمی به تن دارند، قرار گرفته است. صاحب‌نظران‌، احیای موسسه رسانه‌های تصویری و خروج این مرکز از موضع انفعالی که نوعی همراهی با جریان ناسالم توزیع نمایش خانگی می‌توانست تلقی شود را نشانگر عزم جدی مدیریت سینما برای تغییر موازنه شبکه توزیع نمایش خانگی به نفع مردم و خانواده‌ها و پاکسازی این عرصه از عناصر ناسالم عنوان می‌کنند. شبکه توزیع رسمی نمایش خانگی به عنوان مجاری مطمئن و پاک برای استفاده خانواده‌ها از محصولات بصری به شمار می‌رود و نظرخواهی‌های رسمی حاکی از آن است که به‌رغم نامتعادل بودن قیمت آثار اورژینال در مقایسه با آثار کپی شده در شبکه غیررسمی که قیمتی نازل دارند، نشانگر اقبال خانواده‌ها به شبکه توزیع رسمی و پاک بودن آثار ارائه شده در این شبکه هستند. حال که مدیریت سینما با ایجاد وفاق و عزمی ملی در نهادهای مسوول، همچون وزارت کشور، نیروی انتظامی، قوه قضائیه‌ و حتی نهادهای شهری مبارزه جدی و اساسی با پدیده قاچاق فیلم را در عرصه‌های مختلف سینما و شبکه نمایش خانگی در دستور کار قرار داده، چشم‌انداز روشن و امن روانی و مالی در این عرصه برای مالکان اصلی فیلم به وجود آمده است.