به‌دنبال خسارت شرکت شل به میدان‌های نفتی سروش و نوروز، یکی از نهادهای نظارتی کشور تحقیقات گسترده‌ای از این پروژه به عمل آورده که نتیجه این تحقیقات به زودی به مراجع ذی‌ربط ابلاغ می‌شود. خبرگزاری فارس دیروز از قول یک منبع آگاه نوشت: در صورت اثبات تخلف در هنگام عقد قرارداد میدان در سال ۷۸ و عمدی بودن خسارت به این مخازن نفتی، موضوع به دادگاه مفاسد اقتصادی ارجاع خواهد شد.

وی افزود: پس از پایان جنگ تحمیلی بازسازی موقت تاسیسات در دریا و خشکی انجام شد، ولی برنامه توسعه میدان به دلیل عدم توجیه اقتصادی دنبال نشد. این‌کار سرانجام با تصمیم مسوولان وزارت نفت در سال ۷۸ به شرکت انگلیسی شل واگذار شد.

این مقام آگاه یادآورشد: پس از راه‌اندازی و مراسم افتتاحیه، تولید این دو میدان به دلیل مشکلات متعدد فنی متوقف شد ولی در حال حاضر این تولید با وجود این اشکالات و ریسک‌پذیری بالا ادامه دارد که البته حدود ۵۰هزار بشکه نیز کمتر از برنامه پیش‌بینی شده است. وی گفت: برای تامین هزینه‌های تولید این دو میدان شورای اقتصاد وقت مجوز یک‌میلیارد و ۶۱۰‌میلیون دلار را صادر کرد که بر اساس اعلام مسوولان، این پروژه با هزینه یک‌میلیارد و ۴۵۰‌میلیون دلار به پایان رسید. بر این اساس نیز با توجه به قیمت ارایه شده توسط مهندسی شرکت فلات قاره، تنها از بابت قرارداد توسعه این میادین یک‌میلیارد دلار به کشور خسارت وارد شد که این رقم جدای از خسارت‌ میلیاردی به نفت در جای این مخازن به دلیل تولید غیرصیانتی است. بنابر این گزارش مقایسه رقم سرمایه‌گذاری اولیه برای طرح سروش و نوروز (هزینه خالص) با رقم بازپرداخت (هزینه با بهره و پاداش) حدودا ضریب ۲برابر را نشان می‌دهد، به عبارتی دیگر برای ۸۰۰‌میلیون دلار هزینه سرمایه‌گذاری، بازپرداخت مربوطه حدود ۵/۱‌میلیارد دلار بوده، یعنی مجموع هزینه‌های پرداختی به شکل غیرمتعارف به چیزی حدود ۲برابر هزینه خالص رسیده است! این منبع آگاه در ادامه افزود: قرارداد سروش و نوروز به گونه‌ای تنظیم شد که هیچ‌گونه ریسکی متوجه شرکت شل نبوده و چون این شرکت تحت هر شرایطی سود، کارمزد، بهره سرمایه اولیه، اصل سرمایه و هزینه‌های جاری زمان طرح را به‌طور کامل دریافت می‌کند. گروه‌های بازرسی و نظارت فلات قاره معتقدند، شل به عنوان پیمانکار این پروژه نتوانسته است به تعهد خود برای تولید و فرآورش نفت خام عمل کند. عدم کارایی سیستم فرآورش و نمک‌زدایی، افزایش غیرمجاز میزان نمک همراه نفت تولیدی، معیوب و فرسوده بودن بسیاری از ابزارها و تجهیزات مستقر در سکو، خرابی توربین‌ها، نشتی دستگاه‌های تبادل حرارتی از جمله این اشکالات هستند که وجود این ایرادها برای ادامه تولید مساله‌ساز است. وی تصریح کرد: شل برای دستیابی به سرمایه، سود و پاداش خود اقدام به تولید حداکثری از میدان کرده، به‌گونه‌ای که در دو میدان به‌جای ۱۹۰هزار بشکه، این میزان را به ۲۱۵هزار بشکه افزایش داد که متاسفانه این حرکت به مخزن آسیب جدی وارد کرده است.

به اعتقاد متخصصان مخازن در پروژه سروش و نوروز هیچ‌گونه برنامه صیانتی که متضمن برداشت حداکثری از میدان باشد پیش‌بینی نشده است و شرکت «شل» بدون مطالعه لازم نسبت به تزریق آب در مخازن اقدام کرده است. این اقدام باعث شد بعضی از چاه‌های سروش و نوروز در همین مدت کوتاه دچار صدمه و کاهش تولید شوند که در نتیجه موجب هرزروی سرمایه‌های ملی و خسارت هنگفت شد.