نگاهی به بازار متنوع انواع لوستر

مینا صباغی- واقعا تماشای دنیا از پشت آن شیشه‌های درخشان زیبا به نظر می‌رسد.تلالو و درخششی که در آن ایجاد می‌شود بسیار جذاب و فریبنده است. به طوری که داشتن یک قطعه شیشه‌ای (کریستال) از آن چراغ‌ها (لوستر) بسیار شادی‌آور است.

شاید تاریخ ساخت و استفاده از لوستر به زمان قبل از اختراع بزرگ ادیسون برگردد. یعنی آن زمان که به جای لامپ، از شمع استفاده می‌شد. در آن زمان حباب‌‌های بلوری و شمعدان‌هایی با آویزهای شیشه‌ای نقش لوسترهای زیبای امروزی را ایفا می‌کردند.

اما به صورت رسمی حدود ۷۰ سال پیش ایرانی‌ها به تقلید از اروپایی‌ها شروع به ساخت لوستر کردند و آن قدر به این صنعت علاقه نشان دادند که در حال حاضر تبدیل به اصلی‌ترین تولید‌کنندگان لوستر در خاورمیانه شده‌اند.

تا چند سال پیش تنها لوسترهایی که با قیمت گران وارد کشور می‌شد، لوسترهای ایتالیایی بودند که شکل و شمایل آنها طوری بود که مناسب استفاده در دربار و کاخ‌های سلطنتی بود.

قیمت آنها هم بستگی به جنس آنها داشت و بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان و شاید هم چند میلیون تومان متغیر بود.

اگر خیابان سبزه‌میدان، لاله‌زار، بازار و خیابان شریعتی را از نظر بگذرانیم لوسترهای متفاوتی می‌بینیم که هر کدام مارک مخصوص خود را یدک می‌کشند.

لوسترهای برنزی، بلوری، آب نقره، آب طلا، لوله‌ای، کریستالی، چوبی و ... که البته قیمت هر لوستر بسته به تعداد شاخه‌های به کار رفته شده در ساخت آنها متفاوت است.

مدل‌هایی که از نظر ظاهر شباهت زیادی به هم دارند نیز به دلیل تفاوت جنس آلیاژ به کار رفته در آن قیمت‌های متفاوتی دارند.

غلامی یکی از فروشندگان لوستر می‌گوید: چند سالی است که بازار تولید لوستر در ایران به صورت جدی فعال شده است و از کیفیت خوبی نیز برخوردار است.

البته بیشتر لوسترهایی که در بازار یافت می‌شود محصول ایران و چین است که در این بین محصولات چینی کیفیت مطلوبی ندارد و خریداران، بیشتر ترجیح می‌دهند که تولیدات داخلی را انتخاب کنند.

وی همچنین می‌گوید: بیشتر لوسترهای ایران به کشورهایی چون بحرین، عربستان و کویت صادر می‌شود که پرمتقاضی نیز هست.

این فروشنده در ادامه ماه‌های آذر و دی را از ماه‌های پرفروش این محصول می‌داند که در این ماه‌ها به دلیل نزدیک شدن به ایام عید بازار لوستر از رونق خوبی برخوردار است.

به دلیل کم‌شدن تقاضا، واردات لوسترهای ایتالیایی تقریبا متوقف شده است و تنها معدودی از افراد علاقه‌مند، با سفارش به فروشگاه‌های خارجی، آنها را به کشور وارد می‌کنند.

اما بیشتر لوسترهای چینی با قیمت بسیار پایین یعنی شاخه‌ای ۳ یا ۴هزار تومان تا ۵۰هزار تومان به فروش می‌رسند و کارهای ایرانی نیز بسته به نوع آن از شاخه‌ای ۷هزار تومان تا ۲۰۰هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند.

اما لوسترهای طلایی بیشتر از مدل‌های دیگر در فروشگاه‌ها یافت می‌شوند و این نشان می‌دهد که بازار فعلا در دست رنگ طلایی‌ها است.

«تهرانی» یکی دیگر از فروشندگان این محصول معتقد است «قبل از مدل طلایی، مدل برنزی مد بود، الان هم کم‌کم گرایش‌ها به سمت لوسترهای چوبی می‌رود.

البته در این میان مدل‌های تلفیقی هم وجود دارد که در آن علاوه بر چوب از کریستال هم استفاده شده است و بسته به شکل تلفیق‌ها، قیمت آنها هم گران‌تر می‌شود.»

به گفته این فروشنده بعضی از تولیدکنندگان بزرگ لوستر به همراه تولیدات خود شناسنامه آن کالا را هم ارائه می‌دهند، همچنین علاوه بر شناسنامه که مشخصات لوستر در آن ثبت شده، برگه گارانتی هم وجود دارد و لوستر خریداری شده ۲ تا ۱۰سال گارانتی دارد.

جالب است بدانید که مدل ایتالیایی لوسترهای چینی هم در بازار ایران یافت می‌شود. اصل این مدل بیش از ۴۰۰هزار تومان قیمت دارد اما چینی‌ها با قیمت ۶۰ تا ۷۰هزار تومان آن را عرضه می‌کنند. در حالی که ظاهر آن با مدل ایتالیایی تفاوت چندانی ندارد.

«عطایی» یکی از تولیدکنندگان این محصول می‌گوید: «لوسترهای ایرانی آن قدر اعتبار دارند که خریداران ما به خرید اجناس ایرانی تمایل نشان بدهند. البته لوسترهای چینی از شکل‌ها، طرح و رنگ‌های متنوعی برخوردارند و به عبارتی می‌توان گفت که تنها ظاهر دارند، اما کیفیت چندان مطلوبی ندارند.

وی به استقبال مردم از کالاهای چینی اشاره می‌کند و می‌گوید: «البته یکنواختی و نداشتن تنوع در لوسترهای ایرانی تا حدودی باعث شد که مردم به خرید لوسترهای ارزان و متنوع چینی تمایل نشان دهند.

به اعتقاد این تولیدکننده اکثر لوسترهای ایرانی را در چهارراه گلوبندک، لوسترهای چینی را در لاله‌زار و انواع ایتالیایی، اسپانیایی و ترک این محصول را در خیابان شریعتی (سید‌خندان تا تجریش) می‌توان یافت.

اما انواع لوسترهای برنزی، شاخه‌ای ۷ تا ۵۰هزار تومان، لوسترهای بلوری، شاخه‌ای ۶ تا ۲۵هزار تومان، لوستر آب‌طلا مدل شمشی بین ۲۰ تا ۴۰هزار تومان، لوستر آب‌طلا مدل لوله‌ای، شاخه‌ای ۱۵ تا ۳۰هزار تومان، لوستر کریستال بین ۷ تا ۲۵هزار تومان قیمت دارند که بسته به تعداد شاخه‌های به کار برده شده در یک لوستر می‌توان قیمت نهایی یک لوستر را محاسبه کرد.

«عطایی» به افزایش تقریبا ۵۰درصدی قیمت مواد اولیه این محصول در سال جدید اشاره می‌‌کند و می‌گوید: «قیمت مواد اولیه‌ای که در ساخت لوستر به کار می‌روند امسال حدود ۵۰درصد افزایش یافته که این موضوع باعث شده تا قیمت بعضی از لوسترها نیز تا ۵۰درصد افزایش یابد.»

اعظم فرمایشی یکی از مراجعین به خیابان گلوبندک است که برای خرید لوستر به این مکان مراجعه کرده است.

به گفته وی، لوسترهای‌ آلمانی و ایتالیایی از لحاظ ظاهر (شفافیت و ظرفیت طرح) با لوسترهای چینی و ایرانی بسیار متفاوت هستند و قیمت بسیار بالایی هم دارند.

وی معتقد است: قیمت یک لوستر سقفی ایتالیایی در سایز متوسط حدود ۳۵۰‌هزار تومان است که همین لوستر، البته با ملیت چینی قیمتی حدود ۲۰۰‌تا ۲۲۰‌هزار تومان دارد. ولی ظرافت و شفافیت نمونه‌های‌ آلمانی و ایتالیایی را ندارد.

طاهر عباسی نیز یک فروشنده در همین منطقه است.وی می‌گوید: به دلیل کریستال مرغوبی که در تولید لوسترهای ایتالیایی به کار رفته است، این لوسترها پس از حدود ۲ تا ۵‌ سال مصرف از مشتری خریداری می‌‌شود و از کریستال‌های شفاف آن در ساخت مدل‌های جدید استفاده می‌شود.

به گفته وی این کار توسط برخی از فروشندگان و تولید‌کنندگان لوستر انجام می‌شود و هم به نفع خریدار است و هم به نفع فروشنده.

به هر حال بازار پر تنوع انواع لوستر و چراغ‌های روشنایی هر روز در آستانه تحولی تازه قرار دارد و هر روز لوسترهایی در مدل‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود.

انتخاب با شما است.

می‌‌توانید با توجه به سلیقه و نوع موجودی، هر لوستری را می‌‌خواهید انتخاب کنید.