دنیای اقتصاد، علی‌طجوزی: در حالی که سخنان اخیر وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه مالی در خصوص تعلیق غنی‌سازی باعث ایجاد سوال و ابهام‌های زیادی درخصوص پرونده هسته‌ای ایران شده بود، دیروز سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران با اعلام اینکه باز کردن بحث تعلیق بازگشت به گذشته است، گفت: از سخنان آقای متکی برداشت صحیحی نشده است. منظور وی این بوده است که همه چیز باید از درون مذاکرات بیرون بیاید.حمید‌رضا آصفی تاکید کرد: بحث تعلیق به هیچ وجه در دستور کار قرار ندارد و همچنین زبان ارعاب و تهدید در اراده ما تاثیری نخواهد داشت.وی افزود: منوط کردن مذاکره به اجرای قطعنامه شماره ۱۶۹۶ شورای امنیت، سخن بی اساسی است. آصفی گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که پیش شرط گذاشتن برای مذاکره، فضا را تنگ کرده و امکان رسیدن به نتیجه را محدود می‌کند. سخنگوی وزارت امورخارجه:

بحث تعلیق در دستور کار ایران نیست

سخنگوی وزارت خارجه افزود: چه ضرورتی هست که شروطی مطرح شود که آدم نتواند با دست باز مذاکره کند.

آصفی قطعنامه شورای امنیت علیه ایران را فاقد وجاهت قانونی و حقوقی دانست و تاکید کرد که این قطعنامه غیرقابل قبول است.

سخنگوی وزارت خارجه، گفت: این گونه نیست که پنج، شش نفر در مورد یک موضوع تصمیم بگیرند و دیگران هم قبول کنند. جمهوری اسلامی ایران این را نمی‌پذیرد.

وی در ادامه در خصوص به بسته پیشنهادی گروه۵+۱گفت: مسیر مقداری عوض شده است و اروپایی‌ها به جای ادامه کار از طریق گفت‌و‌گو، به شورای امنیت رفتند و فضای مثبت کار را عوض کردند. سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ایران اعتقاد دارد‌ که از طریق مذاکره می‌شود موضوع پرونده هسته‌ای را حل کرد، ابراز امیدواری کرد که پرونده به جایگاه اصلی خود بازگردد.

آصفی در خصوص زمان پاسخ ایران به بسته پیشنهادی نیز گفت: کار مطالعه بسته پیشنهادی به پایان رسیده است و باید دو سه روز دیگر برای دریافت پاسخ ایران صبر کرد. وی افزود: ما از ابتدا به اروپایی‌ها گفتیم که آخر مرداد، آخر دنیا نیست و دیدید که آخر مرداد هم رسید.

آصفی در پاسخ به سوالی در مورد موضوعات مورد بحث در سفر آتی کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد به تهران، گفت که پرونده هسته‌ای یکی از این موضوعات خواهد بود.

وی با بیان اینکه ایران از این سفر استقبال کرده و در حال تنظیم زمان آن برای هفته‌های آتی است، گفت: ما در گفت‌و‌گو با کوفی عنان دیدگاه‌های خود را درخصوص بهبود وضعیت سازمان ملل و تقویت آن مطرح خواهیم کرد.

آصفی گفت: موضوع لبنان و مباحث منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر موضوعات مطرح در این گفت‌و‌گوها خواهد بود.

وی در ادامه درخصوص بسته پیشنهادی گروه ۵+۱ با بیان این نکته که اگر رفتارها منطقی باشد، این بسته می‌تواند گره گشا باشد، گفت: البته این بسته ابهامات و سوالاتی دارد که باید در مورد آن توضیح داده شود. آصفی پرونده هسته‌ای ایران را پیچیده ندانست و گفت: ضرورت نداشت که این پرونده به شورای امنیت سازمان ملل برود گرهی را که می‌شود با دست باز کرد نباید با دندان باز کرد. وی با اشاره به همکاری ایران با سازمان ملل، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بازرسان این آژانس، گفت: ما در این زمینه با کشورهای مختلف گفت‌وگو داریم و آن را مساله پیچیده‌ای نمی‌دانیم. آصفی در مورد احتمال تحریم ایران، گفت: اگر طرف مقابل از منطق و درایت پیروی کند، احتمال تحریم مطرح نیست.

سخنگوی وزارت خارجه در عین حال افزود: اگر هم موضوع پیچیده شود و بحث تحریم مطرح شود، قطعا این طرف مقابل است که بازنده خواهد بود.

آصفی با اشاره به این نکته که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب با نوعی تحریم نانوشته مواجه بوده است، خاطرنشان کرد که مدیریت تحریم برای ایران کار آسانی است. سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد که اگر اروپا ایران را تحریم کند پل‌های پشت سر خود را خراب کرده و امکان کار در آینده را از بین می‌برد. سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت که به اروپایی‌ها بدبین نیستیم و گمان نمی‌کنیم که آنها بخواهند در همه مسائل تجدید نظر و پل‌های پشت سر خود را خراب کنند.

وی ایران را دارای ظرفیت بالایی دانست و گفت: اگر کشورهای دیگر ازهمکاری با ایران خودداری کنند، خودشان دچار محرومیت می‌شوند. سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از زمینه‌ها به جایگاهی دست یافته است که نیازی به دیگران ندارد.

آصفی در خصوص روز پاسخگویی به بسته ۵+۱ گفت: روز سه‌شنبه تعطیل است البته ما در ایران در تعطیلات هم کار می‌کنیم ممکن است سه شنبه پاسخ داده شود ممکن است پاسخ داده نشود. آصفی در پاسخ به سوالی در مورد ادامه همکاری ایران با آژانس در آینده، گفت: باید صبر کنیم و ببینیم که تصمیم اروپا و گروه ۵+۱در مورد ایران چیست آنگاه متناسب با آن عمل خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون منعی برای بازرسان آژانس ایجاد نکرده است، گفت: تنها در یک مورد که بازرسی‌ها در چارچوب وظایف بازرسان آژانس نبود، خواستار تغییر بازرس‌ها بودیم که آژانس هم موافقت کرد. سخنگوی وزارت خارجه گفت که تعیین بازرسان باید با توافق طرفین صورت بگیرد.

آصفی با بیان اینکه همکاری ایران با آژانس ادامه خواهد داشت خاطرنشان کرد که در حال حاضر فعالیت‌های ایران زیر نظر آژانس انجام می‌شود.

آصفی در ادامه بار دیگر تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران با توجه به منافع ملی خود تصمیم می‌گیرد و زیر فشار یا تهدید از حقوق مشروع خود در زمینه دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای دست برنمی‌دارد.

‌‌معاون پارلمانی وزارت امور خارجه با اشاره به نقض آتش‌بس از سوی رژیم صهیونیستی، این رژیم را عامل اصلی تنش و بحران در منطقه خاورمیانه دانست‌ و گفت: عملکرد رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که علاقه‌ای به کاهش تنش، درگیری و جنگ ندارد.

آصفی رویکرد آمریکا به خاورمیانه را نیز رویکردی استبدادی توصیف و خاطرنشان کرد که این رویکرد موجب ادامه بحران در منطقه شده است.

آصفی مقاومت حزب‌ا... لبنان را مقاومتی مشروع دانست و گفت: مشروعیت این مقاومت حتی مورد تایید برخی سیاستمداران غربی است. آصفی به بخشی از اعترافات مسوولان رژیم صهیونیستی در زمینه شکست در جنگ لبنان اشاره کرد و گفت: بر اساس این اعترافات ، رژیم صهیونیستی از سال ۴۸ تاکنون با چنین بحرانی مواجه نبوده است. وی افزود: نهادهای سیاسی و اقتصادی اسرائیل فلج شده است و این امر ریشه در فساد حاکمیت رژیم صهیونیستی و سیاست‌های غلط این رژیم دارد.

آصفی در پاسخ به سوالی در مورد خبر بازرسی دو هواپیمای ایرانی توسط ترکیه، ضمن تایید این خبر گفت: این اقدامات در چارچوب بازرسی‌های معمول ترکیه بوده است و مشخص شد که مشکلی وجود ندارد و هواپیماها به مسیر خود ادامه دادند.

سخنگوی وزارت خارجه در عین حال گفت: البته ما این رفتار را خیلی نمی‌پسندیم و معتقدیم که در چارچوب روابط خوب دو کشور شاید غیرمنطقی باشد و آقای متکی در سفر خود به ترکیه این گلایه را منعکس کرده است.

آصفی در خصوص کمک ایران به بازسازی لبنان نیز گفت: طبیعی است که جمهوری‌اسلامی‌ایران در چارچوب همکاری‌های بین‌المللی و دوجانبه علاقه‌مند به بازسازی لبنان است. وی با بیان اینکه صحبت‌های مقدماتی در این زمینه انجام شده است‌ خاطرنشان کرد که این امر به یک برنامه‌ریزی جامع نیاز دارد.

آصفی در خصوص اعزام نیروی حافظ صلح به لبنان نیز گفت که این امر باید با توافق و در نظر گرفتن دیدگاه‌های مسوولان لبنانی صورت گیرد.