در مذاکرات جدی هستیم مسیر توافق هموار است عکس: محمد حسن‌زاده، تسنیم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیسی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در وین گفت: با ارائه متن پیشنهادی ایران در مذاکرات به طرف‌های مذاکره نشان داده شد ما در مذاکرات جدی هستیم و اگر طرف مقابل در لغو تحریم‌ها مصمم باشد مسیر دستیابی به توافق هموار است.  رئیس‌جمهوری همچنین گفت: ما در صنایع هسته‌ای، نظامی و فضایی بیشتر تحریم بودیم، اما موفق‌تر بودیم ولی در صنعت خودرو‌ مشکل داریم. معلوم می‌شود همتی که در آن بخش‌ها بوده در سایر بخش‌ها نبوده است.  سخنان رئیس‌جمهور در مورد توافق و رفع تحریم‌ها در شرایطی مطرح شده است که دومین دور مذاکرات برجامی در دولت ابراهیم رئیسی پنج‌شنبه در وین از سر گرفته شده است. دیپلمات‌های ایران و کشورهای مذاکره‌کننده جمعه هفته گذشته در نخستین دور از گفت‌وگوهای برجامی دولت سیزدهم، پس از چند روز مذاکره به دلیل برخی اختلاف‌‌نظرها مذاکرات را به‌طور موقت ترک کردند تا با پایتخت‌های خود مشورت کنند. این مذاکرات دو روز پیش از سرگرفته شد. در همین راستا روز گذشته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که در روزهای آتی در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌ها خبرهای بهتری در راه خواهد بود. وی افزود: در جریان تعامل و همکاری با کشورهای همسایه در توسعه صادرات و حوزه‌های پولی و بانکی گشایش‌هایی اتفاق افتاده و این موضوع در دست پیگیری است. ازسوی دیگر محمد مرندی، مشاور هیات ایرانی که همراه تیم مذاکره‌کننده ایران در وین حضور دارد با اشاره به اینکه نشانه‌های مثبتی در مذاکرات وجود دارد، تاکید کرد که قضاوت درخصوص روند این مذاکرات زود است. وی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که طرف اروپایی در مذاکرات انعطاف نشان داده است.

  ارتباط با همسایگان، حرکت استراتژیک

 اما رئیسی روز گذشته در کنار سخنان برجامی‌اش، سیاست ارتباط با همسایگان را یک حرکت استراتژیک برای ایران توصیف کرد. رئیسی با تاکید بر اینکه مصر هستیم سیاست تعامل با همسایگان را دنبال کنیم، گفت: امروز تحریمی که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده اقتصادپایه است راهبرد دشمن این است که چتر تحریم را بر کشور قرار دهد، اما ما دو گام خنثی‌سازی تحریم‌ها و برداشتن آنها را دنبال می‌کنیم.

  توصیه به سفرا

به گزارش «ایسنا»، وی ادامه داد: وزارت خارجه در موفقیت کشور در مسائل اقتصادی سهم مهمی دارد. بخش مهمی از ایرانیان، خارج از کشور هستند و سفرا باید به میان آنها بروند. اگر آنها به سفرا مراجعه نکردند، سفرا به آنها مراجعه کنند. ما نسبت به آنها وظیفه داریم و آنها مثل ایرانیان داخل کشور حقوقی دارند و حتما مایل به سرمایه‌گذاری در کشور هستند. در زمینه گردشگری هم مشتاقان زیادی برای دیدن ایران وجود دارد. ما اگر اقتصاد گردشگری، دیجیتال و دریا را فعال کنیم می‌توانیم با بیکاری مقابله کنیم. وزارت خارجه در این زمینه هم سهم مهمی دارد.  رئیسی گفت: می‌شود سفرا سوار ماشین‌های مدل پایین‌تر شوند، اما با کشورهای محل ماموریت خود ارتباط برقرار کنند. احساس می‌کنم گشایش‌هایی در حال ایجاد است. سفرا باید نهایت استفاده را از این شرایط بکنند. در این زمینه به یک حرکت فعال و جدی از سوی سفرا نیاز است و باید کار جدی در ارتباط با همسایگان انجام دهند. باید همسایگان را به چشم فرصت‌های بسیار خوب نگاه کنیم. مرزها برای ما تهدید نیست بلکه فرصت است.  وی خطاب به سفرا گفت: وضع موجود در ارتباط با همسایگان حداقلی بوده و مطلوب نیست و نباید به این وضعیت راضی شوید، ارتباط فعلی با همسایگان ما را قانع نمی‌کند، بلکه باید برای ارتقای این ارتباطات تلاش بیشتری کرد.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، وی در ادامه افزود: تولید داخلی باید فعال شود و وزارت خارجه نیز در همین مورد باید نقش خود را ایفا کند. رئیس‌جمهور افزود: امور تجاری ایرانیان خارج و داخل و بازرگانان خارجی باید تسهیل شود تا ارتباطات بازرگانی با سهولت بهتری فراهم شود.

  تمایل همه کشورها به ارتباط با ایران

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: تا امروز که حدود ۱۰۰ روز از فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد ۱۰۰ ارتباط با سران کشورها و هیات‌های خارجی داشتم که بدون استثنا‌ همه تمایل به ارتباط با ایران داشتند و هیچ‌کدام به ارتباطی که الان بین کشور ما و کشور خودشان است قانع نبودند. یکی از مولفه‌های قدرت همین ارتباطات و تعامل با دیگر کشورها است.

  سهم پایین ایران در تجارت منطقه

رئیس‌جمهور با بیان اینکه سهم ما در تجارت منطقه خیلی پایین است، گفت: میزان تبادلات ما با عراق و سوریه و کشورهای همسایه باید تحول یافته و دو برابر شود. در گام اول رقم ۲۰ میلیارد دلار باید به ۴۰ میلیارد دلار برسد و در گام‌های بعدی هم بیشتر شود. در همین ایام میزان ارتباطات ما با تاجیکستان سه برابر شده است. مساله ترانزیت و گاز نیز در سفر به ترکمنستان حل شد. چنین ارتباطاتی باید با سایر کشورهای همسایه دنبال شود. در این زمینه باید با روحیه تحول‌خواهی و انقلابی کار کرد. زیرا با کار سازمانی و اداری مشکلات حل نمی‌شود.  رئیسی  افزود:  گشایش‌هایی در تعاملات خارجی در حال پدیدار شدن است.

p08 (1) copy