رییس کمیسیون انرژی مجلس: لایحه دو فوریتی واردات ۴میلیارد دلار بنزین تقدیم مجلس می‌شود

دنیای اقتصاد - در جلسه عصر دیروز کمیسیون انرژی مجلس برای بررسی موضوع بنزین که با حضور وزیر کشور و معاونین وزرای نفت و صنایع برگزار شد، پس از توضیحات وزیر کشور و پیشنهاد وی برای سهمیه‌بندی بنزین، اکثریت اعضا با این پیشنهاد موافقت کردند، ولی درخصوص چگونگی سهمیه‌بندی بحثی به عمل نیامد به گفته مخبر کمیسیون انرژی، وزیر کشور اعتقاد داشت که اگر تمام تبصره ۱۳ نیز که سهمیه‌بندی بنزین منوط به اجرای آن شده است اجرا شود، حداکثر به صرفه‌جویی ۲ تا ۵/۲میلیون لیتر در مصرف روزانه بنزین منجر خواهد شد که در مقابل بیش از ۳۰میلیون لیتر واردات و حدود ۷۵ و ۸۰ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین رقم قابل‌ملاحظه‌ای به شمار نمی‌رود. به همین دلیل، وزیر کشور این استدلال را مطرح کرد که برای جلوگیری از قاچاق و نیز کاهش مصرف بی‌رویه سوخت که منابع کشور را به هدر می‌دهد، باید علاوه بر اقدامات تبصره ۱۳ بنزین را سهمیه‌بندی کنیم.همزمان کمال دانشیار، رییس کمیسیون انرژی مجلس در تاکیدی دوباره بر اظهارات سابق خود از ارائه قریب‌الوقوع لایحه ۴میلیارد دلاری واردات بنزین با دو فوریت به مجلس خبر داده است.معاون شهردار تهران نیز در مقایسه‌ای جالب توجه اعلام کرده است که با یارانه سالانه بنزین در کشور می‌توان ۴۲۵کیلومتر بزرگراه یا ۳۵۰کیلومتر مترو احداث کرد و یا اینکه ۱۵۵هزار دستگاه اتوبوس خرید.

مخبر کمیسیون انرژی گفت: در جلسه دیروز کمیسیون، بررسی آخرین وضعیت تبصره ‌‌١٣ قانون بودجه با حضور وزیر کشور، معاون وزیر نفت، معاون وزیر صنایع و مسوول بهینه‌سازی سوخت انجام شد.

عبدالمجید شجاع به ایسنا گفت: نماینده وزارت نفت مطرح کرد اگر تمام تبصره ‌‌١٣ هم اجرا شود، البته بدون بخشی که مربوط به حمل و نقل ریلی است، به طور مستقیم حداکثر ‌‌٢‌میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود که ‌‌۴٠٠‌میلیون دلار صرفه‌جویی خواهد بود. وی ادامه داد: نماینده وزارت صنایع مطرح می‌کرد در خصوص گازسوز کردن ‌‌٢٨٠‌هزار خودرو با مشکل مخزن گاز مواجهیم و قول داد تا آخر سال این کار را انجام دهد که به نظر می‌رسد این کار بعید است.

شجاع افزود: وزیر کشور نیز گفت برای این‌که تبصره ‌‌١٣ و مساله سوخت پیگیری شود، کمیته هماهنگی سوخت مشکل از دکتر فرهاد رهبر، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سید مهدی هاشمی، معاون عمرانی وزارت کشور، زریبافان و مهندس محرابیان نماینده رییس‌جمهور در خصوص پروژه‌های ویژه با ریاست وزیر کشور تشکیل شده است.

شجاع افزود: این کمیته تصمیماتی که گرفته عبارتند از: مصوب کردن اینکه در سال آینده فقط خودروهای دوگانه‌سوز یا گازسوز شماره شود. برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در تمام شهرها دستور شروع ثبت نام داده شد که استقبال خوب بوده و پس از ثبت نام برای از رده خارج کردن اقدامات لازم انجام می‌گیرد که اولویت با خودروهای عمومی است. وزیر کشور گفت از طریق این کمیته افرادی مامور شده‌اند که از خارج هم اگر شده منبع گاز ماشین‌ها را تهیه کنند و در اختیار وزارت صنایع قرار گیرد و نباید در این مورد زمان را از دست داد.

مخبر کمیسیون انرژی به نقل از وزیر کشور گفت: برای تهیه ‌‌۶۵٠٠ اتوبوس، منتظر خودروسازی داخلی نشدیم و در حال تهیه از خارج هستیم هر تعداد خودروساز داخل در اختیار ما قرار دهد هم از آن استقبال می‌کنیم.

شجاع یادآور شد: وزیر کشور اعلام کرد برای این‌که حمل و نقل ریلی با مشکل مواجه نشود، کمبود پول نداریم، تمام کارگاه‌های مترو سه‌شیفته کار می‌کنند و یک شرکت مادر تخصصی در وزارت کشور تشکیل شده با هیات مدیره جدید که در خصوص سیاست‌گذاری برای قطارهای شهری تصمیم واحد اتخاذ کنند تا برای پشتیبانی با مشکل مواجه نشویم.

وی ادامه داد: وزیر کشور معتقد بود همه کارها که انجام شد بین ‌‌٢ تا ‌‌۵/٢‌میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود که در مقابل ‌‌٧٠‌میلیون لیتر خیلی کم است برای این‌که این افزایش سوخت که منابع کشور را به هدر می‌دهد علاوه بر گازسوز کردن ماشین‌ها و ماشین‌هایی که مصرف سوختشان پایین است و جلوگیری از قاچاق، باید بنزین را سهمیه‌بندی کنیم که برای سهمیه‌بندی باید حتما از کارت هوشمند استفاده شود که از اوایل پاییز در نقاط مرزی کارت هوشمند را به صورت پایلوت شروع می‌کنیم (با کمک وزارت نفت) و از اول زمستان هم در اکثر نقاط کشور کارت هوشمند به اجرا در خواهد آمد.

شجاع خاطرنشان کرد: اکثر اعضای کمیسیون با سهمیه‌بندی موافقت کردند اما در مورد چگونگی سهمیه‌بندی بحثی نشد.

لایحه ۴میلیارد دلاری واردات بنزین با دو فوریت تقدیم مجلس می‌شود .

همزمان رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: پیش‌بینی می‌شود دولت لایحه برداشت از حساب ذخیره ارزی برای واردات بنزین را با قید دو فوریت تقدیم مجلس می‌کند.

کمال دانشیار در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس گفت: پیش‌بینی می‌شود لایحه برداشت از حساب ذخیره ارزی برای تامین یارانه واردات بنزین به صورت دو فوریتی به مجلس ارائه شود که احتمالا قید یک فوریت آن به تصویب خواهد رسید.

وی گفت: میزان برداشت از حساب ذخیره ارزی چهار‌میلیارد دلار خواهد بود که این مبلغ به واردات بنزین و گازوئیل برای نیمه دوم در سال جاری اختصاص می‌یابد.

از سوی دیگر ایرج ندیمی، نماینده لاهیجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این زمینه اظهار اشت: احتمالا لایحه متمم بودجه سال ۸۵ با قید یک فوریت اوایل شهریور ماه تقدیم مجلس شود.

وی درباره برداشت از حساب ذخیره ارزی گفت: دارندگی و سخاوت است که دولت را به برداشت از این حساب ترغیب می‌کند.

یارانه سالانه بنزین در کشور معادل هزینه احداث ۳۵۰کیلومتر مترو است.

هاشمی تشکری، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در سمینار مدیریت سیستم‌های حمل و نقل و مهندسی ترافیک شهر با اشاره به تولید روزافزون خودرو در یک دهه اخیر و در نتیجه افزایش مصرف بنزین طی این سال‌ها در کشور، اظهارداشت: مالکیت خودرو در ایران به ازای هر ده نفر یک خودرو و در تهران به ازای هر سه نفی یک خودرو است. این در حالی است که در دنیا به طور متوسط برای هر ۵/۱نفر یک خودرو وجود دارد.

وی افزود: به دلیل اینکه قیمت بنزین در ایران کمتر از ۱۰سنت است ولی در دیگر کشورها حدود ۴/۱دلار می‌باشد، سرانه مصرف بنزین در ایران بسیار بالاتر از سرانه مصرف در بقیه کشورها است.

وی با اشاره به یارانه هنگفت پرداختی از سوی دولت برای کاهش قیمت بنزین مصرفی، افزود: با یارانه یک سال بنزین کشور می‌توان ۴۲۵کیلومتر بزرگراه یا ۳۵۰کیلومتر مترو احداث کرد و یا اینکه ۱۵۵هزار دستگاه اتوبوس خریداری کرد. در حالیکه فقط با ۴هزار دستگاه اتوبوس می‌توان نیاز حمل‌ونقلی را مرتفع کرد.