رویکرد رهبر انقلاب در قبال انتخاب وزیران

دنیای اقتصاد: به‌دنبال برخی اخبار و شایعات مبنی‌بر انتخاب تک‌تک اعضای کابینه دولت دوازدهم با نظر رهبر انقلاب، روز گذشته پایگاه اطلاع‌‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رویکرد رهبر انقلاب در قبال انتخاب وزیران را منتشر کرد. در این مطلب که تحت‌عنوان «دغدغه اصلی رهبر انقلاب اسلامی درخصوص کابینه» منتشر شده، آمده است: «شایعات و القائات اخیر پایه در واقعیت ندارد و دغدغه رهبر انقلاب اسلامی در قبال کابینه، به‌طور ذاتی معطوف به کارآمدی و انتخاب افرادی است که فکر و ذکر آنان، کار شبانه‌روزی و حل مشکلات مردم باشد.» همچنین در این مطلب تاکید شده است که «رهبر انقلاب درخصوص اکثریت کابینه نیز در همه ادوار تا آنجا که از سوابق امر برمی‌آید نظری ابراز نمی‌کنند لکن همواره تاکید دارند که وزیران، افرادی کاری و به‌ دور از حاشیه باشند.»

در بخشی از این مطلب آمده است: «دولت دوازدهم به روزهای تشکیل نزدیک می‌شود؛ تا ۱۰ روز دیگر و پس از مراسم تنفیذ و تحلیف، اعضای کابینه پیشنهادی آقای رئیس‌جمهور معرفی می‌شوند. با این حال، از حدود دو هفته قبل، یک جریان خبری که از پشتیبانی پرحجم رسانه‌های خارج از کشور نیز برخوردار است، درصدد القای این ادعاست که تک‌تک اعضای کابینه با نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) انتخاب می‌شوند.» این مطلب تاکید می‌کند: «رویکرد کلی رهبر انقلاب در قبال دولت‌ها، رویکرد حمایتی است و ایشان بارها بر استمرار این رویکرد تاکید کرده‌اند.»

در بخش دیگری از این مطلب که تحت‌عنوان دغدغه اصلی رهبر انقلاب اسلامی درخصوص کابینه منتشر شده آمده است: «غرض از رویکرد حمایتی چیست؟ غرض آن است که دولتی که عهده‌دار کار سنگینِ مدیریت اجرایی است، بتواند به وظایف خود عمل و از مشکلات کشور و مردم گره‌گشایی کند. یک لازمه اساسی در تحقق این هدف، انتخاب مسوولانی است که از بُن دندان به اصول انقلاب و وظایف خود معتقد باشند و شأن خود را نوکری و خدمتگزاری به مردم بدانند.»

در ادامه این مطلب آمده است: «رویه ثابت در همه دولت‌ها، هماهنگی با رهبری در انتخاب وزیران دفاع، امور خارجه و اطلاعات بوده است و این هم، حسب تکالیفی است که در قانون اساسی برای رهبری در امور سیاست خارجی و دفاعی- امنیتی تعیین شده است. درخصوص برخی وزارتخانه‌ها مثل علوم، آموزش‌وپرورش و ارشاد اسلامی، رهبر انقلاب اسلامی حساسیت‌هایی دارند، چراکه انحراف در آنها، موجب ایجاد انحراف در حرکت کلان کشور به سمت آرمان‌ها می‌شود و نگهبانی و مراقبت درخصوص حرکت عمومی به سمت آرمان‌ها وظیفه قطعی رهبری است، اما در انتخاب مسوولان این وزارتخانه‌ها، ورود نمی‌کنند و درخصوص اکثریت کابینه نیز در همه ادوار تا آنجا که از سوابق امر برمی‌آید نظری ابراز نمی‌کنند لکن همواره تاکید دارند که وزیران، افرادی کاری و به‌دور از حاشیه باشند، زیرا همان‌طور که در نظر مردم، کارآمدی و موفقیت دولت، موفقیت نظام است، ضعف و ناکارآمدی دولت نیز به حساب نظام گذاشته می‌شود.»

این مطلب می‌افزاید: رهبر انقلاب در مراسم ۱۴ خرداد امسال گفتند: «بر طبق قانون‌اساسی، رئیس‌جمهور از امکانات بسیار گسترده‌ای در کشور برخوردار است؛ خیلی از کارها را می‌توانند انجام بدهند؛ از این امکاناتی که در اختیار دارند استفاده کنند، ظرفیت‌های داخلی را بالفعل کنند، هیچ درنگی در عمل به وعده‌هایی که به مردم داده شده است، صورت نگیرد. مسوولان را، مسوولان بخش‌های مختلف را - حالا در دولت دوازدهم - جوری انتخاب بکنند که کارکن و فعال و پای‌کار و توانا باشند؛ یعنی توانایی آنها بتواند کارها را ان‌شاءالله پیش ببرد. اگر خدای نکرده در بخش‌های مختلف - چه اقتصادی و چه غیراقتصادی - یک بخشی از خود ناکارآمدی نشان بدهد، این به حساب ناکارآمدی نظام گذاشته خواهد شد و این بی‌انصافی است؛ نظام کارآمد است؛ بخش‌های مختلف باید بتوانند خودشان را پابه‌پای نظام پیش ببرند.»

توصیه به رئیس‌جمهوری

از سوی دیگر روز پنج‌شنبه مجلس خبرگان رهبری در پایان دومین نشست مشترک هیات‌رئیسه و روسای کمیسیون‌ها در بیانیه‌ای به رئیس‌جمهوری توصیه کرد تا در معرفی وزرا و تشکیل کابینه، تعهد، تخصص و ولایت‌مداری را سرلوحه انتخاب اعضای دولت جدید قرار دهد. همزمان روز گذشته کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران، با اشاره به انتخاب کابینه دولت دوازدهم از سوی رئیس‌جمهوری گفت: از رئیس‌جمهور محترم با همه وجود درخواست دارم قبل از آنکه رضای حزبی یا گروهی را در نظر بگیرد یا کسی خود را طلبکار بداند، توجه کند که عزت را خدا داده و به کسی بدهکار نیست.

در واکنشی دیگر احمد توکلی، نماینده سابق تهران در مجلس در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: اگر روحانی فکر می‌کند برای اخذ رای اعتماد وزرای پیشنهادی باید با مجلس مشورت کند، در اشتباه است. او تصریح کرد: من به رئیس دولت اصلاحات گفته بودم و پیش از آن در نامه‌ای به آقای هاشمی هم نوشته بودم و همین‌طور در سال ۹۲ به آقای روحانی گفتم با کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس مشورت نکنید، اما می‌توانید از اشخاص مشورت بگیرید. او افزود: من به روسای جمهور گفتم اگر در مورد وزیر با مجلس مشورت کردید، او دیگر وزیر شما نیست و وابسته به مجلس است و اگر وزیر پیشنهادی را قبول نکنی، می‌گویند چرا پرسیدی؟ این روش احمدی‌نژاد بود که از مجلس مشورت می‎گرفت اما به آن عمل نمی‎کرد.

ارائه لیست محرمانه ارزیابی وزرا

در کنار این توصیه‌ها رایزنی‌ها برای انتخاب اعضای کابینه دوازدهم ادامه دارد. در همین راستا، محمدرضا عارف، رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان روز پنج‌شنبه در سومین کنگره حزب ندای ایرانیان گفت: در فراکسیون امید ارزیابی از عملکرد وزیران دولت انجام شده است و آن را به‌صورت محرمانه برای دولت فرستاده‌ایم که امیدواریم به آن توجه کنند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس فراکسیون امید مجلس همچنین از رایزنی با رئیس‌جمهور برای انتخاب کابینه دوازدهم خبر داد و گفت: تاکنون جلساتی را با آقای روحانی داشته‌ایم و با ایشان ارتباط داریم تا کابینه موردنظر ایشان محقق شود. در کنار این سخنان به‌دنبال برخی شایعات مبنی‌بر احتمال عدم حضور معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی در کابینه دوازدهم، جمعیت زنان مسلمان نواندیش در نامه‌اى به رئیس‌جمهور بر ادامه حضور شهیندخت مولاوردى و حضور بیشتر زنان در کابینه دوازدهم تاکید کرد. شاید به همین دلیل بود که روز پنج‌شنبه حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از ادامه بررسی کابینه دوازدهم از سوی رئیس‌جمهوری خبرداد و اعلام کرد که اعضای کابینه دوازدهم نهایی شده‌اند.