دولت دوازدهم فراجناحی است

دنیای اقتصاد: همزمان با رایزنی و توصیه‌های فراکسیون‌های مجلس با حسن روحانی رئیس‌جمهوری برای انتخاب کابینه دوازدهم، او در آخرین جلسه هیات دولت اعلام کرد که دولت دوازدهم دولتی فراجناحی خواهد بود. او چهارشنبه هفته گذشته در جلسه‌اش با هیات وزرا در عین حال تاکید کرد که شیوه و تفکری که از مردم رای گرفته باید در اولویت و سرلوحه دستگاه‌های اجرایی در سراسر کشور باشد.

سخنی که شاید بتوان آن را پاسخی به برخی نظرها مبنی‌بر استفاده از اصولگرایان در کابینه دوازدهم با توجه به رای ۱۶ میلیونی آنها دانست. در کنار حسن روحانی طی چند روز گذشته بسیاری از دولتمردان نیز بر فراجناحی بودن کابینه دوازدهم تاکید کرده‌اند. همچنان که چند روز پیش هم محمود واعظی عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، از حضور اصولگرایان معتدل، اعتدالیون و اصلاح‌طلبان معتدل در کابینه دوازدهم خبر داده و گفته بود «برای تعیین اعضای کابینه دولت یازدهم اصل بر اعتدال بود و آقای روحانی همان سیاست دولت یازدهم را درباره چینش کابینه دولت آینده دنبال می‌کند؛ بنابراین تمام کسانی که هستند و می‌توانند ملت ایران را نمایندگی کنند در آن دولت حضور خواهند داشت.»

رئیس‌جمهوری نیز روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به تشکیل دولت دوازدهم در آینده نزدیک گفت: رئیس‌جمهور موظف است در این راستا با افراد مختلف مشورت کند و بنده هم با افراد مختلف در جناح‌های گوناگون اصولگرا، اصلاح‌طلب، میانه‌رو یا اعتدالیون مشورت کرده و نظرات آنها را جویا شده‌ام و همچنین به دوستان دیگر هم گفتم اگر نظر خاصی نسبت به کابینه دوازدهم دارند، بگویند. باید همه بدانند که دولت دوازدهم مانند دولت یازدهم، دولتی تک جناحی نبوده و فراجناحی خواهد بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری اظهار کرد: افرادی که در دولت دوازدهم عهده‌دار مسوولیت می‌شوند باید خواسته و نظر اکثریت مردم که در انتخابات رای دادند را به‌طور کامل باور و قبول داشته باشند و اگر کسی اینطور نیست نمی‌تواند مسوولیت سنگین را برعهده بگیرد.

روحانی همچنین گفت: بحث این و آن جناح نیست، اما شیوه و تفکری که مردم در انتخابات به آن رای دادند باید در دولت، استاندارها، فرماندارها، مدیرکل‌ها و در مسوولیت‌های سنگین و حساس حاکم شود. این به آن معنا نیست که غیر از ۲۴ میلیونی که به دولت تدبیر و امید رای دادند، حق حیات ندارند؛ آنها هم حقوق دارند و حقوق اساسی‌شان محفوظ است و می‌توانند فعالیت کنند، اما امروز در مسوولیت‌های رده بالا نوبت این ۲۴ میلیون است و اگر غیر از این باشد پس برای چه رای دادیم و انتخابات برگزار کردیم. رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به موضوع انتخاب کابینه دوازدهم اظهار کرد: معرفی کابینه به مجلس و در نهایت رای نمایندگان محترم و تشکیل دولت، باید مایه امید، آرامش و وحدت بیشتر برای مردم ما باشد و نباید به یک اختلاف و فاصله تبدیل شود.

روحانی افزود: به‌عنوان رئیس‌جمهور، وزرا را انتخاب و در نهایت به مجلس معرفی می‌کنم و این حق نمایندگان مجلس است که به وزرا رای بدهند یا ندهند.

مشورت با بزرگان

همزمان با این سخنان حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: آقای روحانی در مورد انتخاب اعضای کابینه مشغول رایزنی، صحبت و مذاکره با شخصیت‌های نظام، بزرگان گروه‌ها و جریان‌های سیاسی کشور هستند. ازسوی دیگر گفت‌وگوهای نمایندگان مجلس با حسن روحانی برای تشکیل کابینه دوازدهم ادامه دارد. در همین راستا عصر چهارشنبه هیات‌رئیسه فراکسیون امید با رئیس‌جمهوری دیدار و گفت‌وگو کردند. بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به این دیدار گفت: در این جلسه اعضا مطالبات و مطالب موردنظر خود درباره نحوه چینش کابینه دوازدهم را مطرح کردند و بر ضرورت توجه به انتظارات انتخاباتی ۲۴ میلیون نفری که به آقای روحانی رای دادند، تاکید کردند. وی ادامه داد: در این جلسه همچنین گزارش ارزیابی کابینه فعلی به‌صورت خصوصی در اختیار آقای روحانی قرار گرفت و بر لزوم تاثیر این ارزیابی در انتخاب یا عدم‌انتخاب وزرا تاکید شد.

او با بیان اینکه رئیس‌جمهوری در این دیدار از مشورت و همفکری با گروه‌های همسو درباره کابینه استقبال کرده است، گفت: به نظر می‌رسد شاهد تغییرات قابل‌قبولی در کابینه خواهیم بود. در همین حال قرار است فراکسیون مستقلین ولایی در روزهای ابتدایی هفته جاری و اعضای کمیته تعامل فراکسیون ولایی نیز اول مرداد با رئیس‌جمهوری درخصوص کابینه دیداری داشته باشند. از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری فارس قرار است هیاتی از «جامعه روحانیت مبارز» هم با رئیس‌جمهوری دیدار کند. در همین ارتباط مصطفی پورمحمدی، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: دو، سه بار در جامعه روحانیت بحث‌هایی درباره دولت دوازدهم مطرح شد ولی درباره کابینه هیچ انتظار و توقعی وجود ندارد.

درخواست‌ها از روحانی برای کابینه دوازدهم

همسو با این رایزنی‌ها درخواست‌ها از رئیس‌جمهوری در مورد کابینه دوازدهم ادامه دارد. درخواست‌هایی همچون افزایش سهمیه وزرای آذری زبان درکابینه، درخواست ۱۵۷ نماینده برای به‌کارگیری وزرای زن در کابینه دوازدهم، درخواست نمایندگان اهل سنت مجلس برای به‌کارگیری نخبگان اهل سنت در کابینه، درخواست عدم‌حضور وزرای نیرو و صنعت در کابینه جدید درراستای جوان‌تر شدن کابینه و کاهش سن وزرا از سوی برخی از اعضای فراکسیون امید مجلس، امضای ۱۲۰ نماینده مجلس دردفاع از عملکرد زنگنه در وزارت نفت وتداوم وزارت او در کابینه دوازدهم و عدم‌معامله برای انتخاب وزرا. در همین ارتباط علی مطهری، نایب رئیس مجلس در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی فراکسیون امید مجلس (فام) با ضعیف خواندن عملکرد وزیر کشور، نسبت به تکرار مسائلی که در مجلس قبل منجر به انتخاب این وزیر شد، هشدار داد.

مطهری گفت: «در دوره قبل به نوعی معامله صورت گرفت و به رئیس‌جمهوری گفته شد که فلان فرد را به‌عنوان وزیر معرفی کن تا ما کمک کنیم که آن سه وزیر مورد نظر شما هم رای بیاورند و در همین راستا وزیر کشوری معرفی شد که ما واقعا از عملکردش راضی نیستیم.» او افزود: اگر یک وزیر کشور قوی داشتیم اعتبارنامه خانم خالقی را امضا می‌کرد و به مجلس می‌فرستاد و اجازه اقدام غیر قانونی به شورای نگهبان نمی‌داد، یا در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری اجازه نمی‌داد که به بهانه عبور از ساعت ۲۴ سه تا چهار میلیون نفر رای ندهند. در همین حال به دنبال انتشار اخباری مبنی‌برعدم حضور زنان درکابینه دوازدهم، غلامرضا حیدری عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس گفت: تصمیمی که گرفته شده این است که در هر وزارتخانه حداقل یکی از معاونت‌ها به زنان سپرده شود و در سطح وزیر نیز اقداماتی در حال انجام است که به حضور زنان در کابینه دوازدهم بینجامد.

از سوی دیگر این روزها بازار شایعات نیز داغ است؛ شایعاتی همچون استعفای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری به‌دلیل انتخاب برخی افراد برای حضور در کابینه دولت دوازدهم. شایعه‌ای که البته خیلی زود با انتشار عکسی از او که در جلسه هیات دولت همچون گذشته کنار رئیس‌جمهوری نشسته بود، رد شد.