جهنم هامبورگ

دنیای اقتصاد: هامبورگ صحنه اعتراض به سیاست‌های جهانی شده است. همزمان با آغاز به‌کار اجلاس گروه ۲۰، چپ‌های افراطی به خیابان‌ها آمده و علیه سیاستمداران این ۲۰ کشور دست به اعتراض زده‌اند.

منابع محلی می‌گویند اعتراض‌ها در روز پنج‌شنبه رو به خشونت گذاشته و ۷۵ نیروی پلیس هم زخمی شده‌اند. تظاهرات‌کنندگان خیابان‌ها را مسدود کرده و چندین خودرو را هم به آتش کشیدند. در این میان برخی نیز با اعتراض‌های نمادین علیه رهبران این ۲۰ کشور دست به اعتراض زدند؛ عده‌ای در قامت زامبی‌ها وارد خیابان شدند تا نشان دهند سیاست‌‌های آنها موجب می‌شود آخرالزمان زودتر کلید بخورد و عده‌ای دیگر نیز با عروسک‌های این رهبران و شعارنویسی زیر این عروسک‌ها اعتراض خود را نشان دادند.

همزمان با بالا گرفتن اعتراض‌ها تردد در خیابان‌های هامبورگ به کندی صورت می‌گیرد. این تظاهرات از بازار ماهی‌فروشان این شهر آغاز شده است. این تظاهرات‌کنندگان با شعار «به جهنم خوش آمدید» علیه نشست گروه ۲۰ تظاهرات کردند. در این راستا پلیس آلمان اعلام کرد تا ساعت ۴ بعدازظهر روز پنج‌شنبه حدود ۱۳۰۰ نفر در این تظاهرات شرکت کرده بودند. اما در ساعات پایانی تعداد معترضان به ۱۰ هزار نفر رسید. پلیس آلمان در گزارشی پیش از اعتراض‌ها نوشت که حدود ۸ هزار معترض خشونت‌طلب وارد این شهر شده‌اند. در این‌باره گزارش شده است که صبح روز پنج‌شنبه قطاری از جنوب آلمان ۷۰۰ تظاهرات‌کننده را به این شهر رساند. عده زیادی از ماموران پلیس برای حفاظت از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در نظر گرفته شده‌اند. ترامپ به همراه همسرش ملانیا با هواپیمای شخصی بعدازظهر پنج‌شنبه به هامبورگ وارد شد. اولاف شولتز، شهردار هامبورگ به استقبال آنها رفته بود.

ترامپ پیش از ورود به هامبورگ در سخنرانی خود در ورشو، روسیه را به پیروی از سیاست‌های «بی‌ثبات‌کننده» متهم کرد. به همین دلیل ناظران سیاسی دیدار ترامپ با پوتین را در چارچوب این نشست بسیار حساس ارزیابی می‌کنند. ترامپ همچنین کره شمالی را تهدید و از روسیه به این دلیل که از ایران و سوریه حمایت می‌‌کند، انتقاد کرد. با این حال گفته می‌شود بیشترین اعتراض‌ها در هامبورگ علیه ترامپ بوده است. ترامپ و همسرش پس از فرود هواپیما با بالگرد راهی منطقه سکونت خود شدند. این نخستین سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به آلمان است. رئیس‌جمهوری آمریکا پس از ورود به هامبورگ در دیداری یک‌ساعته با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت‌وگو کرد.

آنگلا مرکل پیش از این دیدار در هامبورگ در برابر روزنامه‌نگاران گفت که مذاکرات درباره‌ توافق‌نامه اقلیمی هنوز به پایان نرسیده است.

این دو که در هتل آتلانتیک کمپینسکی هامبورگ با هم دیدار داشتند پس از دیدار، خیلی کوتاه در مقابل دوربین خبرنگاران ظاهر شدند و چند کلامی هم صحبت کردند. دیدار سرد این دو حتی در مقابل دوربین‌ها هم ادامه داشت و نشان از آن دارد که نباید انتظار داشت این دو کشور رابطه‌ای گرم تحت مدیریت ترامپ داشته باشند. این رابطه سرد حتی در دیدار پیشین این دو در ماه مارس هم دیده شد؛ جایی که ترامپ حاضر نشد با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان دست دهد. این سردی روابط اما در اجلاس گروه ناتو به اوج خود رسید و آنگلا مرکل در پایان آن نشست اعلام کرد که دیگر نباید اروپا، آمریکا را به‌عنوان یک شریک و دوست ببیند. در این شرایط، این روابط نه‌چندان صمیمانه در دیدار روز پنج‌شنبه رهبران دو کشور ادامه داشت و ترامپ در سخنان کوتاهی به گفتن یک جوک بسنده کرد. او با توجه به اخبار منتشر شده که در دوران اوباما از دفتر مرکل شنود می‌شده است، گفت: «با توجه به شنود دفتر صدراعظم آلمان در دوره مدیریت پیشین، فکر کنم هر دوی ما در یک چیز شریک هستیم.» البته این جوک ترامپ با لبخند صدراعظم آلمان روبه‌رو نشد تا نشان داده شود همچنان فضای روابط بین دو رهبر سرد و منجمد است.

در این اجلاس قرار است کشورهای گروه ۲۰ در مورد تغییرات آب و هوایی، مهاجرت و تجارت صحبت کنند. ترامپ پیش‌تر موضع خود را در قبال این موضوعات اعلام کرده است. ترامپ امیدوار است در این اجلاس تصمیم‌های الزام‌آور گرفته نشود. مرکل در این رابطه می‌گوید: «هر کسی که باور دارد این مشکلات با سیاست‌های انزواگرایانه و محافظت‌گرایی حل می‌شود دچار اشتباه نابخشودنی می‌شود.» مشخص است که روی سخن مرکل، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده است که پیش‌تر گفته بود از معاهده پاریس بیرون خواهد آمد و درباره مهاجرت و تجارت نیز موضع سرسختانه‌ای دارد که او نام آن را «اول آمریکا» گذاشته است. ترامپ اعتقادی به سیاست‌های چندجانبه ندارد و در تجارت نیز به‌دنبال سیاست‌های دوجانبه است.

دیگر شرکت‌کنندگان از این اجلاس چه می‌خواهند؟

شرکت‌کنندگان دیگر این نشست مانند شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین یا جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، با خودرو به محل اقامت خود رفتند. بیشتر خیابان‌های هامبورگ در نزدیکی محل نشست یا بسته‌اند یا تردد خودروها در آنها به کندی انجام می‌شود. تا بعدازظهر روز پنج‌شنبه آرامش در شهر برقرار بود. اما با نزدیک شدن به ساعات پایانی حضور انبوه جمعیت معترضان چهره این شهر را زیر و رو کرد. با وجود این گفته می‌شود بسیاری از افراد علاقه‌مند هم کنار خیابان‌ها تجمع کرده بودند تا شاید از مقامات بلندپایه کشورهای مختلف عکس بگیرند.

گفته می‌شود اجلاس گروه ۲۰ در هامبورگ تحت تاثیر دیدار پوتین و ترامپ است که برای نخستین بار با همدیگر دیدار کردند. نکته حاشیه‌ای این دیدار اما انتقادهای بی‌سابقه رئیس‌جمهوری آمریکا از پوتین است که برای نخستین‌بار به شکل علنی پوتین را در ورشو متهم کرد که در امور اوکراین و سوریه دخالت می‌کند. اما سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، درباره اهمیت این دیدار گفت: «اهمیت این دیدار از جمله به خاطر عادی‌سازی گفت‌وگوها است.» اما با انتقادات بی‌سابقه ترامپ احتمالا وی توصیه‌های مشاوران امنیت ملی خود را از جمله مک‌مستر جدی گرفته و موضعی مشابه موضع این افراد در قبال روسیه اتخاذ کرده است. روسیه قصد داشت رابطه خود را با آمریکا عادی کند اما به‌نظر می‌رسد با اتخاذ این مواضع کمی بازگشت به رابطه عادی سخت شده باشد. برای چین اما حضور در نشست گروه ۲۰ اهمیتی ژئوپلیتیک دارد. چین همواره می‌کوشد در سیاست‌های جهانی تاثیر بگذارد. این کشور می‌تواند در این نشست با رهبران کشورهای بزرگ جهان مانند آمریکا و روسیه دیدار و در سطحی برابر گفت‌وگو کند. این در حالی است که شرکت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در نشست گروه ۲۰ کمک بزرگی به شرایط او در کشورش است. نخست‌وزیر هند خواهد کوشید از موضوع‌های مهم این نشست چون تغییرات اقلیمی، مبارزه با تروریسم یا اصلاحات اقتصادی نهایت استفاده را به سود خود ببرد. مودی خوب می‌داند چگونه در این نشست برنامه اقتصادی خود را در هند تبلیغ کند. او می‌کوشد با شرکت در این همایش جایگاه داخلی خود را در هند تحکیم کند.

کلید تجاری رشد اقتصاد

جنگ جهانی تجارت و حمایت