راهکار فرهنگی گره‌های پایتخت عکس:دنیای اقتصاد

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیچیدگی‌های اوضاع تهران و گره‌های کوری که در مسائل گوناگون این کلانشهر وجود دارد، پیشنهاد داد این گره‌ها با محوریت اقدامات فرهنگی نظیر احداث باغ کتاب تهران مرتفع شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، علی لاریجانی در مراسم افتتاح مجموعه چندمنظوره فرهنگی باغ کتاب تهران، اظهار کرد: این مجموعه هم از نظر معماری قابل توجه بوده و هم در طراحی آن به یک نکته مهم توجه شده که مساله اصلی کشور در بحث آموزش چیست؟ نام این مجموعه باغ کتاب است، اما در واقع باغ روش‌های نوین معرفت است که چطور فرزندان ما، آینده‌ای‌ متناسب با شرایط امروز داشته باشند.

وی ادامه داد: امروز آموزش به معنی انباشت اطلاعات نیست، بلکه جوشش خلاقیت در کودکان و نوجوانان است. نظام آموزشی ما نیز باید خود را به این موضوع مسلح کند و نشان دهد که فهم پاسخ‌های لازم ازسوی افراد، مساله اصلی است. در واقع ظرفیت آموزش و پرورش ما باید به سمت نگاه نوین و فهم و درک معرفت برود. لاریجانی خاطرنشان کرد: آنچه در گشت و گذار یک ساعته توجهم را جلب کرد این بود که طراحان باغ کتاب به این موضوع پی بردند که آینده ایران به این موضوع بستگی دارد که ماده اصلی فکری برای کودکان و نوجوانان باید چطور تامین شود و باید نوعی بیداری و درک از سوی افراد فراهم شود. در بخش‌های مختلف هم این موضوع نمود دارد و با روش‌های جذاب برای کودکان و نوجوانان تمهیداتی فراهم کردند.

لاریجانی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد تومانی برای تجهیزات مجموعه فرهنگی باغ کتاب، ادامه داد: وجود چنین مجموعه‌ای در زمان معاصر و با روش‌های نوین آموزش امری ضروری است و امکان خوبی برای حوزه کتاب فراهم شده است و باعث می‌شود کودکان، نوجوانان و بزرگسالان از ابزارهای نو در این زمینه استفاده کنند. همچنین فضای مفرح و دلنشینی برای علاقه‌مندان به کتاب فراهم شده است. رئیس مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سرانه کتابخوانی در کشور ما کم است و فرهنگ شفاهی بیشتر رواج دارد و تکنولوژی‌هایی نیز مزید بر علت شده، امیدواریم از این مجموعه برای افزایش سطح کتابخوانی استفاده شود.

وی یک نکته دیگر را به شهردار تهران یادآوری کرد که بنا بود باغ فلسفه هم در اراضی عباس‌آباد پایه‌ریزی شود اما به نظر می‌رسد به فراموشی سپرده شده است. محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز در این مراسم، بهره‌برداری از باغ کتاب را یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات فرهنگی در کشور دانست و گفت: پس از بهره‌برداری از این مجموعه، اندیشمندان عرصه‌های مختلف باید به کمک مدیریت شهری بیایند تا از ظرفیت‌های باغ کتاب به‌‌خوبی استفاده شود.

وی با بیان اینکه بر اساس سابقه تاریخی در کشور مدیریت شهری مبتنی بر اضطرار و اجتناب از اختلال ماموریت‌های خودش را انجام می‌داده، گفت: شهرداری‌ها بیشتر در حوزه خدماتی برایشان ماموریت تعریف شده و شاید در تهران به خاطر موقعیت سیاسی-اجتماعی که دارد وضعیت کمی متفاوت‌تر دارد که این وضعیت هم تهدید بوده و هم فرصت. شهردار تهران با بیان اینکه باید مهارت و فهم را به فرزندانمان منتقل کنیم، گفت: در شرایطی هستیم که ایجاد کار از پیدا کردن کار راحت‌تر است و باغ کتاب نسل آینده را به سمت مهارت‌آموزی می‌برد.

دو شرط رونق باغ کتاب

غافلگیری ناشران در باغ کتاب