دنیای اقتصاد -رفیعه هراتی: روزنامه واشنگتن‌پست در مقاله‌ای به حمله تروریستی داعش به مجلس و مرقد امام خمینی(ره) پرداخته و نحوه مبارزه ایران با این گروه تروریستی را بررسی کرده است. در این مقاله آمده است:

گروه تروریستی داعش در ماه جاری نخستین حمله خود را در خاک ایران انجام داد که منجر به کشته شدن ۱۷ نفر و جراحت ۵۰ نفر شد. از سال ۲۰۱۴ ایران برای این گروه تروریستی یک هدف اصلی بود و هنوز هم هست. اما نیروهای امنیتی ایران از طریق یک برنامه ضد‌ترور گسترده به‌طور موثر این تهدیدات را خنثی کرده‌اند. ایران موفق شده است جنگ علیه نظامیان داعش را بیرون از قلمرو خود نگه دارد. گروه تروریستی داعش مسلمانان شیعه را مرتد می‌داند. این گروه ایران را یک قدرت شیعی تلقی می‌کند که تهدیدی برای جامعه اسلامی حقیقی که به‌زعم آن جامعه سنی است، محسوب می‌شود. به همین دلیل و به‌دلیل تهدیدهایی که این گروه برای منافع ایران در منطقه ایجاد می‌کند، تهران گروه تروریستی داعش را تهدید امنیت ملی قلمداد می‌کند. در نتیجه ایران در تخصیص منابع برای مبارزه درون و بیرون مرزهای خود محدودیتی قائل نمی‌شود. واشنگتن‌پست نوشته است که ایران برای مبارزه با گروه تروریستی داعش یک برنامه ضد‌ترور گسترده تدوین کرده است. هدف ایران جلوگیری از گسترش داعش و همچنین ایدئولوژی و دیدگاه این گروه و در عین حال جلوگیری از حمله به خاک یا شهروندان ایران است. رویکرد ایران در مبارزه با داعش عملی‌تر از رویکرد ائتلاف به رهبری آمریکا است، زیرا به‌دلیل مجاورت این گروه تروریستی با ایران، تهران تهدید آن را شدیدتر احساس می‌کند. ایران برای اجرای اقدامات ضد‌ترور خود از ثبات کشور و نیروهای کارآمد امنیتی خود بهره‌ می‌برد. تهران به‌منظور مختل کردن عملیات داعش، به‌طور مستقیم این گروه را مورد هدف قرار می‌دهد و به‌منظور اجتناب از درگیری درون‌مرزهای خود به سوریه و عراق مشاور و مستشار اعزام می‌کند. ایران همچنین برای مبارزه با ایدئولوژی داعش بر اتحاد مسلمانان تاکید می‌کند و از طریق به نمایش گذاشتن حضور سپاه‌ پاسداران در خارج از مرزها، تعهد خود به جنگ با این گروه تروریستی را نشان می‌دهد. تهران به‌منظور کاستن از جنبه‌های فرقه‌ای این درگیری، با گروه‌های مختلف سیاسی و مذهبی که با داعش می‌جنگند، ازجمله دولت و ارتش عراق، کردها و گروه‌های سنی، همکاری می‌کند.

ایران در داخل نیز با همکاری جوامع سنی و به‌منظور جلوگیری از سربازگیری داعش از درون ایران، اقدامات ضد‌افراط‌گرایی انجام می‌دهد. با این وجود، در سال گذشته میلادی یک مقام ایرانی تصدیق کرد که داعش از ایرانیان سنی نیرو جذب کرده است. ایران عملیات اطلاعاتی گسترده‌ای را برای خنثی‌سازی حمله‌های برنامه‌ریزی شده انجام داده است. برای مثال در ژوئیه سال گذشته (تیرماه ۱۳۹۵) وزارت اطلاعات ایران برنامه داعش برای انجام حملات تروریستی بزرگ در ۵۰ نقطه تهران با استفاده از بیش از ۹۰کیلوگرم مواد منفجره را خنثی کرد.

تا تابستان ۲۰۱۶، داعش حدود ۵۰ درصد از قلمرو خود در عراق را از دست داد. در چند ماه گذشته داعش شعارهای ضد‌ایرانی خود را افزایش داده و برنامه خود را برای فتح ایران و بازگرداندن آن به حاکمیت سنی ارائه کرده است. مقامات ایران به سرعت این تهدیدات را رد و اعلام کردند داعش نمی‌تواند در ایران ناامنی ایجاد کند. این گروه نیز چهار شماره از مجله آنلاین خود را به زبان فارسی منتشر کرد. اما پس از چند تلاش ناموفق، داعش به‌طور همزمان مجلس و مرقد آیت‌الله خمینی را که نمادهای دموکراسی و انقلاب در ایران هستند، مورد حمله قرار داد. در شرایطی که داعش در عراق و سوریه در حال شکست است، این حمله موجب تقویت روحیه این گروه تروریستی خواهد شد.

واشنگتن‌پست معتقد است این حمله داعش موجب خواهد شد محافظه‌کاران ایران خواستار انتقام‌جویی از این گروه تروریستی و به نمایش گذاشتن قدرت دولت شوند. اما در نظر اصولگرایان که به تازگی در انتخابات ریاست‌جمهوری ناکام مانده‌اند، این حمله مدرکی است که نشان می‌دهد تاکید حسن روحانی بر میانه‌روی موثر نیست. این حمله حمایت از سپاه پاسداران را افزایش خواهد داد؛ زیرا سپاه ناجی کشور است. سپاه به سرعت به این حمله و تروریست‌ها واکنش نشان داد و مورد تحسین دولت و مردم قرار گرفت. این حمله همچنین موجب خواهد شد درخواست‌های داخلی‌ برای جنگ با داعش در سوریه و عراق افزایش یابد. گرچه احتمال دارد در نتیجه این حمله سیاست منطقه‌ای ایران تغییر کند، اما بعید است که در سیاست‌های اصلی تغییری ایجاد شود.

در این حمله، یک مساله قابل توجه این است که حمله‌کنندگان، ایرانی بودند. اما چندی پیش از این حمله جانشین ولیعهد عربستان سعودی گفته بود عربستان جنگ را به داخل ایران می‌کشاند. به اعتقاد ایرانیان بین این حمله و این سخنان رابطه وجود دارد. در حال حاضر ایده مذاکره با کشورهای عربی از محبوبیت بسیار کمی برخوردار است و این مذاکره دشوارتر شده است. این اتفاق در شرایطی روی می‌دهد که همکاری منطقه‌ای برای از میان بردن تهدیدات تروریستی ضروری است. تا هفته پیش، برنامه گسترده و چندلایه ضد‌ترور ایران در جلوگیری از انجام عملیات تروریستی در داخل مرزهای ایران و حمله به شهروندان ایرانی موفق بود. اما با توجه به اهمیت ایران به‌عنوان یک هدف عملیات تروریستی برای داعش، انجام حمله تروریستی به مجلس تعجب‌برانگیز نیست. به اعتقاد واشنگتن‌پست، این حمله هدف روحانی برای تعامل با کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس را دشوارتر خواهد کرد؛ اما موجب افزایش قابل توجه فعالیت‌های تهران در عراق و سوریه نخواهد شد.