دنیای اقتصاد: سخنگوی شورای‌نگهبان دیروز از ارسال شکایات انتخاباتی به قوه‌قضائیه خبر داد؛ کدخدایی روز گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران با تاکید بر اینکه طبق روال، گزارش تخلفات را به قوه‌قضائیه ارسال کردیم، اعلام کرد که تعدادی از این گزارش‌ها، مربوط به تعدادی از مدیران دولتی است.

براساس آنچه «ایسنا» از این نشست خبری گزارش داد، کدخدایی همچنین درباره آنچه کمک برخی موسسه‌های اعتباری به کاندیداهای انتخاباتی مطرح شد، گفت: ما چنین گزارشی دریافت نکردیم و اگر گزارشی باشد، بررسی می‌کنیم. سخنگوی شورای‌نگهبان درباره تخلفات انتخاباتی به مصادیقی همچون نرساندن و کمبود تعرفه، دیر شروع‌شدن ساعت رای‌گیری و تبلیغات برخی مسوولان برای یک نامزد خاص اشاره کرد. سخنگوی شورای‌نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره عدم اخذ رای بعد از ساعت ۱۲ شب گفت: انتخابات باید در همان روز جمعه انجام شود. ما همیشه در تمام ادوار مشکلاتی با وزارت کشور در این‌باره داشته‌ و اصرار داشته‌ایم که این کار بعد از ساعت ۱۲ انجام نشود. این‌بار هم از وزیر کشور تشکر و قدردانی می‌کنم که در این‌باره همکاری داشتند. رای‌گیری اگر ۱۲و یک دقیقه انجام شود خلاف است. سوابق نشان می‌دهد ما در همه ادوار با وزارت کشور در این‌باره مشکلاتی داشته‌ایم.

سخنگوی شورای‌نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره پیشنهاد وزارت کشور به شورای‌نگهبان درخصوص دستگاه احراز هویت در ساعات اولیه صبح انتخابات، گفت: آن دستگاه مربوط به ثبت مشخصات سجلی افراد است که در بخش مشخصات تعرفه از آن استفاده می‌شد. طبق قانون مشخصات افراد باید ثبت شود، در آیین‌نامه اجرایی هیات وزیران بر ثبت مشخصات سجلی تصریح شده بود. در ساعت ۸ غروب روز رای‌گیری وزیر کشور به ما گفت که با توجه به صف‌های طولانی اخذ رای اگر اجازه داده شود، به‌جای مشخصات سجلی، فقط کد رای‌گیری اخذ شود. در قانون و آیین‌نامه بر مشخصات سجلی تاکید شده بود. به گفته کدخدایی، ناچار شدیم جلسه هیات مرکزی را تشکیل دهیم تا این موضوع از نظر حقوقی بررسی شود که ساعت ۱۰ هم به نتیجه رسیدیم. با توجه به اینکه قانون درباره انتخابات الکترونیک اصلاحاتی داشته، تشخیص داده شد که کد ملی می‌تواند به جای مشخصات سجلی ثبت شود. فاصله درخواست وزارت کشور تا پاسخ ما حدود دو ساعت زمان بود.

مشکلات زیادی درباره انتخابات شوراها بود

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه موضوعی مبنی‌بر بررسی و نظارت انتخابات شورای شهر توسط نهادی به غیر از مجلس مطرح شده، گفت: جلسات پراکنده‌ای بین کارشناسان ما و هیات نظارت مجلس برگزار شد. مشکلات زیادی درباره انتخابات شوراها بود، اینکه چه اقداماتی صورت بگیرد، منوط به اصلاح قانون انتخابات است. از آنجا که اصلی در این‌باره در قانون اساسی وجود ندارد امکان اصلاح این رویه در قوانین عادی وجود دارد.

شرایط رئیس‌جمهور شدن

کدخدایی در ادامه درباره وضعیت تفسیر «شرایط رئیس‌جمهورشدن» گفت: در این‌باره ما به موعد انتخابات رسیدیم و اقدام خاصی در پیش از انتخابات صورت نگرفت. تعدادی از اعضای شورای‌نگهبان نیز درخواست تفسیر اصل ۱۱۵ قانون اساسی را ارائه کرده‌اند که این امر در دستور کار است و ان‌شاءالله ما نظرات خود را در این باره اعلام خواهیم کرد.

جزئیاتی از شکایت ۴۳ نهاد و شخصیت

در خبری دیگر، دیروز سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی، رئیس کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به شکایت ۴۳ نهاد و شخصیت بیرونی به‌خاطر طرح اتهاماتی علیه‌شان در مناظره‌ها گفت: همه اطراف انتخابات نسبت به خبررسانی صداوسیما اعتراض داشتند. به گزارش جماران، او گفت: در واقع اینکه شاهد یک تقابل عینی باشیم، وجود نداشت و اگر هم نکته‌ای وجود داشت، انتقادها طرفینی بود و در عمل همه اطراف انتخابات نسبت به خبررسانی صداوسیما اعتراض داشتند.