دنیای اقتصاد: جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا و دیگر کارشناسان ارشد امنیت ملی آمریکا از سازمانی که هدف آن دفاع از توافق هسته‌ای ایران است، پشتیبانی می‌کنند. این در شرایطی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، درحال تصمیم‌گیری درباره کاهش موقت برخی از تحریم‌ها علیه تهران است.

به گزارش ایندیپندنت، روز پنج‌شنبه و یک روز پیش از آغاز اولین سفر خارجی ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا، آخرین مهلت برای تصمیم‌گیری در این باره است. ترامپ در دوران رقابت‌های انتخاباتی خود مکررا توافق هسته‌ای ایران را «بدترین توافق» نامیده بود و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا تهدید کرده بود این توافق را پاره خواهد کرد. ترامپ در اولین سفر خارجی خود به عربستان و سرزمین‌های اشغالی می‌رود و درباره موضوعات مرتبط با ایران بحث و گفت‌وگو خواهد کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، دو سال پیش از نمایندگان کنگره آمریکا خواست توافق هسته‌ای را تصویب نکنند. براساس توافق هسته‌ای، ایران موافقت کرد در ازای رفع تحریم‌ها، برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاهش دهد. تقریبا هر ۱۲۰ روز پس از اجرایی شدن این توافق در ژانویه ۲۰۱۶، رئیس‌جمهوری آمریکا باید تصمیم بگیرد که به تعلیق تحریم‌ها ادامه دهد یا خیر.

درصورتی که ایران به توافق پایبند نباشد، تحریم‌ها دوباره به اجرا درخواهند آمد. ماه گذشته رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، به پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان نامه نوشت و اعلام کرد ایران به تعهدات خود پایبند بوده است، اما مدعی شد ایران «همچنان اصلی‌ترین حامی تروریسم» است. تیلرسون به رایان اطلاع داد که ترامپ به شورای امنیت ملی آمریکا فرمان داده است این مساله را ارزیابی کند که آیا تعلیق تحریم‌های ایران برای منافع امنیت ملی ایالات‌متحده ضروری است یا خیر. این در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان امنیت ملی که در دولت اوباما فعالیت می‌کردند، تلاش می‌کنند از طریق سازمانی که به تازگی تشکیل شده است، از توافق هسته‌ای ایران حفاظت کنند. این سازمان «دیپلماسی موثر است» نام دارد. این گروه در مرام‌نامه خود مدعی شده است: «برجام یکی از بهترین نمونه‌های ارزش دیپلماسی است.

این توافق‌نامه مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شده و ایالات‌متحده و متحدان ما را امن‌تر کرده است.» جان فینر، مدیرکل سیاست‌گذاری در وزارت خارجه دوران جان کری به نشریه ایندیپندنت گفت یکی از اهداف «دیپلماسی موثر است» این است که «در زمانی که تمرکز بر سیاست ایران رو به افزایش است و اطلاعات نادرست فراوانی درباره توافق هسته‌ای و چگونگی کارکرد آن وجود دارد، اطلاعات دقیق و بی‌طرفانه درباره این توافق ارائه کند.» فینر از اعضای شورای مشاوران این گروه است. از دیگر اعضای این شورا، جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد ایالات‌متحده در مذاکرات هسته‌ای ایران، آنتونی بلینکن، معاون سابق وزارت خارجه آمریکا، نیکلاس برنز، معاون سابق امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا، پونت تالوار، معاون سابق وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی-نظامی، رابرت مالی، مشاور ارشد سابق رئیس‌جمهوری برای مبارزه با داعش، جن ساکی، سخنگوی سابق کاخ سفید و جف پرسکات، مدیر ارشد سابق شورای امنیت ملی در امور ایران، عراق، سوریه و خلیج‌فارس هستند. گرچه اکثر این افراد از دولت باراک اوباما هستند، اما برنز در دولت جورج دبلیو بوش نیز فعالیت می‌کرده است. درست همان روزی که ترامپ اولین سفر خارجی خود را آغاز می‌کند، اولین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران پس از توافق هسته‌ای برگزار می‌شود.