دنیای اقتصاد: یک هفته مانده به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نامزدهای انتخابات پاسخگویی به اتهامات و برنامه‌های انتخاباتی رقیبان خود را آغاز کرده‌اند. در همین راستا، روز پنج‌شنبه حسن روحانی پس از برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، در پاسخ به شایعات مطرح شده پیرامون مدرک تحصیلی دکترای خود، در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان که در این مورد بود، گفت: من مدرک دکترای خودم را از یک دانشگاه معتبر بین‌المللی گرفتم و زمین ندادم که مدرک بگیرم.

به گزارش «ایلنا» او همچنین با انتقاد از عملکرد مدیریت شهری در تهران گفت: بسیاری از مناطق تهران به‌دلیل اینکه مقررات شورای شهرسازی رعایت نشده‌اند، دارای ساختمان‌های بلند هستند که جلوی آمدن بادها را بسته است و شهر از نفس کشیدن محروم شده و شرایط زیست محیطی را نیز برهم زده‌اند. از سوی دیگر محمدباقر قالیباف نیز گفت: این موضوع که گفته می‌شود افزایش یارانه‌ها باعث گرانی می‌شود را قبول ندارم. می‌شود کنترل کرد و جلوی گرانی را گرفت تا هم رونق وجود داشته باشد و هم گرانی نباشد.به گزارش «ایسنا» این نامزد انتخاباتی تاکید کرد: یکی از اشتباهات دولت فعلی همین است که بلد نیستند دو کار را با هم انجام دهند. از یکسو می‌گویند که می‌خواهیم گرانی را کنترل کنیم، اما رونق از بازار گرفته شده است. ابراهیم رئیسی دیگر نامزد انتخابات نیز تصریح کرد: حقوق شهروندی این است که فرهنگیان ما دغدغه معیشت نداشته باشند. به هر حال روز پنج‌شنبه حسن روحانی در برنامه ویژه گفت‌وگوی خبری نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه سرمایه‌گذاری برنامه‌ای بلندمدت است، گفت: لازمه دستیابی به حدود یک میلیون شغل در سال، رشد اقتصادی ۸ درصدی است که دولت یازدهم در سال گذشته به آن دست یافت. به گزارش «ایرنا» وی درباره وضعیت نامناسب معیشتی بازنشستگان و همچنین صندوق‌های بازنشستگی گفت: صندوق‌های بازنشستگی باید متحول شوند؛ یکی از مباحث مهم برنامه پنج ساله ششم و برنامه‌ای که برای دولت دوازدهم ارائه کرده‌ام، تحول بزرگ در صندوق‌های بازنشستگی است. وی با اشاره به دسترسی روستائیان به اینترنت، اظهار کرد: در حال حاضر شغل اینترنتی روستایی فراهم شده و روستائیان صنایع دستی خود را از طریق اینترنت به شهرها و حتی خارج از کشور معرفی می‌کنند.

بسته شدن پرونده مسکن مهر در سال جاری

روحانی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌هایش برای خروج بخش مسکن از رکود گفت: در طول دولت یازدهم ۹۰۰ هزار واحد مسکن مهر تکمیل شد و ۱۷۰ هزار واحد آن نیز داوطلبی ندارد و پرونده مسکن مهر سال جاری بسته خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه نرخ رشد اقتصادی در سال‌های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ مثبت بوده است، تاکید کرد: رکود در این شرایط بی‌معناست و در حالی که در انتخابات ۹۲ تمامی نامزدها از تورم سخن می‌گفتند، اما امروز تورم تک‌رقمی شده است؛ امروز نه رکود داریم و نه تورم بالا ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. وی تاکید کرد و گفت: نباید به‌گونه‌ای به مردم وعده‌های ناصحیح بدهیم که صدای نمایندگان و رئیس مجلس نیز در بیاید که این وعده‌ها با قانون و اسناد بالادستی سازگار نیست. به گزارش خبرآنلاین او افزود:اینکه به مردم وعده‌ای دهیم که تحققش امکان‌پذیر نیست به معنی گول زدن مردم است، اما در عین حال به اقشار کم‌درآمد باید بیشتر فکر کنیم، بر این اساس کمک‌هایمان به افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد را افزایش دادیم. رئیس‌جمهور با انتقاد از عملکرد مدیریت شهری در تهران گفت: بسیاری از مناطق تهران به‌دلیل اینکه مقررات شورای شهرسازی رعایت نشده‌اند، دارای ساختمان‌های بلند هستند که جلوی آمدن بادها را بسته است و شهر از نفس کشیدن محروم شده و شرایط زیست محیطی را نیز برهم زده‌اند. او همچنین دربخش دیگری از سخنانش گفت: از سال ۸۶ تا ۹۱ اشتغال خالص در کشور صفر بوده و این موضوع منجر به یک بیکاری بزرگ و مزمن شده است. همچنین روحانی گفت: با طرح کارورزی برنامه ویژه‌ای برای اشتغال جوانان داریم که طبق آن برای جوانان فارغ‌التحصیلی که مهارت کافی ندارند کارگاه‌های مهارتی ایجاد و تا یک سال به آنان یک سوم دستمزد به‌عنوان کمک آموزشی پرداخت می‌کنیم. روحانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه تلویزیونی، کتاب برنامه دولت دوازدهم را معرفی کرد و گفت: مردم می‌توانند با مطالعه این کتاب با برنامه دولت آینده آشنا شوند. از سوی دیگر قرار است خوزستان ۲۶ اردیبهشت میزبان حسن روحانی باشد.

رئیسی: مردم با نداشتن می‌سازند

ابراهیم رئیسی نیز روز پنج‌شنبه در جمع برخی فرهنگیان تهران گفت: حقوق شهروندی این است که یک فرهنگی برای وام ازدواج فرزندش دچار دغدغه نباشد، مشکل ما رونمایی از حقوق شهروندی نیست، امروز میدان اقدام و عمل است. به گزارش «ایسنا» وی تصریح کرد: وضعیت فعلی با آنچه باید باشد خیلی فاصله دارد، مردم با نداشتن می‌سازند، اما با تبعیض نخواهند ساخت. آنچه مردم انتظار دارند این است که مشکل فقر مطلق و بیکاری و فساد اداری که زیبنده نظام نیست، حل شود. سیدابراهیم رئیسی در مصلای شهر جدید بهارستان نیز گفت: می‌شود مشکل مسکن روستاییان را حل کرد و پرداخت تسهیلات بانکی برای رونق کشاورزی وجود دارد تا کشاورزان برای آماده کردن زمین شان برای زراعت با مشکلات فراوان روبه‌رو نشوند. رئیسی در گفت‌وگو با شبکه خبر نیز گفت: تحریم‌ها را باید فرصت بدانیم چون می‌توان از این طریق اقتصاد کشور را توانمند کنیم.

دفاع مجدد قالیباف از افزایش یارانه

محمد باقر قالیباف نیز در بک برنامه رادیویی توضیحاتی درخصوص نحوه پرداخت یارانه در دولتش ارائه کرد. وی گفت: منابع یارانه‌ای که ما عنوان می‌کنیم موجود است و مجوزهای قانونی آن هم وجود دارد، برای اجرای این کار تنها نیاز است وقت بگذاریم و حال و حوصله داشته باشیم. اگر دغدغه ما دغدغه مردم باشد، این کار قابل انجام است. به گزارش «ایسنا» قالیباف یادآور شد: یارانه‌ای که در سال ۸۹ به مردم پرداخت می‌شده، ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود. در این مدت بودجه جاری دولت سه برابر شده و از ۱۰۴ هزار میلیارد تومان به ۳۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، اما امروز قدرت خرید آن ۴۵هزار و ۵۰۰ تومان در سال ۸۹ به اندازه ۱۵ هزار تومان امروز است. حداقل باید یارانه افرادی که زندگی آنها تنها با یارانه‌ها می‌چرخد را به اندازه تورم افزایش دهیم و قانون هم این اجازه را به ما داده است. وی تاکید کرد: گاهی اوقات بعضی افراد می‌گویند که نباید یارانه داد. از روز اول دولت و بعضی از حامیان دولت موافق یارانه نبودند حتی آن روزی که می‌خواستند یارانه‌ها را که حق مردم است بدهند، می‌گفتند عذاب می‌کشیم و یارانه می‌دهیم. آنها به‌دنبال قطع یارانه هستند و این هم حتما به مصلحت شرایط بد اقتصادی کشور ما، مخصوصا شرایط مردم محروم نیست. به گزارش خبرگزاری مهر وی با بیان اینکه ۴۰ درصد فرار مالیاتی در کشور متعلق به این ۴ درصد است،گفت: سیستم‌های پولی و مالی ما نیازمند یک تحول اساسی هستند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، قالیباف در ادامه گفت: فیلتر شدن سامانه کارانه با شکایت دولت صورت گرفته است و حرف آنها این بود که این سامانه ممکن است جنبه تطمیع داشته باشد. در خبری دیگر مهدی ذاکری، نماینده محمدباقر قالیباف با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به پخش همزمان دو برنامه از این کاندیدا در رسانه ملی اعتراض کرد.

تاکید دوباره هاشمی‌طبا بر گردشگری

مصطفی هاشمی‌طبا نیز با بیان اینکه رشد روزافزون فناوری، افزایش اشتغال‌زایی در بخش‌های کشاورزی و صنعت را با محدودیت جدی روبه‌رو کرده است، گفت که سرمایه‌گذاری در بخش خدمات از جمله گردشگری بهترین راهکار برای رفع معضل بیکاری در کشور است. به گزارش «ایرنا» او پنج‌شنبه شب در گفت‌وگو با شبکه خبر، به برخی شعارهای نامزدهای ریاست‌جمهوری در بحث اشتغال‌زایی اشاره کرد و ادامه داد: یکی از شاخص‌هایی که در این بخش باید مورد توجه قرار گیرد ظرفیت پذیرش بازار است. هاشمی‌طبا گفت که به‌عنوان مثال بنده هم می‌توانم مدعی ایجاد اشتغال یک میلیون نفر در یک ماه شوم به‌طوری‌که با سفارش قالب خشت‌زنی به نجارها اعلام می‌کنم که هر که شغل می‌خواهد بیاید قالب بگیرد و برود خشت بزند. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یادآورشد:ممکن است یک میلیون شغل ایجاد شود، اما آن خشت‌ها را چه‌کار کنیم آیا قابلیت فروش دارد؟ لذا ما باید محصولاتی تولید کنیم که قابلیت فروش داشته باشند و این کار بسیار مشکلی است و نیازمند منابع مالی هنگفت، مدیریت قوی و تامین فناوری و خلق نوآوری است.به گزارش الف، او در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم نیز خبرسازی‌های رسانه‌های حامی دولت مبنی‌بر کناره‌گیری به نفع روحانی را تکذیب کرد و گفت تا آخر در صحنه باقی خواهد ماند.

نظر میرسلیم در مورد فضای مجازی

مصطفی میرسلیم نیز درباره شعار تبلیغاتی خود گفت: شعار تبلیغاتی من بر مبنای احقاق حقوق مردم است، به این معنا که مردم حقوقی داشته‌اند که تاکنون احقاق نشده که ما آنها را پیگیری و احقاق می‌کنیم. به گزارش «ایرنا» میرسلیم گفت: استفاده از فضای مجازی را نفی نمی‌کنیم؛ چراکه امروزه شیوه‌های اطلاع‌رسانی ۳۰ سال پیش منسوخ است و باید از این ابزار‌های نوین بهترین استفاده را برای اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی کرد و حتی صدا و سیما هم می‌تواند با انتخاب مکمل‌هایی در فضای مجازی ضریب نفوذ خود را افزایش دهد. میرسلیم همچنین در ادامه سفرهای تبلیغاتی خود امروز به اهواز سفر می‌کند.

آواربرداری در دولت یازدهم

اسحاق جهانگیری نیز در گفت‌وگو با رادیو معارف گفت:‌ دنیا عاشق کار کردن با ایران شده و هجوم شرکت‌های شرقی و غربی برای ورود به بازار ایران آغاز شده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی با اشاره به دوران ریاست‌جمهوری مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: آقای هاشمی زمانی که رئیس‌جمهور شد کمک بسیاری برای ساخت کارخانه‌ها با استفاده از منابع خارجی کرد، هیچ کشوری با منابع خود نمی‌تواند صنایع سنگین را ایجاد کند و باید از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کرد. وی با بیان اینکه مهم‌ترین سرمایه‌ کشور امید به آینده است، تصریح کرد: در دولت آینده باید رشد اقتصادی را تداوم دهیم. ما برنامه دقیقی برای توسعه اشتغال آماده کرده‌ایم، ضمن اینکه در دو سال اخیر هر سال ۶۵۰ هزار شغل ایجاد شده، ایران متعلق به همه ایرانیان است و اقوام مختلف باید احساس همبستگی و انسجام کنند. جهانگیری ادامه داد: سال ۹۲ مردم ایران تلاطم سال ۹۱ و ۹۲ را دیدند. قیمت ارز لحظه‌ای بالا می‌رفت، قیمت سکه به ۵/ ۱ میلیون تومان و دلار به حدود ۴ هزار تومان رسید. سال ۸۴ کل شاغلان کشور ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بودند و در سال ۹۱ و پس از گذشت ۷ سال این عدد به ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسید و این یعنی خالص ایجاد اشتغال صفر بود. ما وقتی دولت یازدهم را شروع کردیم باید آواربرداری می‌کردیم.

آخرین تلاش نامزدها پیش‌از مناظره جمعه