سفر هیات سیاسی-نظامی ایران به ریاست ظریف به پاکستان

دنیای اقتصاد: هیات بزرگ سیاسی-نظامی-امنیتی جمهوری اسلامی ایران به ریاست محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و با همراهی تعدادی از مقامات عالی و مسوولان کشوری و لشکری با هدف «پیگیری حادثه مرزی اخیر در میرجاوه» که منجر به شهادت تعدادی از مرزبانان کشورمان در مرزهای جنوب شرقی شد، صبح چهارشنبه وارد پایتخت پاکستان شد. این نخستین بار است که یک هیات مشترک سیاسی، نظامی و امنیتی در چنین سطح بالایی از ایران به پاکستان سفر می‌کند. پیگیری حادثه تروریستی روز چهارشنبه هفته گذشته در نزدیکی مرز ایران با پاکستان که موجب شهادت ۹ نفر از مرزبانان، مجروح شدن دو نفر از آنان و به گروگان گرفته شدن یک نفر از مرزبانان کشورمان شد، هدف اصلی سفر این هیات جمهوری اسلامی ایران به پاکستان بود. ظریف و همراهانش روز چهارشنبه در ملاقات با محمد نواز شریف، نخست‌وزیر، ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش و چودری نثار علی خان، وزیر کشور پاکستان، حادثه تروریستی اخیر در مرز ایران و پاکستان را مورد گفت‌وگو و بررسی قرار دادند. هیات جمهوری اسلامی ایران همچنین در یک جلسه ناهار کاری با سردار ایاز صادق، رئیس مجلس ملی پاکستان نیز ملاقات داشت.

دیدار با نخست وزیر و وزیر کشور پاکستان

در ملاقات میان ظریف و نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان بر «ضرورت حل‌وفصل مسائل مرزی بین دو کشور» تاکید شد. به گزارش «ایرنا» دو طرف در این ملاقات ضمن گفت‌وگو درخصوص حادثه تروریستی اخیر در نزدیکی مرز ایران در پاکستان بر ضرورت جلوگیری از تکرار این‌گونه مسائل و مشکلات در مرزهای بین دو کشور تاکید کردند.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه ایران در دیدار با چودری نثار علی‌خان، وزیر کشور پاکستان با اشاره به روابط دیرینه دو کشور بر لزوم حل مشکلات مرزی و مبارزه قوی با تروریست‌ها و تعقیب، دستگیری و مجازات گروه‌های تروریستی به‌ویژه عوامل جنایت هولناک نقطه مرزی میرجاوه که به شهادت تعدادی از نیروهای مرزبان جمهوری اسلامی ایران منجر شد، تاکید کرد. به گزارش «ایسنا» چودری نثار علی‌خان وزیر کشور پاکستان نیز ضمن تسلیت و ابراز همدردی با دولت و ملت ایران برای شهادت مرزبان‌های کشورمان گفت: «مناسبات دو کشور ایران و پاکستان فراتر از روابط عادی است و مردم دو کشور دارای روابط دیرینه هستند.»

وی در ادامه گفت: «نگاه مقامات پاکستانی به ایران منحصر به فرد بوده و همه آنها بر اهمیت روابط با ایران واقف هستند.» وزیر کشور پاکستان درخصوص حل مشکلات موجود گفت: «آمادگی داریم در سطوح سیاسی، نظامی و تماس مقامات محلی مشکلات را حل کنیم و می‌خواهیم این پیام را به دنیا مخابره کنیم که ایران و پاکستان همواره در کنار یکدیگر خواهند ماند و با همکاری با یکدیگر مشکلات را حل خواهند کرد.» دو طرف همچنین قاچاق مواد مخدر، عبور غیرقانونی متجاوزان مرزی و اقدامات تروریستی را از نگرانی‌های مشترک دو کشور نامیدند و مقرر شد این موضوعات در کمیسیون مرزی مورد بررسی قرار گرفته و برای مقابله با این تهدیدات تصمیم‌گیری شود. چودری و ظریف همچنین با تاکید بر اهمیت مناسبات بر تماس و ارتباط بیشتر مقامات مسوول نظامی و امنیتی تاکید کردند.

آمادگی اسلام‌آباد برای پیشگیری از حوادث تروریستی مرزی

همزمان وزیر امورخارجه ایران در دیدار با رئیس مجلس ملی پاکستان گفت که روابط دو کشور در سطح خوبی قرار دارد و ابراز امیدواری کرد با توجه به تاکید سران دو دولت مناسبات دو کشور در زمینه‌های مختلف توسعه پیدا کند. به گزارش «ایسنا» در این دیدار ایاز صادق، رئیس مجلس ملی پاکستان نیز ضمن ابراز تاسف و تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از مرزبانان کشورمان گفت: «ایران یکی از مهم‌ترین کشورها برای پاکستان است و ما به‌عنوان دو کشور همسایه، مسلمان و دوست می‌توانیم بهترین و بیشترین همکاری‌ها را داشته باشیم.» ایاز صادق در پاسخ به طرح موضوعات مرزی از سوی محمدجواد ظریف گفت: «در این زمینه آمادگی کامل برای همکاری و هماهنگی برای پیشگیری از این حوادث تلخ و مبارزه با تروریست‌ها از طرف پاکستان وجود دارد.» در این دیدار مقرر شد مقامات نظامی و انتظامی دو کشور درخصوص راهکارهای پیشگیرانه و مبارزه با تروریسم همکاری و هماهنگی بیشتری داشته باشند.

پس از رخداد این حادثه تروریستی، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای خطاب به نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، ضمن ابراز نگرانی عمیق و تاسف شدید از تکرار تعرضات تروریستی از خاک پاکستان به خاک جمهوری‌اسلامی ایران، تاکید کرد و نوشت: «انتظار می‌رود برای حفظ و ارتقای روابط خوب و برادرانه دو کشور دستور فرمایید مسببین این اقدام تروریستی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به دست عدالت سپرده شوند.»

همچنین در پی بروز این حادثه تروریستی، آصف دورانی، سفیر پاکستان در تهران به وزارت امور خارجه ایران احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به سفیر پاکستان ابلاغ شد. در جریان احضار سفیر پاکستان به وی اعلام شد که جمهوری‌اسلامی ایران قویا انتظار دارد طرف پاکستانی اقدامات جدی و اساسی برای بازداشت تروریست‌ها و مجازات آنان انجام دهد.

به گزارش «ایرنا» محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ریاست هیات نظامی-سیاسی که به پاکستان سفر کرده‌ است را برعهده دارد و سردار غلامرضا محرابی، معاون رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، سردار قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، محمد حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزارت کشور و علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز ظریف را در این سفر یک روزه به اسلام‌آباد همراهی کردند.