دنیای اقتصاد: در‌حالی‌که روز پنج‌شنبه همه در انتظار اعلام نتیجه تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری بودند، خبر عدم‌اجازه برای پخش زنده مناظرات تلویزیونی فضای انتخاباتی کشور را تحت‌تاثیر قرار داد. خبری که بلافاصله با واکنش‌هایی ازسوی رئیس‌جمهوری و مجموعه دولت، نامزدها، مدیران صداوسیما، برخی از سیاسیون و جمعی از رسانه‌ها و مردم همراه شد. واکنش‌ها به خبر زنده نبودن مناظره‌ها به اندازه‌ای بود که در نهایت قرار شد تا تصمیم مذکور یک بار دیگر در کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری مورد بررسی قرار گیرد. در همین حال غلامرضا کاتب، عضو هیات نظارت بر صداوسیما روز گذشته در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد که «بحث عدم پخش زنده مناظره‌ها روز گذشته در کمیته تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته، اما تصمیم نهایی امروز گرفته خواهد شد.

کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات روز پنج‌شنبه تصویب کرد مناظره‌های انتخاباتی به‌صورت ضبط شده پخش شود. به گزارش «ایسنا» این جلسه با هدف برخورداری برابر نامزدها از امکانات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد و محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما، احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مجلس و عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما، مسوولان ستاد انتخابات کشور و نماینده ناظر شورای نگهبان در آن حضور داشتند. در این جلسه که به ریاست عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور برگزار شد، موضوعاتی که نامزدها و نمایندگان آنها در برنامه‌های تولیدی، زنده و مستندهای تلویزیونی می‌توانند به آنها بپردازند و همچنین مواردی که از آنها منع شده‌اند به تفصیل بررسی و تصویب شد. پس از این جلسه بود که خبر ممنوعیت پخش زنده مناظره‌ها منتشر و علاوه‌بر مردم، موجب واکنش نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری شد. به‌دنبال آن بود که حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری در کانال تلگرامی خود از تقاضای حسن روحانی برای تجدیدنظر در مصوبه روز پنج‌شنبه کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات خبر داد.

اعتراض روحانی

همچنین حسن روحانی رئیس‌جمهوری که برای افتتاح چند طرح به شیراز سفر کرده بود در سخنانی اعتراضی به این تصمیم، با تاکید بر اینکه حامی آزادترین شیوه در مناظرات هستم که مردم بهتر بتوانند به حقایق پی ببرند و انتخاب کنند، گفت: اگر چه من به‌عنوان رئیس‌جمهور مسوول اجرای انتخابات هستم، اما نمی‌خواهم در اموری که قانون به بخش‌هایی واگذار کرده، مداخله کنم و امیدوارم ستاد تبلیغات انتخابات کشور، تجربه‌ها را بار دیگر مرور و تصمیماتی که راجع به نحوه مناظره‌های انتخاباتی اتخاذ شده، بررسی کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی تاکید کرد: طرفدار شیوه‌ای هستم که آزادترین شیوه باشد. همه باید بدون لکنت زبان سخن بگویند و نقد کنند و نکات مد نظر خود را اعلام نمایند. روحانی با بیان اینکه رقابت و انتقاد خوب بوده و حتی مخالفت هم خوب است، ادامه داد: مگر می‌شود در دنیای امروز، حکومتی داشته باشیم که هیچ مخالفی در آن نباشد و انتقاد نیز که جای خود را دارد و همه باید به راحتی و بدون لکنت زبان انتقاد کنند.

پاسخ وزارت کشور

اما پیش از آن برخی تلاش کردند تا دولت و وزارت کشور را مقصر اصلی اتخاذ این تصمیم معرفی کنند. به همین دلیل روز گذشته وزارت کشور با صدور اطلاعیه‌ای درباره فضاسازی برخی رسانه‌ها درخصوص مناظره‌های ریاست‌جمهوری اعلام کرد: از ۵ عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، فقط ۲ عضو آن مربوط به وزارت کشور یا هیات مرکزی اجرایی انتخابات هستند. در همین راستا به گزارش «ایسنا» غلامرضا کاتب، یک عضو هیات نظارت بر صدا و سیما گفت: عدم پخش زنده مناظره‌ها پیشنهاد وزیر کشور و دولت نبوده و او هم تنها یک عضو از کمیته تبلیغات است. همچنین روز گذشته غلامرضا تاجگردون، عضو هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست‌جمهوری در نامه‌ای به وزیر کشور با انتقاد از تصمیم کمیسیون تبلیغات انتخابات برای عدم پخش زنده مناظره‌ها خواستار بررسی مجدد موضوع در راستای تقویت مشارکت مردم شد.

واکنش صدا و سیما

در کنار این حواشی علی عسکری، رئیس سازمان صداوسیما نیز بر لزوم پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی تاکید کرد و گفت: امیدواریم با توجه به زنده بودن پخش مناظره‌ها که جزو ذات برنامه‌هاست، کمیسیون تبلیغات با درک افکار عمومی از رسانه ملی پیشنهاد مستدل صدا و سیما را مبنی بر پخش زنده مناظره‌ها دوباره بررسی و تصویب کند. آنطور که مرتضی میرباقری، معاون سیما می‌گوید: در نظرسنجی‌ها جذاب‌ترین برنامه، مناظرات زنده تلویزیونی است. او نیز روز گذشته تاکید کرد که «صداوسیما هیچ محدودیتی برای برگزاری مناظرات ندارد، مجریان برنامه‌ها مشخص شده‌اند و در فرصت مقتضی اسامی آنها به اطلاع مردم خواهد رسید.» به گزارش «ایسنا» علی دارابی، معاون امور استان‌های رئیس سازمان صداوسیما نیز درباره لزوم پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی در مطلبی نوشت؛ «مناظره و مستندها در ساختار برنامه‌های تلویزیونی، جزو برنامه‌هایی محسوب می‌شوند که نقش چشمگیری در پیروزی و موفقیت کاندیداها دارند. پخش زنده مناظره مزیت نسبی و جدی برای رسانه ملی است و انتظار می‌رود همه نامزدها از این برنامه صداوسیما استقبال کنند.»

اخبار ضدو نقیض

در همین حال با توجه به درخواست نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری قرار شده تا این موضوع یک بار دیگر بررسی شود. در همین ارتباط احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت؛ با توجه به این که تمام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری که تایید صلاحیت آنها از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام شد، خواهان پخش زنده مناظرات انتخاباتی هستند، مصوبه مذکور مجددا در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات مورد بررسی قرار خواهد گرفت. رئیس سازمان صدا و سیما نیز ابراز امیدواری کرد این موضوع مورد تجدید نظر قرار گیرد. در همین حال برخی اخبار حاکی از آن است که درخواست‌ها برای پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی بی‌نتیجه مانده است. در همین ارتباط روز گذشته علی پورعلی مطلق، دبیر هیات اجرایی انتخابات و از اعضای کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: این مصوبه با اکثریت آرا تصویب شده و قانون است و هیچ جلسه یا درخواستی برای برگزاری جلسه در این خصوص نداشته و نشده است.