دنیای اقتصاد: بانک مرکزی جزئیات تسهیلات پرداختی شبکه بانکی کشور در سال گذشته را منتشر کرد. بر این مبنا در سال گذشته سیستم‌ بانکی کشور، در مجموع در حدود ۵۴۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است. رقمی که در مقایسه با دوره پیشین در حدود ۳۱ درصد افزایش یافته است. همچنین در سال گذشته به‌طور میانگین از هر ۶ ایرانی بالاتر از ۱۸ سال، یک نفر وام بانکی با رقم متوسط ۶۲ میلیون تومان در یافت کرده است. با توجه به ثبت تورم حدودا ۹ درصدی در سال گذشته، رشد واقعی تسهیلات پرداخت شده از سوی شبکه بانکی در سال گذشته حدود ۲۲ درصد بود.

این در حالی است که این رقم در سال ۱۳۹۴ حدود ۲/ ۱۰ درصد گزارش شده است. این رقم متوسط در مقایسه با سال پیشین در حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. بیشترین سهم از این تسهیلات پرداختی، مطابق روال چند سال اخیر به‌ترتیب به بخش‌های «خدمات» و «صنعت و معدن» اختصاص داده‌شده است. حدود ۴۰ درصد از وام‌ها به بخش خدمات پرداخت شده است. در سال گذشته ۳۰ درصد از مجموع تسهیلات پرداختی شبکه بانکی کشور نیز به بخش صنعت و معدن پرداخت شده است. مجموع تسهیلات پرداخت شده به این بخش نیز با رشد ۳۰ درصدی در مقایسه با سال پیشین، به بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده که در حدود ۸۲ درصد از آن به تامین سرمایه در گردش اختصاص داده شده است.

رشد واقعی 22 درصدی

آمار منتشر شده از جزئیات وام‌های پرداختی در سال گذشته نشان می‌دهد شبکه بانکی کشور در سال گذشته در مجموع در حدود ۵۴۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب‌های مختلف پرداخت کرده است. مقایسه این رقم، با مجموع تسهیلات بانکی اعطا شده در سال ۱۳۹۴، نشان می‌دهد تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در سال ۱۳۹۵ در مقایسه با سال پیشین حدود ۳۱ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که در سال ۱۳۹۴ نیز مجموع تسهیلات پرداختی در مقایسه با مدت مشابه پیشین حدود ۲۲ درصد افزایش یافته بود، بنابراین مجموع تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی دو سال گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است. بر مبنای آمار منتشر شده، در سال گذشته حدود ۷/ ۸ میلیون فقره وام در قالب‌های مختلف پرداخت شده است، بنابراین در سال ۱۳۹۵ به‌طور متوسط از هر ۶ شهروند ایرانی که شرایط سنی اخذ وام را داشته، یک نفر وام دریافت کرده است. میانگین رقم وام‌های پرداخت شده در سال گذشته نیز حدود ۶۲ میلیون تومان بوده است. همچنین حدود ۶۴ درصد از مجموع وام‌های پرداختی از سوی شبکه بانکی کشور سهم تامین سرمایه در گردش در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور شده است. برمبنای آمار منتشر شده حدود ۱۰ درصد از وام‌های پرداخت شده، با هدف ایجاد واحدهای مختلف صنعتی، خدماتی، بازرگانی و ... به متقاضیان پرداخت شده است. سهم سایر بخش‌ها از مجموع وام پرداخت شده در سال گذشته نیز کمتر از ۱۰درصد بوده است.

رشد 30 درصدی تسهیلات تولیدی

بررسی جزئیات پرداخت وام‌های بانکی در سال گذشته نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۵، رقمی بالغ بر ۳۵۱ هزار میلیارد تومان، یعنی ۶۴ درصد از وام‌های پرداختی با هدف تامین سرمایه در گردش در بخش‌های مختلف پرداخت شده است. حدود ۳۷ درصد از این رقم یعنی حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات نیز با هدف تامین «سرمایه در گردش واحدهای صنعتی» اختصاص داده‌ شده است. برخلاف ادعای برخی از صنعتگران مبنی بر عدم پشتیبانی سیستم بانکی کشور از بخش تولید، مقایسه این رقم در مقایسه با سرمایه در گردش در بخش صنعت و معدن که از محل تسهیلات بانکی در سال گذشته تامین شده بود حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. این در شرایطی است که تنگنای موجود در شبکه بانکی کشور که بخشی از آن ناشی از تجمیع مشکلات داخلی و خارجی گذشته است، دست بانک‌ها را برای افزایش رقم تسهیلات و کاهش نرخ تسهیلات بسته نگه داشته است.

بر مبنای آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی، در سال گذشته در حدود نیمی از تعداد تسهیلات پرداختی به بخش خدمات واگذار شده است. همچنین بخش خدمات با در اختیار داشتن سهم ۴۰ درصدی بیشترین سهم از منبع تسهیلاتی پرداخت شده را به خود اختصاص داده است. میانگین هر فقره وام پرداخت شده به بخش خدمات نیز در حدود ۴۸ میلیون تومان بوده است. بر مبنای اطلاعات منتشر شده، در حدود ۳۰ درصد از مجموع تسهیلات پرداخت شده نیز به بخش صنعت و معدن واگذار شده است. مقایسه این رقم با سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات بانکی در سال ۱۳۹۴ نشان می‌دهد که با وجود افزایش ۳۰ درصدی مجموع تسهیلات پرداختی به بخش صنعت، سهم این بخش از مجموع تسهیلات پرداختی تغییر چندانی نکرده است.

جزئیات تسهیلات بخش مسکن

طبق گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، در سال ۱۳۹۵، حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن واگذار شده است. این رقم در مقایسه با سال پیشین در حدود ۱۴ درصد رشد کرده‌است. میانگین هر فقره وام پرداخت شده به بخش مسکن در سال ۱۳۹۵ در حدود ۴۵ میلیون تومان بوده است. یک میلیون و ۱۰۰ هزار فقره وام پرداخت شده به بخش ساختمان و مسکن در حدود ۹ درصد از مجموع وام‌های پرداخت شده در سال گذشته را به خود اختصاص داده است. این رقم در مقایسه با سال پیشین در حدود یک واحد درصد کاهش یافته است. بررسی جزئیات وام‌های پرداختی در بخش مسکن نشان می‌دهد بیش‌ترین سهم از وام‌های پرداخت شده به بخش مسکن و ساختمان، در قالب وام‌های خرید مسکن پرداخت شده است. مجموع وام‌های پرداختی با هدف خرید مسکن در سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه پیشین حدود ۸/ ۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، اما سهم این قالب از تسهیلات از کل تسهیلات پرداخت شده به بخش مسکن و ساختمان، در مقایسه با سال پیشین حدود ۲ درصد کاهش یافته است. مجموع تسهیلات پرداخت شده برای ایجاد واحدهای مسکونی نیز در سال گذشته در حدود ۷/ ۷ هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال پیشین حدود ۸۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.

بر مبنای آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی در سال گذشته حدود ۱۳ درصد از مجموع تسهیلات پرداختی از سوی شبکه بانکی به بخش «بازرگانی» پرداخت شده است. مجموع تسهیلات پرداختی به این بخش در سال گذشته با افزایش ۱۵ هزار میلیارد تومانی (معادل ۲۶ درصد) در مقایسه با مدت مشابه پیشین، به حدود ۷۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. میانگین هر فقره وام پرداختی در بخش بازرگانی نیز معادل ۶۴ میلیون تومان بوده است. بخش کشاورزی نیز با جذب حدود ۹درصد از وام‌های پرداخت شده در سال گذشته، کم‌ترین سهم را در میان بخش‌های مختلف از مجموع وام‌های پرداخت شده در سال گذشته در اختیار داشت. بر مبنای آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، در سال گذشته در مجموع ۶/ ۴۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش کشاورزی پرداخت شده است. مقایسه این رقم با تسهیلات اعطایی به بخش کشاورزی در سال گذشته نشان می‌دهد منابع تسهیلاتی بخش کشاورزی در سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه پیشین، بیش از ۳۱ درصد افزایش یافته است. بر مبنای اطلاعات منتشر شده، در سال گذشته در مجموع یک میلیون و ۸۰۰ هزار فقره وام کشاورزی پرداخت شده است. هر کدام از تسهیلات گیرندگان در بخش کشاورزی نیز به‌طور میانگین وامی حدود ۲۶ میلیون تومان دریافت کرده است.

رشد 31 درصدی تسهیلات بانکی