دنیای اقتصاد: بانک مرکزی دستورالعمل نگهداری ارز را برای شهروندان منتشر کرد. در این دستورالعمل سقف نگهداری ارز، مبلغ ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به ارزهای دیگر قید شده است. کسانی که می‌خواهند بیش از این مقدار نگهداری کنند باید یکی از اسناد سه‌گانه ذکر شده در این دستورالعمل را داشته باشند. در غیر این صورت نگهداری ارز بیش از ۱۰ هزار یورو ممنوع است. همچنین کسانی که پیش از ابلاغ این دستورالعمل بیش از مبلغ تعیین شده ارز دارند، در یک بازه ۳ ماهه باید نگهداری خود را قانونی کنند. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، «دستورالعمل مربوط به تعیین میزان ارز قابل نگهداری و مبادله در داخل کشور» در راستای اجرای تکلیف مقرر در بند «الف» ماده (۷) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین بند «پ» ماده (۵) آیین‌نامه اجرایی مواد (۵) و (۶) قانون مذکور، ابلاغ شده است.

نحوه نگهداری ارز بیشتر

طبق ماده یک ابلاغیه، نگهداری ارز (اسکناس) حداکثر تا سقف مبلغ ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها بلامانع است. نگهداری ارز (اسکناس) برای مبالغ بیشتر از ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها، نیاز به ارائه یکی از اسنادی دارد که در ادامه می‌آید. نخست اعلامیه بانکی یا هر سندی که مبین پرداخت مبلغ مربوطه از سوی بانک باشد. سند دومی که می‌تواند برای نگهداری مقدار ارز مذکور مورد استفاده قرار گیرد، فاکتور صرافی‌های مجاز با درج در سامانه سنا است. سومین مدرکی که با استناد به آن می‌توان بیش از ۱۰ هزار یورو را نگهداری کرد، رسید چاپی حاوی کد رهگیری است که بیانگر اظهار ارز مذکور هنگام ورود به کشور باشد.

در واقع تنها با این سه روش می‌توان از مبلغ تعیین شده ارز بیشتری داشت و در غیر این صورت خلاف قانون است. ‌‌ماده سوم درخصوص ارزهایی است که قبل از ابلاغ این دستورالعمل توسط مردم نگهداری می‌شوند. طبق این ماده اگر مردم بیش از مبلغ مجاز ارز داشته و هیچ‌کدام از اسناد اشاره‌ شده را نیز نداشته باشند، از دو راه می‌توانند برای قانونی کردن عمل خود اقدام کنند. این دسته از مردم سه ماه فرصت دارند تا با مراجعه به یکی از بانک‌ها و افتتاح حساب ارزی، نگهداری ارز خود را قانونی کنند یا ارز مربوطه را به یکی از بانک‌ها به نرخ آزاد یا صرافی‌های مجاز با درج در سامانه سنا بفروشند.

شرایط اسناد

ماده ۴ دستورالعمل جدید درخصوص اسنادی است که با ارائه آن می‌توان بیش از مقدار تعیین شده ارز نگهداری کرد. اعلامیه بانکی و فاکتور صرافی مجاز (ثبت‌شده در سامانه سنا) که بیانگر پرداخت از محل حساب ارزی، فروش ارز از سوی بانک یا صرافی مجاز به متقاضی باشد، حداکثر ۶ماه از تاریخ صدور دارای اعتبار است. در واقع حداکثر ۶ ماه پس از خرید ارز از بانک یا صرافی می‌توان بیش از ۱۰ هزار یورو یا معادل آن نگهداری کرد مگر اینکه بار دیگر با مراجعه به بانک یا صرافی گواهی جدیدی گرفت. همچنین سند ‌‌‌‌‌/ اعلامیه بانکی و فاکتور صرافی مجاز صادره قبلی نیز از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل حداکثر ۶ ماه دارای اعتبار است.

آخرین ماده دستورالعمل منتشر شده تاکید می‌کند که هرگونه مبادله‌‌‌‌‌‌‌‌/ خرید و فروش ارز، خارج از سیستم بانکی یا صرافی مجاز، ممنوع است.‌‌‌ در واقع کسانی که هم‌اکنون مقدار ارزی بیش از ۱۰ هزار یورو دارند، اگر می‌خواهند ارز خود را بفروشند، تنها با مراجعه به بانک یا صرافی مجاز می‌توانند اقدام به این کار کنند.