دنیای اقتصاد: مجلسی‌ها همچنان بررسی لایحه هوای پاک را در دستور کار صحن علنی دارند. در شرایطی که نمایندگان دیروز هم موادی از این لایحه را به تصویب رساندند اما برای یکی از مصوبات هفته گذشته خود در این لایحه، با انتقادات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روبه‌رو شدند. معصومه ابتکار که در جلسات اخیر پارلمان و در زمان بررسی لایحه هوای پاک در صحن علنی مجلس حضور داشت، دیروز در حاشیه مراسم امضای فاز چهارم سند همکاری مشترک دفتر عمران ملل متحد، دولت ژاپن و سازمان حفاظت محیط زیست، درباره تصمیم اخیر مجلس در ارتباط با کاهش سن معاینه فنی از پنج سال به چهار سال توضیح داد: پیشنهاد دولت کاهش سن معاینه فنی از پنج سال به دو سال بود.

ما نیز بر این موضوع تاکید داشتیم ولی در مجلس شورای اسلامی دوره معافیت فنی از پنج سال به چهار سال کاهش پیدا کرد. ابتکار با بیان اینکه دوره معافیت معاینه فنی خودروهای عمومی یک سال شد، گفت: این موضوع شرایط را کمی جبران خواهد کرد. او در پاسخ به این پرسش که سازمان حفاظت محیط زیست در قبال این تصمیم مجلس چه اقدامی را در پیش خواهد گرفت، گفت: چند سال درگیر همین لایحه بودیم. یکی از راه‌ها این است که ۶ ماه دیگر لایحه جدیدی ارائه دهیم. مجلس شورای اسلامی در رأس امور قانون‌گذاری کشور قرار دارد. ما نیز تمام توضیحات و پیشنهادهای لازم را ارائه داده بودیم، اما اینکه نمایندگان چطور درباره این مسائل تصمیم‌گیری می‌کنند، چه اولویت‌هایی برایشان مهم است و چرا معافیت فنی را به جای دو سال به چهار سال تغییر دادند، پرسش‌هایی است که نمایندگان مجلس باید به آن پاسخ دهند.

ابتکار البته رضایت خود از تصویب برخی دیگر از مواد این لایحه نیز ابراز کرد. معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به بند ۱۱ لایحه هوای پاک که در ارتباط با استقرار صنایع است، این ماده را با اهمیت توصیف کرد و گفت: در حال حاضر ضوابط استقرار صنایع در کشور داریم و این موضوع مقوله بسیار مهمی است چون در کشور نیاز به صنعت، تولید و اشتغال داریم؛ اما نباید این فعالیت‌ها زندگی شهری و زندگی در سکونتگاه‌ها را به اختلال بکشاند؛ بنابراین یکی از روش‌های سازگاری صنعت با محیط زیست بحث ضوابط استقرار صنایع، پایش و مساله خوداظهاری است. او همچنین با اشاره به اینکه در این ماده، تبصره‌ای در مورد تشویق صنایع سبز نیز پیش بینی شده بود، گفت: صنایع سبز که فعالیت آنها سازگار با حفظ محیط زیست است، می‌توانند از مشوق‌های مالیاتی برخوردار شوند.

افزایش ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی

در ادامه دیروز مجلسی‌ها در بررسی لایحه هوای پاک، با تصویب ماده ۱۰ آن، وزارت کشور را موظف کردند از محل درآمد عمومی شهرداری‌ها و بودجه عمومی خود در قانون بودجه سنواتی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی درون شهری را به میزان سالانه ۵ درصد با اولویت کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ افزایش دهد. همچنین بر اساس تصمیم مجلسی‌ها درباره تبصره ماده ۹ لایحه هوای پاک، خودروهای برقی - بنزینی، موتور سیکلت و خودروهای الکتریکی تولید داخل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند.