رئیسی رسما نامزد انتخابات شد

ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای به‌صورت رسمی نامزدی خود را برای دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد. هرچند رئیسی در این بیانیه سخنی در مورد ائتلاف یا خروجش از جبهه مردمی نیروهای انقلاب نگفته است؛ اما ذکر این نکته که «فارغ از گروه‌بندی‌های سیاسی رایج در رقابت انتخاباتی شرکت خواهد کرد می‌تواند نشان‌دهنده عزم او برای حضور مستقل در انتخابات ریاست‌جمهوری باشد. در همین راستا روز گذشته برخی ازاعضای جمنا اعلام کردند که ممکن است ابراهیم رئیسی کاندیدای نهایی جمنا نباشد.

دنیای اقتصاد: ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای به‌صورت رسمی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ایران شد و به این ترتیب به تردید‌ها مبنی‌بر عدم کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری پایان داد. همزمان روز گذشته روزنامه ایران ارگان رسمی دولت در مطلبی از انتصاب علی جنتی، وزیر مستعفی فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام روحانی در انتخابات ۹۶ خبر داد. بر این اساس هر چند تا امروز حسن روحانی به‌صورت رسمی نامزدی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام نکرده است اما به‌نظر می‌رسد که او و ابراهیم رئیسی دو رقیب اصلی انتخابات آتی ریاست‌جمهوری که قرار است روز ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار شود خواهند بود. در همین حال به گزارش خبرگزاری مهر، قرار است امروز تولیت آستان قدس رضوی همزمان با نماز مغرب و عشا در مسجد حوری تهران سخنرانی کند. به‌رغم اعلام نامزدی رسمی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری، موضوعی که حالا برای اصولگرایان اهمیت دارد این است که تولیت آستان قدس رضوی دربیانیه‌اش حضور خود در انتخابات را فارغ از گروه‌بندی‌های سیاسی رایج عنوان کرده است. به این ترتیب می‌توان گفت که جبهه مردمی نیروهای انقلاب(جمنا) نامزد محبوب خود را برای حضور درانتخابات ریاست‌جمهوری از دست داده است و حالا باید روی یکی دیگر از نامزدهایش سرمایه‌گذاری کند.

هر چند رئیسی در بیانیه روز گذشته‌اش سخنی در مورد ائتلافش با جمنا یا خروجش از جبهه مردمی نیروهای انقلاب انجام نداده است، اما ذکر این نکته که «فارغ از گروه‌بندی‌های سیاسی رایج و فقط با تاکید بر رعایت قانون، اخلاق، انصاف و صداقت با مردم و پرهیز از جنجال و سوء‌استفاده از مقدسات و بیت‌المال در رقابت انتخاباتی خواهم بود» می‌تواند نشان‌دهنده عزم او برای حضور مستقل در انتخابات ریاست‌جمهوری باشد. شاید از این رو که براساس گزارش‌ها او در تحلیل‌های مشاوران خود، به این نتیجه رسیده بود که حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری با پرچم جمنا، نه تنها آرای وی را افزایش نمی‌دهد، بلکه امکان ریزش آرای وی را به‌دلیل انتساب به اصولگرایان در پی خواهد داشت، بنابراین تصمیم گرفته است به‌صورت مستقل نامزد شود.

در همین راستا روز گذشته علیرضا مرندی، عضو هیات موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب در گفت‌وگویی اعلام کرد که ممکن است ابراهیم رئیسی کاندیدای نهایی جمنا نباشد. به گزارش الف، مرندی در گفت‌وگو با نامه‌نیوز گفت: در مجمع ملی اول نیز وقتی نام او مطرح شد حاضران صلوات‌های بلندتری فرستادند و رأی اول را هم آورد و در مجمع دوم نیز همین طور شد، اما این الزاما به معنی این نیست که حتما ایشان انتخاب می‌شود. در مجمع دوم ۵ نفر انتخاب شدند و باید دید در بررسی‌های بعدی و نظرخواهی که از مردم می‌شود چه کسی با اقبال بیشتری مواجه خواهد شد. ممکن است او کاندیدای نهایی شود.

همچنین محمدرضا کاشفی، عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت که هنوز گزینه نهایی این جبهه برای انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص نشده است. او افزود: شورای مرکزی جبهه مردمی بعد از بررسی نظرسنجی‌ها و ملاک‌های دیگر گزینه نهایی را از بین ۵ گزینه‌ای که در مجمع ملی بیشترین رای را کسب کرده بودند، انتخاب خواهد کرد. به گفته او، فعلا نمی‌‌توان هیچ گزینه‌ای را گزینه نهایی یا قطعی خواند، چراکه گزینه نهایی انتخاب نشده است. از سوی دیگر سید‌محمد حسینی، عضو شورای مرکزی جبهه مردمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه نامزدهای نهایی جبهه مردمی برنامه‌های اقتصادی خوبی دارند، افزود: همه نامزدها با صراحت اعلام کرده‌اند که به نفع کاندیدای واحد جبهه مردمی کنار می‌روند و یکی از بندهای معاهده این است که وقتی گزینه نهایی انتخاب شد، آنها کنار بروند.

وی تصریح کرد: امیدواریم کسانی که به جبهه مردمی نیروهای انقلاب نپیوسته‌اند به این جبهه بپیوندند؛ چراکه نتیجه تفرقه و جدایی را یک بار در سال ۹۲ دیده‌ایم. در همین حال به گزارش «ایرنا»، سیدعزت‌الله ضرغامی در کانال تلگرامی‌اش خطاب به اعضای شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نوشت: پیشنهاد می‌دهم با توجه به اینکه آقای رئیسی در بیانیه خود تاکید کرده فارغ از گروه‌بندی‌های سیاسی رایج وارد انتخابات شده و این دلیلی بر مرزبندی ایشان با جمناست، حاجی بابایی و نیکزاد جایگزین رئیسی و نَفَر پنجم لیست جمنا شوند. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس اسبق رسانه ملی ضمن استقبال از اعلام آمادگی حجت‌الاسلام رئیسی، تاکید کرد: امیدوارم حضور ایشان باعث گرمی و رونق انتخابات ریاست‌جمهوری شود.

در بخشی از بیانیه رئیسی آمده است: در حالی چهارمین دهه عمر نظام اسلامی سپری می‌شود که با وجود موفقیت‌ها و پیشرفت‌های امیدوار‌کننده، همچنان درد‌های مزمن ساختاری و سنت‌های نادرست مدیریتی مردم را رنج می‌دهد و دولت را از پاسخگویی به انتظارات مردم و تحقق اهداف قانون اساسی ناتوان ساخته است. به گزارش «ایرنا» این بیانیه می‌افزاید: اینجانب به پشتوانه بیش از دو دهه تجربه مدیریتی در سطح کلان همچنین تعامل و نظارت بر ساختارهای مختلف ملی و رویارویی مستقیم با مفاسد و نواقص موجود در سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف اجرایی، نسبت به ریشه‌های مسائل کشور و گرفتاری‌های مردم آگاهی و اشراف یافته‌ام و معتقدم این وضعیت قابل تغییر است و به مدد الهی امکان بازگشت تحرک، نشاط و رونق به زندگی مردم وجود دارد.

احتمال ثبت‌نام قالیباف

ازسوی دیگر در حالی که یک روز تا آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری باقی است، برخی خبرها حاکی از آن است که محمدباقر قالیباف در انتخابات نامزد خواهد شد. ظاهرا عصر روز شنبه جمعی از چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا جلسه‌ای را با محمدباقر قالیباف شهردار تهران برگزار کرده‌اند که درنهایت برداشت از این جلسه این بوده که قالیباف در انتخابات نامزد خواهد شد. همچنین به گزارش خبرآنلاین، شنیده شده رستم قاسمی و نیکزاد اعلام کرده‌اند که در انتخابات ثبت‌نام خواهند کرد. یکی دیگر از کاندیداهای ریاست‌جمهوری، علیرضا زاکانی است که درلیست ۵ نفره جمنا با (۱۵۴۶ رای) نفر دوم لیست نهایی جمنا شد، اما اینکه آیا اعضای جمنا برسر او به‌عنوان کاندیدای نهایی به توافق خواهند رسید یا نه مشخص نیست.

براساس تحلیل‌ها به‌نظر می‌رسد در نهایت ابراهیم رئیسی، محمد باقر قالیباف و احتمالا سعید جلیلی رقبای اصلی حسن روحانی در انتخابات خواهند بود. این همان موضوعی است که اصولگرایان را نگران کرده است همچنانکه علیرضا مرندی، عضو هیات موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب در گفت‌وگو با نامه نیوز در پاسخ به این سوال که اینکه آقای رئیسی و جلیلی هر دو در صحنه انتخابات تا آخر بمانند و با یکدیگر رقابت کنند باعث هم‌افزایی در سبد رای اصولگرایان می‌شود یا آن را شکننده خواهد کرد، گفت: به هر حال یک مقدار از آرا کم می‌شود و قاعدتا به نفع آقای روحانی خواهد شد.

آمادگی پایداری‌ها برای پیوستن به جمنا

با این حال محمدعلی پورمختار از اعضای جمنا در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: طبق خبر موثقی که دارم جبهه‌ پایداری آمادگی خود برای همراهی با جبهه نیروهای انقلاب اسلامی را اعلام کرده است. این اعلام آمادگی یعنی اینکه این جبهه سازوکار جمنا را پذیرفته است. وی تصریح کرد: با پیوستن پایداری‌ها به جمنا احتمالا آقای جلیلی دیگر کاندیدا نمی‌شود.

میرسلیم می‌ماند

در این بین یک کاندیدای دیگر نیز وجود دارد که همچنان حاضر به تن دادن به هیچ معامله‌ای نیست. او کسی نیست جز «سیدمصطفی میرسلیم» که روز گذشته در گفت‌وگو با خبرآنلاین اعلام کرد: معاونان رئیس‌جمهور و چند وزیر اصلی را در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی می‌کنم. رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی همچنین در اجلاس دبیران استانی این حزب گفت: تصمیم به حضور من در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم را شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گرفته است و فعالیت‌های انتخاباتی من با عنوان نامزد موتلفه انجام می‌گیرد و جنبه شخصی ندارد. به گزارش «ایرنا» میرسلیم گفت: نمی‌توان به نتایج برخی نظرسنجی‌های انتخاباتی به‌دلیل عدم استقلال آنها اعتنا کرد.

همزمان محمدعلی امانی، دبیر اجرایی حزب موتلفه اسلامی نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرد: «سید مصطفی میرسلیم» تا پایان انتخابات در صحنه می‌ماند. موتلفه‌ای‌ها البته تاحد زیادی به عهد خود با جمنا نیز وفادارند. همچنان‌که میرسلیم، روز شنبه تاکید کرد که آنها هیچ‌گاه در مناظرات مقابل جمنا نخواهند ایستاد؛ چراکه هدف و نیت آنها مشترک است. از همین رو روز گذشته محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با «ایرنا» تاکید کرد که با وجود داشتن نامزد در موتلفه اسلامی آسیبی به اصل ائتلاف وارد نمی‌کنند.

رایزنی احمدی‌نژادی‌ها

سوی دیگر این ماجرا، محمود احمدی‌نژاد و یارانش قرار دارند که حمیدرضا بقایی، معاون اجرایی احمدی‌نژاد در دولت دهم نامزد مورد حمایت آنهاست. در همین راستا، انتخاب به نقل از هفته‌نامه مثلث نوشت: شنیده‌ها حاکی است یکی از نمایندگان سابق مجلس برای فعالیت احمدی‌نژاد در عرصه انتخابات سال ۹۶ رایزنی‌هایی را با برخی از چهره‌های سیاسی انجام داده است و در این راستا سفری هم به قم داشت و از علما و فعالان سیاسی درخواست کرد از نقش‌آفرینی احمدی‌نژاد در عرصه انتخابات حمایت کنند که این درخواست با واکنش علما مواجه شده است. همزمان به گزارش «ایسنا» حمیدرضا بقایی در کانال تلگرامی خود نوشت: مردم کارت سوخت خودروی خود را دور نیندازند، در دولت بعدی به کار خواهد آمد؛ ضمنا بنزین سفر هم در دولت آینده برقرار خواهد بود.

کاندیدای حوزه علمیه قم

انتخابات پیش‌رو یک کاندیدای دیگر هم دارد که عصر روز شنبه نامزدی خود رادر انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد. آیت‌الله محسن غرویان روز گذشته در گفت‌و‌گو با «ایرنا» در مورد دلایل نامزدی‌اش گفت که «وقتی دیدم هیچ کس از حوزه علمیه قم برای رئیس‌جمهور شدن پا پیش نمی‌گذارد و برخی افراد فاقد پشتوانه علمی و اندیشه سیاسی اعلام نامزدی کرده‌اند به غیرت حوزوی‌ام برخورد و برای ورود به صحنه اجرایی تصمیم گرفتم.»

رئیسی رسما نامزد انتخابات شد