دنیای اقتصاد: سرانجام اصلاح‌طلبان بر سر معرفی نامزد پوششی در کنار حسن روحانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری به اجماع رسیدند؛ اجماعی که محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید از آن خبر داد و در مقابل برخی اصلاح‌طلبان نامزد پوششی را خطای استراتژیک خوانده‌اند.

محمدرضا عارف رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به اینکه اصلاحات نمایندگی یک جریان سیاسی را بر عهده دارد و نمی‌تواند در یک رویداد مهم مثل انتخابات کاندیدا نداشته باشد، گفت که شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاحات در کنار حسن روحانی گزینه دیگری نیز در نظر دارد. براساس گفت‌وگوی باشگاه خبرنگاران با عارف، این نماینده مجلس تاکید کرد که اصلاحات باید در کنار روحانی، از گزینه دیگری هم حمایت کند که اگر کاندیدای اصلی آنها به هر دلیلی در میان نامزدها حضور نداشت، آنها گزینه دومی هم داشته باشند. با این همه هنوز بخشی از اصلاح‌طلبان انتقاداتی را به این تصمیم وارد می‌دانند. عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با «انتخاب» با تاکید بر اینکه حسن روحانی تا این لحظه به هیچ‌وجه موافق حضور نامزد در سایه نبوده، گفت: [روحانی] تنهایی می‌تواند در صحنه انتخابات حضور موفقی داشته باشد. این فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه نامزد پوششی خطای استراتژیک است، تاکید کرد: آقای روحانی به مدت ۴ سال رئیس‌جمهور کشور بوده و عملکردی از خود برجا گذاشته است؛ بنابراین باید بتواند از عملکرد مثبت خود دفاع کند و صادقانه دلایل برخی کوتاهی‌ها را به مردم اعلام کند.

با این حال به نظر می‌رسد باید منتظر اطلاعیه رسمی شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره استفاده از نامزد پوششی برای انتخابات ریاست‌جمهوری بود.

از سوی دیگر و در اردوگاه اصولگرایان نیز گروه‌های اصولگرایی در تلاشند بر سر کاندیدای واحد به اجماع برسند، اما آنچه از رایزنی‌های این گروه‌ها تاکنون برمی‌آید، جریان اصولگرایی نتوانسته نامزد واحد خود را برای انتخابات پیش رو معرفی کند. هم اینک موتلفه‌ای‌ها تنها گروه اصولگرایی هستند که درباره گزینه پیشنهادی خود به نتیجه رسیده و مصطفی میرسلیم را معرفی کرده‌اند. جبهه مردمی نیروهای انقلاب موسوم به جمنا هم هنوز به نتیجه نرسیده‌اند و قرار است فردا فهرست نهایی نامزدهای خود را منتشر کند. در این میان با توجه به آنکه آیت‌الله مصباح یزدی در دیدار با اعضای جبهه پایداری به آنها گفت که برای انتخابات به سراغ ابراهیم رئیسی بروند و اگر شرایطی فراهم شد که به صحنه رقابت انتخاباتی ورود پیدا کرد، از وی حمایت کنند، باید دید جمنا چه تصمیمی برای معرفی نامزد خود خواهد گرفت؛ پایداری‌ها بر این باورند که گر اعضای جمنا هم روی انتخاب رئیسی به اجماع برسند، اتفاق میمون و مبارکی در جهت حفظ وحدت بین اصولگرایان رقم خواهد خورد. با این همه تلاش‌های محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز جالب توجه است. او روز ۱۲ فروردین سخنران مراسمی برای گرامیداشت روز جمهوری اسلامی بود؛ سخنرانی که به نظر رنگ و بوی انتخاباتی داشت. فارغ از آنکه او یکی از نامزدهای انتخابات پیش رو است یا خیر، برخی گمانه‌زنی‌ها، او را در جایگاه رئیس ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام رئیسی می‌نشاند. در همین راستا، سناریوهایی نیز در برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود مبنی‌بر آنکه نام محمدباقر قالیباف، شهردار تهران به‌عنوان معاون اول رئیسی مطرح است. در این سناریو برای جلوگیری از کاندیداتوری دیگر اصولگرایان، وزارت امور خارجه به سعید جلیلی و وزارت کشور به محسن رضایی پیشنهاد می‌شود؛ سناریویی که هنوز با اعلام نشدن کاندیداتوری رسمی رئیسی، رنگ و بوی گمانه دارد.