رژیم صهیونیستی پشت جنگ سوریه است

دنیای اقتصاد: همزمان با تلاش‌های همسوی عربستان و رژیم صهیونیستی برای شکل‌دهی به یک ائتلاف ضدایرانی که به گفته تحلیلگران مقاومت را در سطح منطقه نشانه گرفته است، رئیس مجلس شورای‌اسلامی، مساله اصلی ماجراجویی‌های منطقه را از پای درآوردن مقاومت و کشورهای حامی آن دانست و گفت پشت جنگ سوریه، رژیم صهیونیستی است.

به گزارش «ایرنا» علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای‌اسلامی با اشاره به دیدار روز شنبه نتانیاهو با رئیس‌جمهوری روسیه ابراز کرد: «رئیس رژیم صهیونیستی در این دیدار حرف‌های بسیار عجیب و غریبی گفته است که لازم است به دو نکته آن اشاره شود، یکی اینکه تاریخ قبل از اسلام ایرانیان را تحریف کرد و حوادث را وارونه جلوه داد. ظاهرا ایشان نه با تاریخ آشناست و نه تورات خوانده است، البته از یک صهیونیست نابه‌کار جز این انتظاری نیست که این‌گونه دروغ‌پردازی‌ها را ارائه کند.» اشاره لاریجانی به اظهارات نتانیاهو در دیدار با ولادیمیر پوتین در مسکو است. نتانیاهو در ابتدای این دیدار گفته بود: «۲۵۰۰ سال پیش، در دوران امپراتوری پارس می‌خواستند یهودی‌ها را نابود کنند و شکست خوردند. حالا هم ایران به‌عنوان وارث آن امپراتوری همان هدف را دارد.» به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه «تایمز اسرائیل»، پوتین نیز در واکنش به این اظهارات نتانیاهو گفت: «این‌ها مربوط به قرن پنجم قبل از میلاد است. الان دنیا عوض شده، بیایید در مورد اوضاع امروز صحبت کنیم.»

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: «دوم اینکه به روشنی بیان کرد که پشت جنگ در سوریه رژیم صهیونیستی است، او برای ایجاد صلح در سوریه شرط تعیین کرد و آشکار ساخت که جنگ در سوریه، جنگ علیه مقاومت ضدصهیونیستی است.» رئیس مجلس شورای‌اسلامی گفت: «اگر برخی رهبران کشورهای منطقه تاکنون تردید داشتند که جنگ در سوریه در راستای منافع مسلمانان به‌ویژه اهل سنت نیست، با این سخنان رئیس رژیم صهیونیستی باید موضوع برایشان از ابهام درآمده باشد.» لاریجانی اضافه کرد: «مساله اصلی ماجراجویی‌های منطقه از پای درآوردن مقاومت و کشورهای حامی آن است تا راه برای سلطه کامل رژیم صهیونیستی در منطقه هموار شود. او با بیان اینکه مجلس، کشورهای اسلامی را به مطالب اخیر سرکرده رژیم صهیونیستی توجه می‌دهد، تاکید کرد «حقیقت بحران‌های سال‌های اخیر در منطقه را دریابند و از مسیر غلطی که برخی کشورها در پیش گرفته‌اند، بازگردند و با دسته‌بندی‌های غلط راه را برای این رژیم سلطه طلب هموار نکنند.»

به گزارش واشنگتن‌پست، نتانیاهو در دیدار با پوتین در مسکو از او خواست کمک کند که ایران امکان حضور و تثبیت دائمی در سوریه و در مجاورت اسرائیل را نداشته باشد. رویترز نیز به دیدار پوتین و نتانیاهو اشاره کرده و نوشته است که نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در این دیدار به رئیس‌جمهوری روسیه گفته است که اسرائیل مخالف توافق در سوریه نیست، اما این رژیم با تداوم حضور نظامی ایران و نمایندگانش در سوریه مخالف است. رژیم صهیونیستی از زمانی که با تحکیم اتحاد استراتژیک میان ایران و روسیه در سوریه مواجه شده، همراستا با عربستان درصدد اعمال فشار و ایجاد ائتلاف ضدایرانی است تا به باور خود بتواند مانع از گسترش نفوذ تهران در منطقه شود.

دلیل رفت و آمدهای نتانیاهو با پوتین

همزمان با این تحولات، روزنامه لوموند فرانسه نوشت که نتانیاهو تنها به یک دلیل مدام به پوتین زنگ می‌زند و به کرملین می‌رود، و آن جدایی روسیه از ایران است. به گزارش «انتخاب»؛ از زمان سقوط حلب، رژیم صهیونیستی از آنچه نفوذ ایران خوانده می‌شود، نگران است. این نگرانی علت مهم سفر بنیامین نتانیاهو به مسکو است. نخست‌وزیر اسرائیل روز پنج‌شنبه نهم مارس در دیدار با ولادیمیر پوتین خطوط قرمز اسرائیل را به وی یادآوری کرد. نتانیاهو پنجم مارس خطاب به اعضای کابینه خود مدعی شد: «ایران تلاش می‌کند با حضور نظامی در زمین و دریا به شیوه‌ای دائمی در سوریه مستقر شود و می‌کوشد تا به تدریج جبهه‌ای را در برابر ما در دشت جولان بگشاید.» او گفت:«مخالفت شدید اسرائیل با این احتمال را به رئیس‌جمهور پوتین ابراز خواهم کرد.» به گفته این مسوول ارشد موساد، اسرائیل درباره احتمال ایجاد ساختارهای نظامی دائمی ایران در سوریه نگران است. او مدعی است: «تقویت محور شیعه به رهبری ایران به‌ویژه از زمان سقوط حلب، نه‌تنها برای امنیت اسرائیل بلکه برای اکثریت سنی در سوریه، کشورهای سنی منطقه و اقلیت سنی در کشورهای دیگر مانند روسیه یا چین خطرناک است. نباید به حزب‌الله و ایران اجازه داد تا در سوریه مستقر شوند. ما باید آنچه را که باید از آن اجتناب شود، برای مثال پایگاه نظامی ایران یا پایگاه دریایی یا حضور دراز مدت در سوریه را مشخص کنیم.»

پس از امضای توافقنامه هسته‌ای ایران در سال ٢٠١٥ و سپس تایید آمریکا، ایران همواره بخشی از سخنرانی‌های نتانیاهو را به خود اختصاص داده است اما با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید که احتمال هماهنگی نزدیک بین دو طرف را در برابر تهران و موقعیت منطقه در سوریه ترسیم می‌کند، دوباره ایران را به عنوان دشمن اصلی سیاست خارجی رژیم صهیونیستی قرار داد.