دنیای اقتصاد: شورای امنیت سازمان ملل به درخواست آمریکا روز‌سه‌شنبه در یک نشست موضوع آزمایش موشکی ایران را مورد بررسی قرار داد که بدون نتیجه‌گیری به کار خود پایان داد. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست، آزمایش موشکی در ایران را مطلقا غیرقابل قبول خواند و مدعی شد: «این آزمایش نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که در سال ۲۰۱۵ به تایید رسیده و امضا شده است.» براساس این گزارش، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه در واکنش به این ادعاها تاکید کرد: چنین اقداماتی اگر هم اتفاق افتاده باشد، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که در تایید توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ تصویب شد، نیست.

قطعنامه ۲۲۳۱ که توافق هسته‌ای زیرمجموعه آن است، از ایران خواسته روی موشک‌هایی که برای داشتن قابلیت حمل کلاهک اتمی طراحی شده‌اند، کار نکند. شبکه فاکس نیوز روز دوشنبه (۱۱ بهمن) به نقل از یک مقام آمریکایی ادعا کرد که ایران روز یکشنبه یک موشک بالستیک دوربرد آزمایش کرده که در یک سامانه موشکی در نزدیکی شهر سمنان واقع در شرق ایران انجام شده است. ایران، روسیه و چین تاکید دارند که لحن به کار رفته در قطعنامه الزام‌آور نیست. کشورهای غربی هم از به کار بردن عبارت «نقض قطعنامه» خودداری کرده و آن را ناهمخوان یا ناقض روح قطعنامه توصیف کرده‌اند. در ماه مارس سال گذشته هم شورای امنیت برای بررسی آزمایش موشکی از سوی ایران تشکیل جلسه داد و بدون صدور قطعنامه یا اقدام خاصی به جلسه خود پایان داد. نماینده انگلستان در سازمان ملل نیز با بیان اینکه شورای امنیت آزمایش موشکی ایران را تایید کرده، گفت: کمیته قطعنامه ۲۲۳۱ این مساله را بررسی می‌کند. «متیو رایکرافت» نماینده انگلستان در سازمان ملل روز سه‌شنبه مدعی شد شورای امنیت آزمایش موشکی از سوی ایران را تایید کرده است. او گفت کمیته قطعنامه ۲۲۳۱ این مساله را مورد بررسی قرار می‌دهد. نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز با تکیه بر ادعاها مبنی بر انجام یک آزمایش موشکی جدید در ایران، این اقدام را مطلقا غیرقابل قبول توصیف کرد. نیکی هیلی در این جلسه گفت: «دو نکته وجود دارد؛ یکی اینکه ایران از آزمایش موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای منع شده است و دیگر اینکه بنا به اطلاعات به‌دست‌آمده، موشک خرمشهر با بردی ۵۰۰ کیلومتری قادر به طی مسافتی ۳۰۰ کیلومتری بوده است.» او مدعی شد که چنین موشکی قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارد.

عدم نقض قطعنامه

همزمان با این تحول، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امورخارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه اعلام کرد: آزمایش‌های موشکی ایران قطعنامه شورای امنیت در‌باره برنامه هسته‌ای این کشور را نقض نمی‌کند. به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، ریابکوف روز سه‌شنبه با بیان اینکه پرتاب موشک از سوی ایران قطعنامه شورای امنیت درباره برنامه هسته‌ای این کشور را نقض نمی‌کند، ابراز کرد: «درخواست برای برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت در مورد پرتاب موشک در ایران، تلاش برای متشنج کردن اوضاع است.» او با بیان اینکه ایران هیچ چیزی را نقض نکرده است، افزود: «قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ایران را از انجام این‌گونه فعالیت‌ها منع نکرده است. در این قطعنامه از ایران صرفا خواسته شده از پرتاب موشک با استفاده از فناوری که بتواند برای حمل مهمات هسته‌ای به‌کار گرفته شود، خودداری کند.» ریابکوف گفت: «حتی براساس قوانین منطق، درخواست هیچ ممنوعیتی را به همراه ندارد و این دو مفهوم با هم تفاوت دارند.» پیش از این وزیر امور خارجه ایران نیز گفته بود آزمایش‌های موشکی جزئی از برجام نیست. ظریف روز سه‌شنبه در نشست خبری با همتای فرانسوی خود در تهران در این خصوص گفت: «این قطعنامه به موشک‌های بالستیکی اشاره دارد که برای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی شده‌اند و ما اعلام کرده‌ایم که هیچ موشک بالستیکی برای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی نشده و موشک‌های ما برای حمل کلاهک‌های متعارف و دفاع مشروع جمهوری اسلامی هستند و خارج از حوزه قطعنامه‌ای ۲۲۳۱ هستند.» بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز بدون ورود به موضوع صحت و ماهیت اخبار منتشر شده، بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و گفت: «انجام هرگونه آزمایش موشک‌ بالستیک از سوی جمهوری اسلامی ایران، در تطابق کامل با حقوق مسلم و تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است.» او تاکید کرد: «برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران، صرفا ماهیت دفاعی داشته و هیچ یک از موشک‌های بالستیک ایران برای برخوردار بودن از قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی نشده‌اند» و بنابراین در حوزه صلاحیت قطعنامه ۲۲۳۱ قرار نمی‌گیرند.

خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ نیست

همچنین معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه ایران پس از جلسه ویژه صبح دیروز کمیسیون امنیت ملی مجلس برای بررسی تصمیمات نسنجیده ترامپ، افزود: در این جلسه بحث‌های متنوعی داشتیم و درباره موضوع تست موشکی که در خبرها بود هم صحبت شد. به گزارش «ایسنا» مجید تخت‌روانچی تاکید کرد: «همه دوستان کمیسیون و افراد خارج از کمیسیون حاضر در این جلسه تاکید داشتند، ما برای مباحث دفاعی از کسی اجازه نمی‌گیریم و براساس نیازهای کشور هرکاری لازم باشد انجام می‌دهیم.»تخت‌روانچی ادامه داد: «موضوع موشکی به هیچ وجه خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیست، چون موشک‌های ما برای کلاهک هسته‌ای طراحی نشده است و این را هم در مواضع کتبی‌ که در اسناد شورای امنیت است، آورده‌ایم و هم در مواضع شفاهی بارها بر آن تاکید کرده‌ایم.» او در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما اظهار کرد: «درباره لغو ویزا که دولت ترامپ ایجاد کرده است نیز بحث و این موضوع به‌عنوان یک اقدام تبعیض‌آمیز علیه کشورهای اسلامی از جمله شهروندان کشورمان عنوان شد.» جلسه یاد شده، صبح روز چهارشنبه پیش از آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علاءالدین بروجردی تشکیل شد. حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران و تخت‌روانچی، معاون وزیر امور خارجه نیز دو میهمان اصلی این جلسه بودند.

بیانیه 220 نماینده مجلس

در صحن علنی نیز، بیش از ۲۲۰ نفر از نمایندگان مجلس طی بیانیه‌ای بر افزایش توانمندی‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران تاکید و اعلام کردند تقویت بنیه دفاعی در چارچوب راهبرد بازدارندگی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای امنیت ملی این کشور است. در بخشی از متن کامل این بیانیه که احمد امیرآبادی عضو هیات رئیسه مجلس آن را قرائت کرد، آمده است: «تنها راه بازدارندگی در برابر تهاجم دشمن توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران است. زمزمه‌های مخالفت برخی کشورها نسبت به این توانمندی از هیچ منطقی برخوردار نبوده و آزمایش‌های موشکی نیز هیچ تناقضی با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد. ما نمایندگان ملت بزرگ ایران اسلامی حمایت همه جانبه خویش را از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که نقش تاریخی خود را در دوران سخت دفاع مقدس به‌عنوان یک افتخار جاودانه ایفا کردند، اعلام نموده و تقویت بنیه دفاعی جمهوری اسلامی ایران را در چارچوب راهبرد بازدارندگی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای امنیت ملی کشور می‌دانیم.»

واکنش وزارت خارجه آلمان

وزارت امور خارجه آلمان نیز در واکنش به ادعاها مبنی بر انجام یک آزمایش موشکی جدید در ایران اعلام کرد: این آزمایش‌ها موجب نگرانی است. وزارت امور خارجه آلمان نیز همانند آمریکا تلاش کرد تا گزارش‌های منتشر شده مبنی بر انجام یک آزمایش موشکی در ایران را محکوم کند. نبیله مسرالی، سخنگوی فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران در بروکسل گفت: «توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی شامل برنامه موشکی بالستیک ایران نمی‌شود، بنابراین آزمایش‌های آن نقض این توافق نیست.»