هدف‌گذاری روحانی برای تجارت آزاد با همسایگان عکس:president.ir

دنیای اقتصاد: در نخستین سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری به ارمنستان، دو کشور برای گسترش روابط در حوزه‌های انرژی، ترانزیت، تجارت و روابط بانکی به توافق رسیدند. رئیس‌جمهوری روز گذشته در دور جدید سفرهای منطقه‌ای خود، سفر به آسیای میانه را با هدف تقویت مناسبات و تعمیق همکاری با همسایگان و کشورهای منطقه با ورودش به کشور ارمنستان آغاز کرد.قرار است حسن روحانی در سفر سه روزه به آسیای میانه، علاوه‌بر ارمنستان از دو کشور دیگر قزاقستان و قرقیزستان نیز دیدار و با مقامات آنها در مورد مسائل مختلف گفت‌وگو کند.

در همین راستا، رئیس‌جمهوری روز گذشته در اولین ایستگاه سفرش به آسیای میانه، وارد ایروان پایتخت ارمنستان شد و بلافاصله گفت‌وگوهایش را با «سرژ سرکیسیان» همتای ارمنستانی خود آغاز کرد. سفر روحانی به ارمنستان به دعوت رئیس‌جمهوری این کشور صورت گرفته است. رئیس‌جمهوری روز گذشته پیش از ترک تهران، در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد که ایران روابط اقتصادی خوبی با ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان دارد که قابل توسعه است. به گزارش «ایسنا» او با اشاره به اینکه سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران روابط نزدیک با همسایگان است که از نظر اقتصادی و امنیت ملی برای ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، گفت: در منطقه شمال ایران، آسیای میانه و قفقاز، این سه کشور همسایه ما هستند و این سفر به یک معنا در پاسخ به سفر روسای جمهور این سه کشور در سال‌های گذشته و دعوت رسمی آنها برای سفر به این کشورها است. رئیس‌جمهوری همچنین گفت: در عین حال این سه کشور هر سه عضو مجمع اقتصادی اوراسیا هستند و ما در سال‌های اخیر روابط نزدیک‌تری با این مجموعه برقرار کردیم و در پی روابط اقتصادی با این کشورها و نهایتا تجارت آزاد هستیم. روحانی افزود: هر سه کشور جزو کریدور ایران به غرب یا به شرق یا شمال هستند.

امضای 5 یادداشت تفاهم

حسن روحانی پس از ورود به ایروان، به‌طور رسمی از سوی سرژ سرکیسیان رئیس‌جمهوری ارمنستان مورد استقبال قرار گرفت. سپس روسای جمهوری ایران و ارمنستان وارد محل مذاکرات دوجانبه شدند. در ادامه این مذاکرات در حضور روسای جمهوری دو کشور، تهران و ایروان، ۵ یادداشت تفاهم و موافقتنامه همکاری امضا کردند. در ادامه، «حسن روحانی» و «سرژ سرکیسیان» در بیانیه‌ای مشترک بر ارتقای بیش از پیش روابط تاکید کردند.

در مسیر به سمت تجارت آزاد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روسای جمهور دو کشور در بیانیه مذکور اسناد همکاری امضا شده فیمابین با هدف تحقق همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های افزایش مبادلات بازرگانی و توسعه زیر ساخت ها، همکاری در عرصه‌های انرژی، حمل‌و‌نقل، مخابرات و ارتباطات، صنایع و همچنین دیگر زمینه‌های اقتصادی و ارتقای آن به سطحی بالاتر را مهم ارزیابی کردند.طرفین همچنین توسعه و گسترش ظرفیت‌های حمل‌و‌نقل مشترک دو کشور ارمنستان و ایران را ضروری دانستند. در همین ارتباط روسای جمهور دو کشور بر لزوم بهره‌گیری از راه‌های مواصلاتی بین‌المللی و ترانزیتی که در چارچوب کریدور شمال-‌ جنوب خلیج فارس را از طریق مسیر ایران و ارمنستان به دریای سیاه وصل می‌کند، تاکید کردند.پس از آن حسن روحانی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ارمنستانی خود، با اشاره به توافق ایران و ارمنستان برای گسترش روابط در حوزه‌های انرژی، ترانزیت، تجارت و روابط بانکی اظهار کرد: با رئیس‌جمهوری ارمنستان توافق کردیم ایران بتواند از شرایط خاصی در روابط تجاری با اعضای اورآسیا برخوردار شود و مسیر به سمت تجارت آزاد بین این کشورها قرار بگیرد. او تاکید کرد: ما به‌دنبال روابط اقتصادی گسترده‌تر با تعرفه‌های ترجیحی و تجارت آزاد با این کشورها هستیم.

اتصال دریای سیاه به خلیج فارس

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری ادامه داد: ارمنستان و ایران می‌توانند مسیر ترانزیتی خلیج فارس و دریای سیاه را تکمیل کنند. می‌توانیم از طریق جاده و راه‌آهن، دریای سیاه را به خلیج فارس متصل کنیم و از این طریق تسهیلات تجاری و اقتصادی برای مردم این منطقه و همچنین برای سایر مناطق جهان فراهم کنیم.

تسهیل روابط تجاری

رئیس‌جمهوری گفت: همچنین تصمیم گرفته شد تا روابط تجاری دو کشور را تسهیل کنیم و برای بازرگانان و سرمایه‌گذاران دو کشور تسهیلات لازم فراهم شود. این ظرفیت وجود دارد که مخصوصا در منطقه آزاد ارس که نزدیک مرز مشترک دو کشور است، با سرمایه‌گذاری مشترک محصول تولید شده، هم به دو کشور و هم به دیگر کشورها صادر شود.

تاکید بر حل موضوع قره باغ

رئیس‌جمهوری همچنین تاکید کرد: درباره مسائل و امنیت منطقه نیز گفت‌وگوهایی با رئیس‌جمهوری ارمنستان داشتیم. ارمنستان و آذربایجان دو کشور دوست و همسایه ما هستند و آرزومندیم در منطقه قره‌باغ از طریق مذاکره و روش‌های سیاسی شاهد صلحی پایدار باشیم که این صلح پایدار به نفع همه کشورهای منطقه خواهد بود.

آمادگی ارمنستان برای همکاری بانکی

سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهوری ارمنستان نیز در این نشست خبری با اشاره به مذاکرات دو کشور درخصوص انرژی و حمل‌و‌نقل اظهار کرد: توافقات به‌دست‌آمده بین جمهوری ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران، در رابطه با گاز و برق اجرایی خواهد شد.او ادامه داد: پروژه ایجاد کریدور بین‌المللی ترانزیتی خلیج فارس و دریای سیاه را نیز مورد بررسی قرار دادیم که با راه‌اندازی آن، روند انتقال بین‌المللی کالاها تسهیل خواهد شد و این امکان را فراهم خواهد ساخت که با کمترین هزینه حمل‌و‌نقل، اجناس ایرانی وارد بازار اروپایی شوند.وی تصریح کرد: اقدامات لازم را در راستای بهبود محیط تجاری و مقررات سرمایه‌گذاری برای دست‌اندرکاران تجاری دو کشور انجام خواهیم داد و در این خصوص مایلم به‌طور خاص بر اهمیت لغو روادید برای شهروندان کشورهایمان تاکید کنم.سرکیسیان همچنین با تاکید بر اینکه برای موضع متعادل ایران درخصوص راه‌حل معضل قره‌باغ بر مبنای حقوق بین‌المللی ارزش بالایی قائل است، اظهار کرد: موضوع قره‌باغ نمی‌تواند راه‌حل نظامی داشته باشد و هر گام تنش‌زا و بی‌ثبات‌کننده در این منطقه، غیرقابل‌قبول است.همچنین در نشست مشترک هیات‌های عالی رتبه ایران و ارمنستان، رئیس‌جمهوری ارمنستان اعلام کرد که کشورش آماده همکاری در زمینه مبادلات بانکی با ایران است.در ادامه این سفر یک روزه، حسن روحانی با «کارن کاراپتیان» نخست‌وزیر ارمنستان، دیدار و گفت‌وگو کرد. همچنین رئیس‌جمهوری در اختتامیه همایش تجاری ایران و ارمنستان با اشاره به تلاش مسوولان برای توسعه صادرات گاز ایران به ارمنستان و توسعه روابط بانکی دو کشور افزود: روابط بانکی دو کشور باید کاملا برقرار شود؛ چراکه بدون توسعه مناسبات بانکی روند روابط تجاری و اقتصادی دو کشور پرشتاب نخواهد بود.روحانی پس از پایان سفر ش به ایروان، این کشور را به مقصد شهر آستانه در قزاقستان ترک کرد. قرار است سفر رئیس‌جمهوری به قزاقستان نیز یک روزه باشد.روحانی در آخرین مرحله از سفر منطقه‌ای خود نیز امشب (پنج‌شنبه) وارد بیشکک، پایتخت جمهوری قرقیزستان خواهد شد.در این سفر نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، سیف رئیس بانک مرکزی، ظریف وزیر امور خارجه و چیت‌چیان وزیر نیرو، حسن روحانی را همراهی می‌کنند. همچنین همزمان با این سفر هیات‌هایی از سوی فعالان اقتصادی و کارآفرینان بخش خصوصی ایران نیز علاوه‌بر برگزاری همایش‌های مشترک، اسناد متعددی با همتایان و شرکای منطقه‌ای خود در ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان به امضا خواهند رساند.