روحانی: اگر جایی لازم باشد کابینه را ترمیم می‌کنیم

دنیای اقتصاد: حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز گذشته برای دفاع از وزرای پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، حضور یافت و با قدردانی از همراهی خوب مجلس دهم و دولت، تصریح کرد: همفکری و همکاری بیشتر مجلس و دولت به نفع مردم و خواست ملت بزرگوار ایران است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، او همچنین با تاکید بر اینکه اساس کار دولت یازدهم بر مبنای ترمیم مداوم کابینه شکل نگرفته و دولتی نبودیم که هر از چند گاه، چند وزیر را برای ترمیم کابینه عزل کرده یا استعفای آنها را بپذیریم و افراد جدیدی به مجلس معرفی کنیم، افزود: در دوره‌ای ترمیم دولت قاعده و تثبیت کابینه استثنا شده بود، اما امروز تثبیت کابینه و مدیریت قاعده ماست ولی در عین حال اگر جایی لازم ببینیم که ترمیم کابینه سرعت حرکت دولت را اضافه می‌کند نه اینکه جهت دولت را تغییر دهد، اقدام خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: دولت بر جهت و هدفی که انتخاب کرده و بر پیمانی که با مردم بسته تا روز آخر خواهد ایستاد و در این مسیر از فشار، نقد غیرمنصفانه و تخریب هراسی ندارد. این همان مطلبی بود که او روز گذشته نیز در پیامی توئیتری بر آن تاکید کرد. روحانی در ادامه سخنانش همچنین اظهار داشت: امروز اگر احساس کنیم در مسیر و راه درستی که انتخاب کرده‌ایم در شیوه‌ها، نیاز به شیوه نو، در تحرک‌مان نیاز به سرعت بیشتر و در مسیر رسیدن به اهدافمان نیاز به تحرک داریم، تردیدی نمی‌کنیم ولو اینکه از دوران دولت یازدهم یک ماه باقی مانده باشد. روحانی با بیان اینکه رئیس‌جمهور اگر ضرورتی اقتضا کرده و نشاط بیشتر و مدیر تازه نفسی برای خدمت به مردم نیاز باشد، تردیدی به خود راه نمی‌دهد، افزود: اصل ما بر تثبیت، تغییر یا ترمیم نیست، اصل ما ادامه خدمت بانشاط به مردم است. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: دولت در مسیر خدمات‌رسانی تعطیل‌بردار نیست.

جلسه آسیب‌های اجتماعی با رهبری

روحانی با اشاره به اینکه هر سه وزیر معرفی شده به مجلس شورای اسلامی، وزرای امور فرهنگی و اجتماعی هستند، گفت: وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی جزو دستگاه‌هایی هستند که مقام معظم رهبری در جلسه دوشنبه در زمینه حل آسیب‌های اجتماعی، نقش آنها را برجسته خواندند که بار مسوولیت و هدایت فرزندان و ایجاد عدالت در جامعه را برعهده دارند.

آمار نگران‌کننده افسردگی

رئیس‌جمهوری با اشاره به آمار نگران‌کننده وزیر بهداشت درباره میزان افسردگی در کشور، خاطرنشان کرد: اعتیاد به‌دلیل ناامیدی در کشور حاکم شده است و برخی رسانه‌ها در نسل جوان پمپاژ ناامیدی می‌کنند. روحانی تصریح کرد: ما را چه شده است!؟ در شرایطی که همه کشورهای نفت‌خیز و حتی کشور ثروتمندی همچون عربستان دچار بحران اقتصادی هستند و همه آنها از ذخایر قبلی خودشان استفاده می‌کنند، تنها در ایران است که وجود شرایط سخت اقتصادی کاهش قیمت نفت، تورم کاهش یافت، رشد اقتصادی و اشتغال به‌وجود آمد و نه تنها از ذخیره استفاده نکرد بلکه ۳۰ میلیارد دلار به ذخیره اضافه کرد. رئیس‌جمهوری ادامه داد: امروز برخلاف اقدامات عده‌ای انقلابی‌نما که مسائل کشور را نمی‌فهمند، همه دنیا و سازمان‌های بین‌المللی به این نکته اعتراف دارند که ایران بهترین و امن‌ترین کشور برای سرمایه‌گذاری خارجی است. رئیس‌جمهوری افزود: اگر همه به‌گونه‌ای سخن بگوییم که امید جوانان افزایش یابد، آیا در آن صورت جوان عزیز که امید به پیشرفت آینده کشور دارد، به سمت مواد مخدر، الکل و سمت فساد می‌رود؟ امکان‌پذیر نیست.

تاکید بر ورزش همگانی

روحانی گفت: باید امید و نشاط به جوانان و جامعه دهیم. خواست من از آقای سلطانی‌فر برای وزارت ورزش و جوانان این بود که ورزش همگانی و قهرمانی فوق‌العاده مهم است، اما از این دو مهم‌تر مسأله جوانان کشور است. رئیس‌جمهوری ادامه داد: متاسفانه ورزش و جوانان ادغام شد و باید با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌منظور یافتن راه‌حل‌های بهتر، مشورت کنیم که جوانان نسبت به آینده و پیشرفت کشور امیدوار شوند و با نشاط فوق‌العاده و مصمم در صحنه سیاسی و اجتماعی شرکت کنند. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه فضای مجازی یک واقعیت کشور و جهان است، تاکید کرد: این تقصیر ماست که محتوا را غنی نمی‌کنیم. روحانی با طرح این سوال که چرا ما جاذبه ایجاد نمی‌کنیم، گفت: ما جاذبه ایجاد نمی‌کنیم و وقتی هم کسی علیه ما در فضای مجازی فعالیت می‌کند، می‌آییم با خود فضای مجازی که ابزار کار است، مقابله می‌کنیم. اینجا ابزار تقصیر ندارد، فقدان محتوا مقصر است.

فساد را بزرگ نکنیم

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه باید در فرهنگ سرمایه‌گذاری کنیم، گفت: دادگاه‌ها نمی‌توانند به تنهایی با فساد مبارزه کنند. نیروهای اطلاعاتی و پلیسی نمی‌توانند به تنهایی با فساد مبارزه کنند. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: بعضی‌ها مثل اینکه بالا و پایین کردن فساد برایشان لذت‌بخش است. اگر دستگاهی وامی داده و آن پول شده بدهی معوق، نمی‌دانم بعضی از رسانه‌ها خوششان می‌آید که بدهی معوق را بگویند اختلاس که بعضی‌ها هم توجه دقیق به لغت و عبارت‌ها نمی‌کنند. اگر فسادی است با آن مبارزه کنیم نه اینکه آن را بزرگ کنیم. نه اینکه طوری تبلیغ کنیم که به نظر برسد بعضی‌ها دارند فساد را در جامعه عادی‌سازی می‌کنند.

انتقاد از جار زدن دروغ در خیابان

روحانی همچنین با تاکید بر اینکه ترویج گناه آن هم به دروغ خلاف اسلام است، گفت: اگر کسی گناهی کرده باید با خدای خودش توبه کند. اگر حق‌الناس است باید برود ادا کند، نه اینکه در خیابان‌ها جار بکشیم آن هم به دروغ. نباید عادی‌سازی کنیم. این کشور، کشور اسلامی است. نگذاریم دیگران که به کشور ما خیانت کردند و به پناه دیگران در خارج رفتند به استناد حرف‌های نادرست برخی از افراد در داخل این کشور، کشور و نظام را هو کنند. رئیس‌جمهوری سپس ضمن قدردانی از علی جنتی به‌دلیل تلاش و کوشش در وزارت ارشاد در ادامه صالحی امیری را یک جامعه‌شناس‌ نخبه فرهنگی توصیف و تاکید کرد: در مسائل فرهنگی یکی نرود راست‌راست و یک نرود چپ چپ. اسلام دین سهله و سمحه است، اسلام دین مشکلات نیست، اسلام دین فطرت است و در آن
عسر و حرج نیست.

حساسیت رهبری در مسائل فرهنگی

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مقام معظم رهبری در مسائل فرهنگی بسیار حساس و در این زمینه صاحب نظر هستند، اظهار کرد: باید به نکاتی که مورد نظر ایشان است، دقت شود و به مواردی که ایشان حساسیت دارند باید با حساسیت برخورد شود و ان‌شاء‌الله وزارت ارشادی داشته باشیم که همه مردم را در مسیر نشاط، فرهنگ اسلامی و هویت دینی قرار دهد. در ادامه رئیس‌جمهوری با اشاره به صلاحیت و ویژگی‌های سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش و امور جوانان، از اخلاق حسنه و تلاش‌های گودرزی وزیر مستعفی ورزش و جوانان تشکر کرد. رئیس‌جمهوری، سپس آموزش و پرورش را مهم‌ترین نهاد فرهنگی کشور برشمرد و در بیان خصوصیات حرفه‌ای و اخلاقی دانش آشتیانی که برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی شده بود، گفت: تردیدی ندارم که آموزش و پرورش با حضور دکتر دانش آشتیانی متحول خواهد شد.

با شبه بحران روبه‌رو بودیم

حسن روحانی همچنین در ابتدای سخنانش با بیان اینکه دولت یازدهم از ابتدای فعالیت با مشکلات بزرگی روبه‌رو بود که شاید بتوان نام آنها را بحران‌ها نامید، گفت: اگر من بگویم که در آغاز کار دولت در بخش سیاست خارجی و اقتصاد و به‌ویژه اقتصاد کلان با معضلاتی شبه بحران مواجه بودیم سخنی به اغراق و مبالغه نگفته‌ام به همین علت دولت ناچار بود در اولین قدم‌های فعالیت‌های خودش به بحث سیاست خارجی و اقتصادی بیش از بخش‌های دیگر توجه کند.

او با اشاره به انتخاب آزاد امروز ملت ایران در فروش نفت، خطاب به «آنهایی که سوال می‌کنند، برجام چه کار کرده»، اظهار کرد: با برجام راه انتخاب ملت ایران برای تعامل با جهان، برای صادرات، واردات، انتخاب نوع مشتری و نوع کالا آزاد شده است. روحانی گفت: امروز در شرایطی هستیم که زبان آنهایی که از ایران هراسی سخن می‌گفتند، به لکنت افتاده و شنونده‌های آنها هر روز و هر روز کمتر می‌شود و به‌جای اینکه افکار عمومی در برابر حرف غلط آنها سر تسلیم فرود بیاورد، در برابر آنها لبخند تمسخر می‌زند.