دنیای اقتصاد- مجلس نهم نخستین کارت زرد سال ۹۲ را به محمدحسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داد.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته موضوع سوال نماینده فلاورجان از وزیر ارشاد مبنی بر «عدم برنامه‌ریزی برای تهیه و ارائه آثار شاخص فرهنگی و هنری» را در دستور کار خود قراردادند؛ بهارستان‌نشینان پس از شنیدن پاسخ‌های وزیر ارشاد ترجیح دادند که با ۷۸ رای موافق۸۰ رای مخالف از ۱۹۷ نماینده حاضر، حسینی را با یک کارت زرد و عدم قانع شدن از پاسخ‌هایش روانه دولت کنند. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، در صورتی که تعداد کارت زردهای یک وزیر به عدد سه برسد، زمینه استیضاح او در مجلس فراهم می‌شود.

پیش از این نمایندگان مجلس به وزرای ورزش و جوانان، کشاورزی، آموزش و پرورش و اقتصاد کارت زرد داده‌اند. البته شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد تاکنون دو کارت زرد از مجلس نهم دریافت کرده است.

وزیر ارشاد یک اخطاره شد

جلسه علنی روز گذشته مجلس به بررسی، سوال ملی ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان از محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. این سوال قبلا در کمیسیون فرهنگی مجلس بررسی شده بود؛ اما به دلیل قانع نشدن نماینده پرسشگر از پاسخ‌های وزیر، رسیدگی به آن به صحن علنی پارلمان موکول شد.

موسوی لارگانی از وزیر ارشاد پرسید: علت عدم برنامه‌ریزی برای تهیه و ارائه آثار شاخص فرهنگی، هنری به خصوص در سینما برای مقابله با فعالیت‌های ضد اسلامی آمریکا و صهیونیست‌ها، چیست؟ چرا اعتبارات میلیاردی صرف پروژه‌های متضاد با فرهنگ اسلامی ایرانی می‌شود؟

اعتبارات فیلم لاله را چگونه تامین کردید؟

وی در تشریح سوال خود از وزیر ارشاد با انتقاد از بی‌توجهی این وزارتخانه به ساخت فیلم‌هایی با محوریت بیداری اسلامی و انفعال در برابر توهین‌های صورت گرفته به ملت ایران، دین اسلام و انقلاب اسلامی گفت: اگر مدعی هستید که اعتبار لازم برای ساخت فیلم‌های ارزشی ندارید پس توضیح دهید که اعتبار ساخت فیلم پر هزینه‌ای همچون لاله را چگونه تامین کرده‌اید، ساخت این فیلم با یک کارگردان هالیوودی با بودجه کشور در اوضاعی که گسترش اندیشه به بیداری اسلامی خواب را از چشم استکبار گرفته چه معنی دارد. وی با بیان اینکه هنر سینما سال‌های سال است که در دست کسانی است که با ارزش‌های انقلاب بیگانه‌اند، ادامه داد: مشکل ما این است که فکر می‌کنیم کار دولت تنها تولید فیلم است اما در حقیقت کار دولت تولید تفکر است. موسوی لارگانی تاکید کرد: به عقیده من بالاترین مشکل و معضلی که کارگردانان و بازیگران ما دچار آن هستند این است که هنوز نیازمند تربیت اسلامی بوده و مشکل دارند.

وزیرارشاد: درباره مضامین اسلامی فیلم ساخته‌ایم

سیدمحمد حسینی، وزیر ارشاد که برای پاسخ به این سوال در جلسه علنی روز گذشته مجلس حاضر بود، ضمن تشریح عملکرد این وزارتخانه در حوزه فیلمسازی، اعلام کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های اخیر بر مبنای فرهنگ اسلامی و ایرانی گام برداشته است. وی با بیان اینکه در فیلم‌های سینمایی سنت، آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی و اسلامی به تصویر کشیده می‌شود، ادامه داد:در سال‌های اخیر در بخش سینما، تئاتر و موسیقی و آهنگ‌سازی محتوای کارها با مضامین دینی و همچنین مضامینی مانند بیداری اسلامی بوده است. در نهایت پس از پاسخ‌های وزیر، موسوی لارگانی اعلام کرد که از پاسخ‌های وی قانع نشده است و محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس پاسخ‌های وزیر را به رای نمایندگان گذاشت که نمایندگان نیز با ۷۸ رای موافق، ۸۰ رای مخالف و ۱۹ رای ممتنع از ۱۹۷ نماینده حاضر در جلسه، این پاسخ‌ها را قانع‌کننده ندانستند و به این ترتیب وزیر ارشاد اولین اخطار و کارت زردش را از مجلس دریافت کرد.