دنیای اقتصاد: روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال گزارشی را منتشر و اعلام کرد که گروهی از قانون‌گذاران مجلس نمایندگان آمریکا، کاخ سفید را تحت فشار قرار داده‌اند تا با پیشنهاد پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی(WTO) مخالفت کند. این قانون‌گذاران ابراز نگرانی می‌کنند که پذیرش ایران در سازمان تجارت جهانی توانایی آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران را محدود ‌می‌کند.

اعمال این فشارها از طرف قانون‌گذاران آمریکایی نشان‌دهنده جریان‌های مخالفی است که دولت اوباما در تلاش برای ادغام تهران در اقتصاد جهانی با آنها رو به رو است. پس از توافق هسته‌ای ایران، تهران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی ابراز تمایل کرده ‌است. پیتر روساکم، نماینده ایالت ایلینوی و دیو ریچرت، نماینده ایالت واشنگتن، هر دو از حزب جمهوری‌خواه و یوان وارگاس، نماینده ایالت کالیفرنیا و گریس منگ، نماینده ایالت نیویورک هر دو از حزب دموکرات، درنامه‌ای به مایکل فورمان، نماینده تجاری آمریکا، خواستار مخالفت او با پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی شدند. این قانون‌گذاران در نامه خود مدعی شده‌اند: «پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی علاوه بر اینکه نظام ایران را قدرتمندتر می‌کند، توانایی ما را در مقابله با حمایت ایران از تروریسم، نقض حقوق بشر و برنامه‌های موشکی این کشور محدود می‌کند.» این چهار قانون‌گذار آمریکایی مخالف توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و لغو تحریم‌های ایالات‌متحده، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند. براساس توافق هسته‌ای ایران، آمریکا متعهد شد ۱۰۰ میلیارد دلار پول نفت بلوکه شده ایران را آزاد کند. اما دولت آمریکا اعلام کرده می‌تواند به دلیل برخی از فعالیت‌های خاص ایران، از جمله، آزمایش‌های موشکی، تحریم‌هایی را علیه تهران وضع کند. قانون‌گذاران آمریکایی در نامه‌ خود ابراز نگرانی کرده‌اند که قوانین سازمان تجارت جهانی مانعی بر سر راه اعمال تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه ایران خواهد بود.

از سوی دیگر، یک مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرد که در حال حاضر کاخ سفید برنامه‌ای برای کمک به پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی ندارد. او با تشریح فرآیند پیوستن به سازمان تجارت جهانی افزود: «فرآیند ورود به سازمان تجارت جهانی بر مبنای اجماع قرار دارد و تاکنون برخی از کشورها با تعیین رئیس برای کارگروه ورود ایران مخالفت کرده‌اند. آمریکا نیز در حال حاضر از معرفی رئیس این کارگروه حمایت نمی‌کند.» پس از حصول توافق هسته‌ای، کشورهایی مانند عمان و سوئیس خواستار تشکیل یک کمیته ویژه برای رسیدگی به درخواست ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی شدند. اما رقبای منطقه‌ای ایران، به‌ویژه عربستان سعودی مخالف پیوستن تهران به این سازمان هستند. این در شرایطی است که دولت جورج بوش، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، متعهد شده بود درصورت دستیابی به توافق هسته‌ای، از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی حمایت کند.