دنیای اقتصاد‌: سفرحسن روحانی رئیس‌جمهوری به نیویورک برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل همچون سال‌های گذشته با ترافیک دیدارها با مقامات حاضر در این نشست همراه بود. او روز پنج‌شنبه دردومین روز حضورش در آمریکا با دبیر کل سازمان ملل و روسای جمهور سوئیس، اسلوونی و بلغارستان و همچنین نخست‌وزیران ژاپن، سوئد، نروژ، یونان، پاکستان و عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. روحانی همچنین در کنار این دیدارهای دیپلماتیک، دیداری هم با نخبگان و اندیشمندان آمریکایی داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی در دیدار با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را نماد گفت‌وگو و همکاری به جای اختلاف در عرصه بین‌المللی دانست و تاکید کرد که وظیفه همگان به‌ویژه دبیرخانه سازمان ملل متحد، حفظ و تقویت برجام است و این موضوع ایجاب می‌کند که گزارش‌های اجرایی دبیرکل از روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ واقع بینانه، مستقل و موجب تقویت همکاری‌ها باشد. دبیر کل سازمان ملل نیز در ابتدای این دیدار با اشاره به دوره ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد گفت که کار فوق العاده و درخشان شما را در دوره ریاست جنبش غیرمتعهدها تحسین می‌کنم. او در ادامه به موضوع برجام اشاره و تصریح کرد: تمام طرفین باید از تمام قوا برای پایبندی اعضا برتعهداتشان استفاده کنند. به گزارش «ایرنا» بان کی مون همچنین خواستار کمک ایران برای حل بحران سوریه و یمن شد.

رئیس‌جمهوری در دیدار با «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن نیز آمادگی ایران را برای تدوین نقشه راه مناسبات اقتصادی مشترک طی ۱۰ سال آینده اعلام کرد. شینزو آبه نیز گفت: توکیو از ارتباط بانکی و همکاری شرکت‌های ژاپنی با بخش خصوصی ایران حمایت می‌کند. او همچنین از پیشنهاد روحانی در مورد تدوین نقشه راه مناسبات اقتصادی مشترک طی ۱۰ سال آینده استقبال کرد. همچنین به گزارش الف، نخست‌وزیر ژاپن، دراین دیدار تهران را به قطع تماس‌های نظامی با کره شمالی و امتناع از خرید تسلیحات از این کشور فرا خوانده است.