دنیای اقتصاد: بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به ادعای آسوشیتدپرس درخصوص درخواست اتحادیه اروپا که خواستار «همکاری کامل ایران» با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر تولید مجدد «لوله‌های روتور» سانتریفیوژ شده است، ضمن اشاره به گزارش‌های مثبت آژانس پیرامون عملکرد ایران پس از برجام، انتشار این اخبار را از سوی برخی رسانه‌های غربی، خبرسازی‌ علیه کشور توصیف کرد. اخیرا آسوشیتدپرس مدعی شده است که اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای از ایران خواسته تا جزئیات تولید قطعاتی را که می‌توانند در نهایت در تولید تسلیحات اتمی به کار روند به‌طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اشتراک گذارد. به گزارش آسوشیتدپرس، پیش‌نویس بیانیه اتحادیه اروپا روز جمعه ۲۶ شهریور در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته و قرار است هفته آینده به نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی سازمان ملل متحد ارسال شود.

این بیانیه تنها یک هفته پس از آن صادر شده که آژانس از تولید مجدد «لوله‌های روتور» سانتریفیوژ در ماه ژوئن در ایران خبر داد. آژانس در گزارش اخیر خود به‌رغم تاکید بر اینکه ایران به همه موارد قید شده در توافق هسته‌ای پایبند بوده، نسبت به از سرگیری تولید لوله‌های روتور سانتریفیوژ‌ ابراز نگرانی کرد، از همین رو اتحادیه اروپا خواستار «همکاری کامل ایران» با آژانس بر سر این موضوع شده و همچنین از آژانس خواسته اطلاعات دریافتی را با اعضای خود در میان بگذارد. ایران هم‌اکنون ۵ هزار و ۶۰ سانتریفیوژ با تکنولوژی سطح پایین دارد و براساس برجام، ایران اجازه دارد برای تعویض قطعات سانتریفیوژهای باقی‌مانده خود، از قطعات سانتریفیوژهای قدیمی استفاده کند. براساس توافق هسته‌ای، آژانس باید بر تعداد لوله‌‌های روتور سانتریفیوژ‌ نظارت کند و اینکه این تعداد برای چه مدل از سانتریفیوژ تولید شده است. از این طریق آژانس می‌تواند اطمینان حاصل کند که تعداد آنها و مدل سانتریفیوژ مطابق توافق اتمی سال ۲۰۱۵ است یا خیر. اگر تعداد لوله‌ روتور تولید شده بیش از حد مجاز باشد، می‌تواند نشانه فعالیت‌های پنهانی ایران برای ارتقای سانتریفیوژهای خود باشد که موضوعی جنجالی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بخشی از گزارش فصلی خود درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ موسوم به «برجام» که هفته گذشته منتشر شد، نکاتی را درباره موضوع ساخت همین قطعه گوشزد کرده بود. آژانس در این گزارش تصریح کرده که ایران اظهارنامه‌های مربوط به تولید و موجودی لوله‌های روتور سانتریفیوژ و بیلوز
(Bellows) را به آژانس ارائه کرده است. آمانو در گزارش فصلی همچنین تاکید کرده ایران در تاریخ 2 ماه می‌2016 به آژانس اطلاع داد که قصد دارد تولید لوله‌های روتور را مجددا آغاز کند. راستی‌آزمایی آژانس حاکی است ایران در تاریخ 26 ژوئن 2016 تولید این قطعات را مجددا آغاز کرده است. آمانو در گزارش فصلی خود گفته مباحث فنی مربوطه میان ایران و آژانس ادامه دارد.

پاسخ کمالوندی به ادعای آسوشیتدپرس

همزمان سخنگوی سازمان انرژی اتمی، به ادعای آسوشیتدپرس در مورد قطعه سانتریفیوژی روتور پاسخ داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، بهروز کمالوندی درباره ادعای آسوشیتدپرس مبنی بر درخواست اتحادیه اروپا از ایران برای ارائه جزئیات تولید یک قطعه سانتریفیوژی(روتور) به آژانس گفت: «در گذشته نیز آسوشیتدپرس اقدام به چنین خبرسازی‌هایی پیرامون صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کرده بود. این رسانه نظر یکسری افراد خاص را به‌عنوان موضع اتحادیه اروپا مطرح و به نوعی از آن سوءاستفاده می‌کند و در نگاه صحیح باید گفت این درخواست، نظر آسوشیتدپرس است و آنها سابقه‌ای طولانی در زمینه خبر‌سازی دارند.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: «آژانس انرژی اتمی تاکنون سه گزارش مثبت پیرامون عملکرد کشورمان منعکس کرده است که برخی رسانه‌های خارجی با چنین خبرسازی‌هایی سعی دارند آن را تخریب کنند به همین جهت باید در انعکاس خبری این موارد دقیق‌تر عمل کنیم.» کمالوندی با تاکید بر اینکه اینگونه مطالب با هدف فرافکنی در میان افکار عمومی مطرح می‌شود، ادامه داد: «این شیوه فرافکنی یک نوع جوسازی است و ما تاکنون از منبع رسمی پیرامون چنین درخواستی از سوی اتحادیه اروپا مطلبی دریافت نکرده‌ایم. روتور بخشی از سانتریفیوژ است و فعلا معلوم نیست که چرا این رسانه‌ها روی این موضوع مبهم تمرکز کرده‌اند.»

همچنین سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به سوالی پیرامون تمرکز ایران بر رآکتورهای هسته‌ای کوچک گفت: « امروز در ساخت رآکتورهای قدرت، اول راه هستیم و نمی‌توانیم به یکباره به سراغ ساخت رآکتورهای بزرگ 1000 مگابایتی برویم؛ بنابراین اگر بخواهیم پیشرفت داشته باشیم در این زمینه توجه‌مان به سمت نیروگاه‌های کوچک خواهد بود؛ چراکه ساخت توربین و قطعات اینها برای ما راحت‌تر است و این رآکتورها برای تولید برق هستند و ارتباطی به آب سنگین ندارند.» به گفته کمالوندی توجه به نیروگاه‌های کوچک به این جهت است که هم با سرعت بیشتر ساخته می‌شود و هم سرمایه‌گذاری کمتری می‌خواهد و می‌توان در مناطق مختلف آن را به کار گرفت.