گروه خبر: این روزها اخبار ضد و نقیضی از فساد مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان به گوش می‌رسد. به گفته حسین مقصودی، سخنگوی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی، نزدیک به ۸۰ هزار میلیارد ریال فساد مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان صورت گرفته است. این در حالی است که شهاب‌الدین غندالی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در نامه‌ای خطاب به دادستان تهران به نوعی اتهام فساد مالی این صندوق را رد کرده است. در همین ارتباط روز پنج‌شنبه برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از بررسی تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان در فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی خبر دادند.

صندوق ذخیره فرهنگیان از سال ۷۳ با هدف ارائه خدمت به ویژه در ایام بازنشستگی فرهنگیان تشکیل شده است. اما زمزمه وجود فساد مالی در آن پس از چند ماه، سرانجام روز چهارشنبه هفته گذشته با اعلام فساد ۸۰ هزار میلیارد ریالی در این صندوق از سوی حسین مقصودی سخنگوی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی شکل جدید‌تری پیدا کرد. مقصودی نماینده مردم سبزوار در مجلس روز چهارشنبه در گفت‌وگو با «ایرنا» از بازداشت همسر و فرزند مدیر‌عامل صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد و گفت: شخص مدیر عامل صندوق ذخیره نیز این فساد را قبول داشته و مبلغ آن را ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بیان می‌کند. او همچنین شفاف‌سازی در صندوق ذخیره فرهنگیان را یکی از دلایل اصلی استیضاح وزیر آموزش و پرورش بیان کرد. او همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: فساد در این صندوق مربوط به دولت قبل و دولت فعلی است و ما شاهدیم که مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان وام‌های کلانی را به افراد مختلف داده است. سخنگوی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس گفت: سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از ابتدای آغاز به کار صندوق ذخیره فرهنگیان به افرادی داده شده که وصول آن مشکل است و حتی لاوصول است. مقصودی با تاکید بر اینکه در این راستا تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان به جریان افتاده است، گفت: باید فسادهای موجود در این صندوق آشکار شود و پول‌های بیت‌المال بازگردانده شود. در همین ارتباط روز پنج‌شنبه جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نیز با بیان اینکه تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان قطعی است، گفت: اوضاع صندوق خراب‌تر از این حرف‌ها است به گونه‌ای که هم سوءاستفاده از منابع صندوق اتفاق افتاده و هم پرداخت‌های غیرمتعارف داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، او با بیان اینکه کارهای مقدماتی تحقیق و تفحص انجام شده است، رسیدگی به این پرونده را به بعد از تعطیلات سه هفته‌ای مجلس در کمیسیون آموزش و تحقیقات موکول کرد. وی گفت: مسوولان صندوق در کمیسیون حاضر شدند و توضیحاتی ارائه کردند، اما این توضیحات قانع‌کننده نبوده است؛ بنابراین تحقیق و تفحص، قطعی است. همچنین به گزار‌ش «ایرنا» کوچکی‌نژاد توضیح داد: این صندوق وام‌های ۱۰۰ میلیارد تومانی یا ۲۰۰ میلیارد تومانی به افراد مختلف و تنها با چک می‌داده و در این راستا زد و بندهایی انجام می‌شده است. کوچکی‌نژاد روز چهارشنبه افزود: تاکنون سه نفر از صندوق ذخیره فرهنگیان به دلیل فساد مالی بازداشت شده‌اند و مدیرعامل این صندوق نیز به دادگاه احضار شده است.

همزمان با اعلام رسمی این خبر، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در نامه‌ای خطاب به دادستان تهران خواستار رسیدگی به وضعیت این صندوق و روشن شدن واقعیت شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، شهاب‌الدین غندالی در نامه خود به دادستان از سوءاستفاده برخی و شایعه‌پراکنی و اتهام‌زنی‌ها نسبت به او، خانواده و مدیران شرکت‌های تابعه صندوق گلایه کرده است. او در بخشی از این نامه آورده است: جای بسی تعجب است که یکی از نمایندگان در حالی اتهام فساد بزرگ می‌زند که مبلغ مورد ادعای وی از کل دارایی‌های مجموعه بیشتر بوده و عجیب‌تر آنکه سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان ٥ نفر معلوم‌الحال را به همسر و فرزند بنده نسبت می‌دهد. او همچنین اعلام کرده که با این اتهام‌زنی‌ها، ارزش سهام شرکت‌های متعلق به این صندوق در بورس ظرف دو هفته گذشته ٢٠٠ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. در همین حال به گزارش اقتصاد آنلاین، هفته گذشته نیز به دنبال انتشار خبری مبنی بر بازداشت مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان، او ضمن تکذیب خبر بازداشتش، اعلام کرد که برای پاره‌ای از توضیحات درباره وام‌های بانکی بانک سرمایه به‌عنوان مطلع احضار شده است.