تغییر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عکس: ایرنا

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی سردار سرلشکر پاسدار محمدحسین باقری را به ریاست ستاد کل نیروهای مسلح منصوب کردند. متن حکم فرمانده معظم کل قوا به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سردار سرلشکر پاسدار محمدحسین باقری

با توجه به انتقال سردار سرلشکر بسیجی دکتر سیدحسن فیروزآبادی به جایگاه مشاورت عالی فرماندهی کل نیروهای مسلح و نظر به خدمات شایسته و تجارب ارزنده جناب‌عالی در دوران دفاع مقدس و پس از آن به‌ویژه در مسوولیت‌های ستاد کل و قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص)، شما را به ریاست ستاد کل نیروهای مسلح منصوب می‌کنم. با تمسک و امید به عنایات الهی، ارتقای توانمندی‌ها و آمادگی‌های دفاعی امنیتی نیروهای مسلح و بسیج مردمی و امکان پاسخگویی به‌موقع و موثر به هر سطح و نوع از تهدیدات متوجه به نظام جمهوری اسلامی ایران با عمل انقلابی مورد انتظار است. از تلاش‌های مخلصانه و مدبرانه سردار سرلشکر بسیجی دکتر فیروزآبادی از ابتدا تا کنون در این مسوولیت مهم قدردانی و تشکر می‌کنم. دوام توفیقات همگان را از خداوند متعال مسالت می‌کنم.

سیّدعلی خامنه‌ای

۸/ تیر ماه/ ۹۵

سرلشکر فیروزآبادی، مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا شد

در پی انتصاب سرلشکر محمدحسین باقری به ریاست ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده معظم کل قوا، سردار سرلشکر سیّدحسن فیروزآبادی را به جایگاه مشاورت عالی نظامی فرماندهی کل قوا منصوب کردند. متن حکم فرمانده معظم کل قوا به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سردار سرلشکر بسیجی دکتر سیدحسن فیروزآبادی

حمد و سپاس بی‌پایان به درگاه ایزد منّان که توفیق خدمت و مجاهدت طولانی به شما و همکارانتان عنایت فرمود. اکنون که ستاد کل نیروهای مسلح از قابلیت‌ها و توانایی‌های خوبی به فضل الهی برخوردار شده، لازم است از تجارب ارزنده جناب‌عالی در مشاورت به اینجانب به‌ویژه امور نیروهای مسلح استفاده شود. بر این اساس، شما را به‌عنوان «مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا» منصوب می‌کنم. دوام توفیقات جناب‌عالی را از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

سیّد علی خامنه‌ای

8/ تیرماه/ 95

سرلشکر محمدحسین باقری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح که برادر شهید حسن باقری (حسن افشردی) از فرماندهان دوره دفاع مقدس است، سال ۹۳ در برنامه شناسنامه با بیان اینکه شهید باقری ۵ سال از من بزرگ‌تر بود، گفت: «در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه پلی تکنیک آن زمان پذیرفته شدم و تا انقلاب فرهنگی که عید سال۵۹ بود، در دانشگاه مشغول تحصیل بودم. در این یک ترم تحصیل هم حوادث لانه جاسوسی و... بود و درس حال و هوای انقلابی داشت. از زمانی که دانشگاه‌ها در بهار ۵۹ به سبب انقلاب فرهنگی تعطیل شد، حوادث کردستان شروع شد و ما به سمت عضویت در سپاه کشیده شدیم و از تابستان سال ۵۹ در سپاه مشغول فعالیت شدیم.» سرلشکر محمد باقری درخصوص تغییر نام خانوادگی خود و برادر شهیدش می‌گوید: «ماه اول جنگ به اهواز رفتم و در جبهه خوزستان حاضر شدم، اخوی به من تذکر دادند که نام من در جبهه برای عدم شناسایی به حسن باقری تغییر کرده است، من سعی کردم با اسم واقعی خود حرکت کنم؛ ولی به اندازه‌ای شباهت چهره ما زیاد بود که همه متوجه می‌شدند ما برادر هستیم در نتیجه من نیز تغییر نام دادم و شدم محمد باقری و به احترام اخوی این اسم برای ما باقی ماند.» او با اشاره به حضور در جبهه و شرکت در عملیات‌های مختلف ابراز کرد: «به دلیل نوع فعالیتی که من داشتم و مسوولیت‌های اطلاعاتی - عملیاتی که بر عهده من بود، تقریبا می‌توان گفت عملیاتی نبود که من در آن نباشم، من در عملیات ثامن الائمه که شکست حصر آبادان بود، حضور نداشتم و در باقی عملیات‌های مطرح دفاع مقدس حضور داشتم.» سردار باقری درخصوص روابط سپاه و ارتش هم بیان کرد: «ما و دوستان ارتشی در جهت تمثیل زیبای حضرت امام (ره) حرکت می‌کنیم که بدن جمهوری اسلامی نیاز به دو بازوی ارتش و سپاه دارد، ما روابط بسیار گرمی بین سپاه و ارتش را شاهد هستیم.»