گروه خبر: سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست علنی دیروز مجلس در تشریح گزارش عملکرد وزارتخانه متبوعش با بیان اینکه طرح تحول سلامت به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین برنا مه‌های دولت یازدهم آغاز شد درباره تلاش برای رفع بحران کمبود دارو درکشور گفت: رفع بحران دارویی کشور تا کنون محقق شده است؛ طبق آمار کمبود دارو از ۳۰۰ قلم به ۳۰ قلم کاهش یافته است.

او در ادامه با بیان اینکه وزارت بهداشت در دولت قبل ۸ هزار میلیارد تومان بدهی داشت که این موضوع بار مالی سنگینی را روی دوش ما ایجاد کرد، گفت: با حمایت مالی دولت، ضمن پرداخت بدهی‌های وزارت بهداشت، توانستیم میزان تولید داروی مصرفی کشور را از ۵۸ درصد به ۶۷ درصد افزایش دهیم تا واردات دارو کاهش یابد. به گفته وزیر بهداشت طبق آمار از سال ۸۲ تا ۹۲ بیشترین میزان واردات دارو در کشور صورت گرفت اما براساس توصیه‌های مقام معظم رهبری میزان واردات به شدت کاهش یافت و میزان صادرات دارو حدود دو برابر شد. او درباره دریافت زیرمیزی با اعلام اینکه تا پیش از اجرای طرح تحول سلامت مبلغی بین ۷ هزار تا ۱۰ هزار میلیارد تومان در چرخه زیر میزی رد و بدل می‌شد تاکید کرد که این طرح موجب جلوگیری از چرخه پرداخت زیرمیزی‌ها شده است.

از سوی دیگر رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در جلسه علنی دیروز مجلس حضور یافت. او در ارائه گزارشی به نمایندگان مجلس دهم قاچاق را مانع بزرگی بر سر تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی خواند و تاکید کرد که این امر هزینه‌های بسیاری را به صورت مستقیم و غیرمستقیم متوجه کشور کرده است. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، حبیب‌الله حقیقی با بیان اینکه معمولا موضوع قاچاق در کشورهای دیگر روی کالاهای ممنوعه موضوعیت پیدا می‌کند و محدود به موارد خاص است همچون قاچاق انسان، مواد مخدر، سلاح و مهمات و موارد دیگر گفت: اما در کشور ما قاچاق در ۴ حوزه کالاهای مجاز، کالاهای مجاز مشروط و کالاهای یارانه‌ای و کالاهای ممنوع موضوعیت می‌یابد. حقیقی بیشترین حجم قاچاق را مربوط به کالاهای مجاز، مشروط و یارانه‌‌ای برشمرد و گفت: قاچاق در حوزه کالاهای ممنوعه در ردیف‌های آخر است. رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، همچنین گفت: هزینه‌های بالای ورود کالا از مبادی رسمی و تعدد تعرفه‌ها در زمان ترخیص و ارزش افزوده قاچاق را به صرفه کرده است. حقیقی افزود: اگر کسی بخواهد کالای خود را از مبادی رسمی وارد کشور کند برای او دلار سه هزار تومانی ۶ هزار تومان تمام می‌شود، اما اگر بخواهد همین کالا را از مبادی غیر‌رسمی وارد کشور کند دلار سه هزار تومانی، ۳۵۰۰ تا ۴ هزار تومان برای او تمام می‌شود. او تعدد مبادی رسمی کشور را از عوامل حجم بالای قاچاق در کشور خواند و به ناکافی و غیررقابتی بودن تولیدات داخلی با اجناس مشابه خارجی اشاره کرد و گفت: نظام گردش پول و منابع مالی در کشور مشخص نبوده و شفافیت ندارد. حقیقی تداوم پرداخت یارانه به سوخت را عامل دیگر قاچاق به ویژه گازوئیل از کشور خواند و گفت: قیمت گازوئیل در کشور ما در مقایسه با کشورهای همسایه تفاوت عمده دارد به طوری که در ایران لیتری ۳۰۰ و در کشورهای همسایه لیتری ۴۵۰۰ تومان است. حقیقی با اشاره به دستاوردهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال‌های اخیر گفت: کاهش حدود ۱۰ میلیارد دلاری حجم قاچاق از سال ۹۲ به ۹۴، افزایش حجم کشفیات و نیز افزایش جرایم وصولی از مهم‌ترین دستاوردهای ستاد در دو سال اخیر بوده است.