گروه خبر: فردا پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری افتتاح می‌شود. مجلسی با حضور ۳۲ چهره جدید و عدم حضور چهره‌هایی چون آیت‌الله محمد یزدی رئیس فعلی مجلس خبرگان، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی و حجت‌الاسلام علی فلاحیان؛ موضوعی که گمانه‌زنی‌ها برای ریاست مجلس پنجم خبرگان را سخت‌تر کرده است. از سوی دیگر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و آیت‌الله احمد جنتی نیزاعلام کرده‌اند که تمایلی برای نشستن بر کرسی ریاست مجلس خبرگان پنجم را ندارند. هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت، روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت اعلام کرده بود که فعلا قصد ندارد نامزد ریاست خبرگان رهبری شود و «همین که در این مجلس حضور داشته باشد خوب است».در همین حال روز شنبه (اول خرداد) حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت نیز در گفت‌وگو با انتخاب اعلام کرد که آیت‌الله جنتی حاضر به کاندیداتوری برای ریاست مجلس خبرگان نیست.

او همچنین گفت که خیلی‌ها از آیت‌الله جنتی خواسته‌اند نامزد انتخابات ریاست مجلس خبرگان رهبری شود اما او قبول نکرده است. چند روز پیش نیز ابراهیمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، ازاحتمال رقابت میان آیت‌الله موحدی کرمانی و آیت‌الله شاهرودی برای کسب کرسی ریاست مجلس خبرگان رهبری خبر داده بود. در تازه‌ترین خبر در این ارتباط روز گذشته محمدتقی فاضل میبدی استاد حوزه و دانشگاه هم ازاحتمال نامزدی آیت‌الله امامی کاشانی در صورت عدم کاندیداتوری آیات امینی و هاشمی برای ریاست خبرگان خبر داد.با این اوصاف به نظر می‌رسد انتخاب ریاست پنجمین دوره مجلس خبرگان به رقابتی میان چهره‌های معتدلی چون آیت‌الله امامی‌کاشانی و آیت‌الله امینی با دیگر چهره‌های مجلس خبرگان همچون شاهرودی و موحدی کرمانی به‌عنوان گزینه‌هایی که شانس زیادی برای نشستن بر کرسی ریاست خبرگان دارند، بدل خواهد شد.در همین ارتباط حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز تهران در گفت‌وگو با پایگاه خبری انتخاب درباره گزینه آیت‌الله امینی برای ریاست مجلس خبرگان گفت: آیت‌الله امینی یک شخصیت ممتاز است، ولی سن و سال ایشان از مرز این حرف‌ها گذشته و از آن طرف هم آقای هاشمی خود نمی‌خواهد کاندیدا شود و آن را اعلام نیز کرده است.وی افزود: آقای جنتی همه صلاحیت‌های لازم را دارند منتها خودشان قبول نمی‌کنند. خیلی‌ها رفتند سراغشان و صحبت کردند ولی قبول نکردند. آقای جنتی مستقل است. هر کس نسبت به آقای جنتی بگوید اطرافیانی دارد که به او خط می‌دهند واقعا اشتباه بزرگی می‌کند.

«آیت‌الله جنتی شدن» کار هرکسی نیست

ابراهیمی در ادامه اظهار کرد: اصلا شأن این آقایان نیست که دنبال رقابتی مثل رقابت مجلس باشند و مطمئنا این کار را نمی‌کنند؛ یعنی هیچ کدام حاضر نیستند دنبال این موارد باشند که رای جمع کنند. باید تعین پیدا کنند؛ یعنی برسد به جایی که واقعا به این نتیجه برسند که فلان آقا ارجح است و مصالح بیشتری را می‌تواند مدنظر داشته باشد. وی تصریح کرد: اعتقاد ما این است، آنچه اتفاق می‌افتد قطعا خیر خواهد بود؛ چون افرادی که مطرح هستند همه‌شان ولایت‌مدار و علاقه‌مند به آقا و نظام هستند. کار وقتی در چارچوب نظام انجام شود، خیلی مهم نیست در بین این ۵-۴ نفر کدام یکی از آقایان ریاست خبرگان را به عهده بگیرد.

امامی کاشانی و هدایت جریان اعتدال

از سوی دیگر محمدتقی فاضل‌میبدی، استاد حوزه و دانشگاه نیز در گفت‌وگو با انتخاب در این خصوص گفت: به نظر من، بهترین فردی که در مجلس خبرگان حضور دارد هم از جهت استعداد، مدیریت و هم از نظر محبوبیتی که در بدنه جامعه دارد، آقای هاشمی است؛ ولی فضا را به گونه‌ای ساختند و درست کردند که شاید ایشان ریسک نکند و جلو نیاید که آن هم به خاطر رقابت‌های غیرمنصفانه سیاسی است. عضو جامعه مدرسین قم گفت: اگر آقای هاشمی و آقای امینی نیایند، فرد بعدی که می‌تواند تا اندازه‌ای جریان اعتدال را هدایت بکند آقای امامی‌کاشانی است. دوره پنجم خبرگان رهبری با حضور ۸۸ عضو منتخب از فردا آغاز به‌کار می‌کند. در این دوره اکبر هاشمی رفسنجانی (تهران) با کسب ۲ میلیون و ۳۰۱ هزار و ۴۹۲ رای بیشترین آرای این دوره از مجلس خبرگان رهبری را به خود اختصاص داد.همچنین محسن اسماعیلی اولین و تنها نماینده غیر روحانی خبرگان رهبری است که موفق به راهیابی به مجلس خبرگان شده است. به گزارش «ایسنا» سید روح‌الله صدرالساداتی ازهرمزگان نیز با ۳۲ سال سن جوان‌ترین نماینده این دوره از مجلس خبرگان رهبری است. از میان نمایندگان دوره چهارم، ۱۳ نفر از آنها در دوره جدید کاندیدا نبودند، ۹ نفر طی این دوره فوت شدند و ۱۰ نفر هم نتوانستند به پنجمین دوره مجلس خبرگان راه یابند. در همین حال به‌دلیل اضافه شدن استان البرز به حوزه‌های انتخابیه، مجلس خبرگان جدید دو کرسی نسبت به مجلس قبلی بیشتر خواهد داشت. مراسم افتتاحیه مجلس خبرگان پنجم فردا، از ساعت ۹ صبح در محل ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.