گروه دیپلماسی: یک رسانه هندی به نقل از منابع آگاه از احتمال سفر نخست‌وزیر این کشور به ایران در اوایل خردادماه خبر داد. به گزارش «ایسنا» به نوشته روزنامه هندو، ناراندرا مودی نخست‌وزیر هند به‌منظور برقراری توازن در روابط کشورش با کشورهای آسیای غربی قصد دارد در روزهای ۲۱ تا ۲۳ ماه مه (۱ تا ۳ خردادماه) به ایران سفر کند. منابع مطلع از این سفر به روزنامه هندو گفتند که هدف مودی از این سفر توسعه روابط و ایجاد توازن در منطقه است. همچنین به گفته این منابع آگاه، نخست‌وزیر هند در این سفر به چابهار خواهد رفت و هدف او پیشبرد طرح‌های یک خط لوله گاز زیردریایی به طول ۱۴۰۰ کیلومتر است که چابهار را به ایالت گجرات در غرب هندوستان وصل می‌کند. مقامات دو کشور در سفر ناراندرا مودی به ایران علاوه بر این، درباره قراردادی برای مبارزه با تروریسم رایزنی خواهند کرد. سوشما سوارج وزیر امور خارجه هند به همراه وزیر نفت به تازگی به ایران سفر کردند و در دیدارهای‌شان با مقامات ایرانی درباره مقدمات سفر نخست‌وزیر کشورشان به تهران و چابهار رایزنی کرده‌اند.

تسویه بدهی‌های نفتی

همچنین رسانه‌های هندی می‌گویند این کشور آماده است در آستانه سفر ناراندرا مودی ۵/ ۶ میلیارد دلار از بدهی‌های نفتی خود را به ایران بپردازد. به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه «بیزینس استاندارد» به نقل از منابع هندی از آمادگی این کشور برای تسویه بخشی از بدهی‌های نفتی هند به ایران خبر داده است. بنا بر این گزارش، دهلی نو به تهران اعلام کرده مشروط بر مشخص شدن کانال پرداخت، آماده است تا ۵/ ۶ میلیارد دلار از بدهی مربوط به واردات نفت از ایران را بپردازد. این پیام در آستانه سفر «ناراندرا مودی» نخست‌وزیر هند به تهران، به ایران منتقل شده است. منابعی در دولت هند می‌گویند؛ «رایزنی‌های فشرده‌ای در سطوح مختلف» بین تهران و هند در جریان است و دو طرف اطمینان دارند که این موضوع به زودی حل می‌شود. یکی از این منابع گفته است: «ما داریم برای تسویه بدهی‌ها به ایران تلاش می‌کنیم و امیدواریم این مساله به‌زودی حل شود.» به نوشته بیزینس استاندارد بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های نفتی، ایران سیستم سه ساله گذشته را که براساس آن هند نیمی از بدهی‌های خود را به روپیه می‌پرداخت، متوقف کرده و خواستار تسویه مبالغ به یورو است. بنا بر این گزارش، ایران همچنین تحویل رایگان نفت خام به پالایشگاه‌های هندی را نیز متوقف کرده است. مقامات هندی می‌گویند با وجود رفع تحریم‌های نفتی، همچنان مشکلاتی برای مبادلات بانکی با ایران وجود دارد و هنوز امکان پرداخت به‌صورت عادی مقدور نشده است. پالایشگاه‌های هندی از جمله «ایسار» و «مانگالور» مبلغی نزدیک به ۵/ ۶ میلیارد دلار به ایران بدهی نفتی دارند.

میانجیگری دهلی

از سوی دیگر پایگاه «هندو» سفر پیش روی ناراندرا مودی به ایران را «تلاشی برای ایجاد موازنه در روابط با غرب آسیا» توصیف کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس پیش از این هم پایگاه تحلیلی هندو نوشته بود که دولت این کشور تلاش می‌کند بین روابط با ایران و عربستان موازنه‌ برقرار کند. مقامات هندی می‌گویند این سفر سه هدف اصلی دارد: حمل و نقل، انرژی و ایجاد موازنه منطقه‌ای.