گروه اقتصاد بین‌الملل: نشریه فوربس نتایج یک بررسی را منتشر کرده است که در آن سرنوشت ثروت میلیاردرهای دهه 1990 تا به امروز مورد بررسی قرار گرفته است. فوربس در این گزارش نوشته است: از سال 1996 تاکنون جهان به‌طور چشمگیری تغییر کرده است. در جهان صنعتی، تکنولوژی یکی از جوان‌ترین طبقه‌های ثروتمند تاریخ را به وجود آورده و روند جمعیتی ثروتمندان را تغییر داده است به این معنی که ثروت همچنان در دهک بالای جامعه متمرکز خواهد ماند. تحقیقی که توسط موسسه احمداف‌اند کمپانی انجام شده است نسل میلیاردرها را مورد مطالعه قرار داده و بررسی کرده است که طی یک دوره 20ساله از سال 1996 تاکنون چه اتفاقی برای آنها و ثروت‌شان افتاده است. فخری احمداف، مدیر این تحقیق می‌گوید: «میلیاردرها بخش اعظم ثروت جهان را در اختیار داشته‌اند و این نه تنها به آنها قدرت اقتصادی می‌دهد، بلکه قدرت هیجانی برای پیشرفت یا ایجاد تغییر در فرآیندهایی را که بر زندگیمان تاثیر می‌گذارد، در اختیار آنها قرار می‌دهد.

این تغییرات ممکن است از طریق محل کار ما در شرکت‌هایی که متعلق به میلیاردرها است ایجاد شود یا از تاثیر مسائل مالی آنها ناشی شود.» ۲۵۲ فردی که در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفته‌اند در فهرست ثروتمندترین افراد جهان در سال ۱۹۹۶ حضور داشتند. هیچ یک از این افراد چینی نبودند. تقریبا نیمی از این افراد به ویژه کسانی که در اروپا و آمریکای شمالی بودند، ثروت خود را به ارث برده بودند. نیم دیگر این افراد به ویژه در بازارهای نوظهور ثروت‌شان را با فعالیت خود به دست آورده بودند. تنها ۲۰ درصد از این افراد طی دوران زندگی خود ثروت‌شان را از دست داده‌اند، اما نمی‌توان همین مطلب را درباره وارثان آن گفت. میانگین سنی این افراد ۶۴ سال بود و از چهار نسل متفاوت بودند. این مطالعه با بررسی منابعی مانند ثروت، زندگی خانوادگی، انتقال ثروت و کارهای بشردوستانه نشان می‌دهد: برای میلیاردر شدن یا میلیاردر ماندن باید در حوزه‌های تکنولوژی، بخش مالی و منابع طبیعی فعالیت کرد. این صنایع به ترتیب ۸۱ درصد، ۶۳درصد و ۶۰ درصد از ثروت میلیاردرهایی را تشکیل می‌دهد که توانسته‌اند طی ۲۰ سال گذشته ثروت خود را حفظ کنند. گروه‌های صنعتی متنوع، کشاورزی و صنایع غذایی مناسب‌ترین صنایع برای انتقال موفقیت‌آمیز ثروت به نسل بعدی هستند. نسل‌های بعدی وارثان خانواده‌های آمریکایی و خاورمیانه‌ای در فهرست میلیاردرهای فوربس باقی مانده‌اند، اما به دلیل بحران مالی آسیا، فقط یک سوم نوادگان میلیاردرهای آسیایی در فهرست ۲۰ سال بعد میلیاردرهای فوربس حضور دارند. این تحقیق همچنین نشان داده است که فعالیت‌های بشردوستانه برای حفظ ثروت مفید است. رهبران کسب‌وکارهای خانوادگی که بر کارهای بشردوستانه تمرکز کرده‌اند نسل در نسل میلیاردر باقی مانده‌اند. این مطالعه در نهایت پیش‌بینی‌هایی را برای آینده ارائه کرده است:

۱- تمرکز بازارهای نوظهور بر کسب‌وکارهای خانوادگی خواهد بود.

۲- یک نسل بشردوست و نیکوکار در بازارهای توسعه یافته، به ویژه درمیان کارآفرینان حوزه تکنولوژی(مانند بیل گیتس) به‌وجود خواهد آمد.

۳- کاهش کارآیی در ثروت به وجود خواهد آمد، زیرا کوچک شدن اندازه خانواده به معنی کم شدن تعداد وارثان است و ثروت بیشتری در دستان افراد کمتری قرار خواهد گرفت.

احمداف، رئیس موسسه احمداف‌اند کمپانی، می‌گوید گرچه تعداد میلیاردرها کمتر خواهد شد، اما اندازه و تمرکز ثروت آنها و قدرتی که به وجود می‌آورد در زندگی میلیون‌ها نفر از مردم سراسر جهان تاثیرگذار است. او می‌گوید: «تحقیقات پزشکی درمورد بیماری‌ها توسط بنیادهای خیریه خصوصی که توسط میلیاردرها اداره می‌شوند، انجام می‌گیرد.» تحقیق موسسه احمداف‌اند کمپانی نتیجه می‌گیرد: «تاثیر میلیاردرها و خانواده‌های آنها بر آینده جهان چیزی بیشتر از تاثیر مالی است و احتمالا بیشتر از گذشته در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی نفوذ خواهند کرد.»