روایت صالحی از ماجرای حمله به سفارت انگلیس
گروه دیپلماسی: با وجودی که بیش از یک ماه از آغاز اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) می‌گذرد و ظاهرا همه چیز نیز براساس برنامه پیش می‌رود، اما علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از «تاخیر» غرب در اجرای تعهداتش سخن به میان آورد. صالحی در گفت‌وگو با وبگاه «العربی الجدید» بر ادامه فعالیت هسته‌ای ایران تاکید و اعلام کرد که غرب در اجرای تعهدات خود براساس برجام، تاخیر دارد و هنوز برخی تحریم‌ها برداشته نشده است. به گزارش خبرگزاری فارس، صالحی در پاسخ به این سوال که «پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای در ماه ژانویه، ایران هسته‌ای امروز کجاست و چقدر از تعهدات خود را اجرا کردید و چقدر را غرب اجرا کرده» گفت: «توافق، برنامه کاری نهایی است که دو طرف برای پایان دادن به بحران ساختگی هسته‌ای بر آن توافق کردند. اجرای طرح به خوبی ادامه دارد و من هنوز با ارنست مونیز برای بررسی مکانیزم اجرا، در ارتباط هستم. تهران به آنچه باید، متعهد است، اما تاخیری در طرف مقابل هست که مسوولیتش هم با خودش است. هیچ مانع مشخصی وجود ندارد اما منظورم اینجا، تاخیرشان در اجرای برخی نقاط به شکل کامل است.»

صالحی در ادامه «رفع تحریم به موجب توافق»‌ را از مصادیق این تاخیر برشمرد و گفت: «تا الان برخی بانک‌های بزرگ اروپایی تحریم‌هایش را به‌طور کامل پایان نداده است زیرا قبلا تعهد داده که با ایران مراوده تجاری نداشته باشد. ما هنوز منتظر هستیم که وزارت خارجه ایران با اتحادیه اروپا تماس بگیرد و این بحران را حل کند.» او با بیان این موضوع که هیات انرژی اتمی مسوول این بخش نیست، ادامه داد: «اما ارزیابی من این است که سیر امور به‌طور نسبی خوب است.» صالحی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره بازرسی از سایت‌های اتمی و نظامی ایران گفت: «بازرسی چارچوب مشخصی متشکل از چند نقطه دارد. از جمله این نقاط شروط معاهده‌های بین‌المللی بازرسی و جزئیات پروتکل الحاقی و همچنین شروط دیگری است که در متن توافق آمده است. ایران هیچ بازرسی خارج از این نقاط را نمی‌پذیرد. بازرسی معمولا از مراکز اتمی می‌شود اما اگر مراکز غیرهسته‌ای دیگری هم [اگر جزو درخواست طرف مقابل] باشد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید دلایل حقیقی و مستند به ادله را ارائه کند و اگر قانع‌کننده باشد، هیچ مشکلی برای فتح باب مقابل بازرسان نیست.» او در این رابطه که آیا ممکن است مجددا بحث پارچین مطرح شود، توضیح داد: «در کنار توافق هسته‌ای، ایران و آژانس بر نقشه راه مشترک توافق کردند. مشکل سایت پارچین به شکل نهایی، حل شد. ایران درهای این سایت را داوطلبانه مقابل رئیس آژانس آقای «یوکیا آمانو» باز کرد. این، بار دوم بود که مسوولانی از آژانس وارد پارچین شدند. نمونه‌برداری هم کردند و نتایج آن ثابت کرد که تردیدهای مطرح شده نادرست است. در نتیجه فکر نمی‌کنم که پرونده بازرسی از مراکز نظامی بعدا مطرح شود. ایران ثابت کرد که حرفش درست است همان‌طور که مذاکره‌کنندگان ما بارها بر احترام استقلال کشور و محرمانه بودن مراکز نظامی‌ تاکید کرده‌اند.»


پروتکل الحاقی

رئیس سازمان انرژی اتمی درخصوص شرایط اجرای پروتکل الحاقی و تصویب برخی بندهای آن توسط مجلس شورای اسلامی نیز گفت: «ما تا هشت سال آینده وقت داریم؛ پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا خواهیم کرد و مجبور نیستیم که آن را به مجلس ببریم و به نمایندگان عرضه کنیم.» العربی الجدید پرسید: «آیا این مساله، خشم منتقدان داخل را برنمی‌انگیزد، بخصوص تندروهای اصولگرا؟» که صالحی پاسخ داد: «فکر نمی‌کنم. نوعی توافق داخلی در این باره وجود دارد.»


سیاست آمریکا در قبال ایران باید تغییر کند

صالحی در پاسخ به سوالی درباره عادی‌سازی روابط ایران و آمریکا، «نبود اعتماد» را عامل انجام نشدن این موضوع عنوان کرد و افزود: «روابط بین تهران و آمریکا، فاقد اعتماد است و نمی‌توان بازگشت طبیعی و سریع روابط دوجانبه را متصور شد. سیاست‌های آمریکا در قبال ایران باید تغییر کند. همچنان که آمریکا باید به وعده‌هایش پایبند باشد و همه اینها، به زمان نیاز دارد.»


حمله به سفارت بریتانیا

از سوی دیگر علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه پیشین ایران در گفت‌وگویی با خبرآنلاین از ماجرای عجیب حمله به سفارت بریتانیا در دوران مسوولیتش در وزارت خارجه سخن گفت. صالحی در بخشی از گفت‌وگوی خود، به ماجرای حمله به سفارت بریتانیا و همزمانی آن حادثه با سخنرانی او در جده و شرایط سختی که برای وزیر خارجه وقت ایجاد کرد، اشاره کرد و گفت: «من آن زمان بنا به دعوت آقای ولید معلم، وزیر خارجه سوریه به جده رفته بودم تا در سازمان همکاری‌های اسلامی سخنرانی کنم. دلیل آن حضور هم این بود که آن سازمان تصمیم گرفته بود سوریه را به دلیل حمله به سفارتخانه‌های کشورهای مختلف از جمله کشورهای عربی در دمشق، مجازات کنند؛ چراکه این اتفاقات را از چشم دولت می‌دیدند. آقای معلم به من زنگ زد و از من خواست به این کنفرانس بیایم و از موضع سوریه دفاع کنم.»

صالحی افزود: «من در راه بودم و متن صحبت‌هایم را آماده کرده بودم که بگویم حمله به این سفارت‌خانه‌ها ربطی به دولت‌ها ندارد و نباید همه‌چیز را از چشم دولت دید و نگاه خصمانه‌ای با سوریه نداشته باشید و مسائلی از این دست که یکباره به من خبر دادند در تهران به سفارت انگلستان حمله شده است. من واقعا شگفت‌زده شدم. به یاد دارم که در یکی از بزرگراه‌های جده و در ماشین در حال حرکت بودیم که از راننده خواستم توقف کند تا مدتی فکر کنم و ابتدا تکلیف مساله خودمان را روشن کنیم و بعد به سراغ سوریه و حمله به سفارت‌های عربی در دمشق برویم.» او در این گفت‌وگو توضیح داد: «من بلافاصله با ایران تماس گرفتم و وضعیت را جویا شدم. از آن طرف وزیر خارجه بریتانیا که آن زمان ویلیام هیگ بود با من تماس گرفت و من به ایشان گفتم از این اتفاق متاسف هستم ولی شما نگران نباشید، من مساله را حل می‌کنم. ایشان گفتند مشکل ما این است که حدود پنج یا شش نفر از دیپلمات‌های ما که در سفارت بودند حتی نمی‌دانیم کجا هستند و نگران جان آنها هستیم. من به آقای هیگ اطمینان خاطر دادم که مشکلی پیش نمی‌آید.»

صالحی در ادامه با بیان اینکه ماجرا را از تهران پیگیری می‌کرد و مساله نیز حاد و جدی بود، افزود: « از مسوولان وقت هم با این حمله همراهی کردند و خیلی از جبهه‌های سیاسی هم با این ماجرا همراهی کردند و حتی در برخی رسانه‌ها نوشتند که ما باید ابتدا وزارت خارجه را اشغال می‌کردیم و بعد به سراغ سفارت بریتانیا می‌رفتیم.»

او با اشاره به اینکه در آن زمان خیلی مظلومیت کشیدیم و الان اصلا فضا قابل مقایسه با دوران بنده نیست، افزود: «آن زمان از همه طرف و از همه گروه‌های سیاسی به من و وزارت خارجه حمله می‌کردند.»

در نهایت وزیر خارجه سابق ایران تاکید کرد: «قبل از اینکه به سخنرانی برسم با تهران و لندن دائما در تماس بودم تا سطح تنش‌ها بخوابد. از آن طرف هم به دوستانمان در وزارت خارجه گفتیم به سفارت انگلستان بروند و همراه سفیر و هیات دیپلماتیک بریتانیا باشند که مبادا خدایی نکرده در معرض خطر قرار گیرند. ضمن اینکه خروج نیروهای خودسر هم از سفارت به این سادگی انجام نشد و ما هرچه می‌گفتیم این افراد از سفارت بیرون نمی‌رفتند تا اینکه ساعت 11 شب بالاخره با رایزنی‌های فراوان، غائله ختم شد، هرچند هزینه‌های بسیاری متوجه کشور شد.» آن حادثه واقعا اتفاق بسیار بد و تلخی بود که حتی حضرت آقا هم بسیار تند موضع گرفتند و گفتند: «من از این کار بدم آمد»، این خیلی تعبیر قوی و تندی بود و نشان از عمق آن رفتار غیرمسوولانه گروهی داشت که هزینه‌های فراوانی متوجه منافع ملی کشور کردند.»