روابط تهران-باکو راهبردی است عکس: ایرنا

گروه دیپلماسی: رئیس‌جمهوری آذربایجان در دومین سفر خود به تهران در دوران مسوولیت حسن روحانی دیروز در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به تهران آمد و در کاخ سعدآباد مورد استقبال رسمی رئیس‌جمهوری ایران قرار گرفت. روحانی با تاکید بر اینکه ایران و جمهوری آذربایجان در پسابرجام و پساتحریم در همه زمینه‌ها می‌توانند فعالیت مشترکی داشته باشند، گفت: دو کشور در زمینه مسائل ترانزیتی و کریدور جنوب به شمال و اتصال خطوط راه‌آهن تا پایان سال میلادی جاری شاهد تحول خواهند بود. الهام علی اف نیز گفت آذربایجان همواره مخالف تحریم‌ها علیه ایران بوده و در تمام صحنه‌های بین‌المللی نظرات خود را بیان کرده است. در جریان این دیدار ۱۱ سند همکاری و موافقت‌نامه به امضای مقامات و مسوولان دو کشور رسید.

به گزارش «ایرنا» حسن روحانی روز گذشته در نشست خبری با الهام علی اف رئیس‌جمهوری آذربایجان با بیان اینکه هر بار که با همدیگر ملاقات و گفت‌وگو کرده شاهد پیشرفت در همکاری‌ها و روابط دوجانبه دو کشور دوست و همسایه ایران و جمهوری آذربایجان بوده‌ایم، گفت: «این سفر در ایامی انجام می‌شود که به نوروز باستانی نزدیک می‌شویم و رویداد نوروز برای هر دو کشور به‌عنوان روز تاریخی و فرهنگی دو کشور بین همه تمدن‌هایی است که نوروز را پذیرفته‌اند، برگزار می‌شود.» روحانی ادامه داد: «خوشحالیم کمیسیون مشترک دو کشور در یکی، دو سال اخیر فعال بوده و یکی از آثار آن امضای ۱۱ سند همکاری بین ایران و جمهوری آذربایجان است.» رئیس‌جمهوری تاکید کرد: «علاوه بر مسائل اقتصادی در زمینه همکاری‌های دو کشور در بخش فرهنگی، روابط دو جانبه دانشگاه‌ها و مراکز علمی و گردشگری چه در دریا و کشتیرانی گفت‌وگوهای خوبی داشتیم.» روحانی تاکید کرد که در زمینه مسائل منطقه‌ای و مساله سوریه نظرات مشترکی داشتیم و لزوم رایزنی‌های بیشتر دو طرف مورد نظر مشترک ما بود. روحانی از دیگر محورهای مذاکرات روسای جمهوری ایران و آذربایجان را روابط و همکاری‌های سه‌جانبه «ایران، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان»، «ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه» و «ایران، آذربایجان، گرجستان و ترکیه» بیان کرد.


روابط راهبردی

رئیس‌جمهوری ایران همچنین روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را راهبردی و صمیمانه خواند و بر توسعه، تقویت و تحکیم همه‌جانبه مناسبات دو کشور تاکید کرد. حسن روحانی دیروز در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و جمهوری آذربایجان با تاکید بر اینکه امروز با توجه به شرایط منطقه، روابط تهران - باکو؛ روابطی راهبردی به شمار می‌رود، گفت: خوشبختانه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان فعالانه در مسیر توسعه این همکاری‌ها تلاش می‌کند و باید با شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها در همه حوزه‌ها، آنها را در مسیر تقویت همکاری دو کشور به کار گرفت. رئیس شورای عالی امنیت ملی همچنین تاکید کرد: «از دیدگاه ایران، خزر، دریای دوستی با همسایگان است و در این زمینه مذاکرات خوبی میان دو کشور برای توسعه همکاری‌های مشترک داشته‌ایم و می‌توانیم با ادامه رایزنی‌ها به توافقات خوبی که به نفع منافع مشترک دو کشور خواهد بود، دست یابیم.»


مخالف تحریم‌ها علیه ایران

همزمان رئیس‌جمهوری آذربایجان نیز با بیان اینکه این کشور همواره مخالف تحریم‌ها علیه ایران بوده، در تمام صحنه‌های بین‌المللی نظرات خود را بیان کرده است. الهام علی اف در این نشست خبری مشترک گفت: «روابط ما ریشه‌های تاریخی دارد و قرن‌های متمادی ملت‌های ما با هم و کنار هم زندگی کردند.» علی اف تاکید کرد: «آنچه ما را به هم پیوند می‌دهد تاریخ، دین و فرهنگ مشترک بین دو کشور است. روابط ایران و جمهوری آذربایجان بر مبنای این پیوندهای مشترک شکل می‌گیرد و امروز تبدیل به روابطی راهبردی شده است و ما همواره در سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگر حمایت می‌کنیم.» او با بیان اینکه روابط تجاری دو کشور آینده بسیار خوبی دارد، گفت: «یادآوری می‌کنم نظرات دو کشور درخصوص بسیاری از مسائل با هم تطبیق می‌کند، دو کشور باید به هم احترام بگذارند و در امور داخلی یکدیگر مداخله نکنند، اگر کشورها این‌گونه رفتار کنند و در امور داخلی هم دخالت نکنند، جنگ‌ها خاتمه می‌یابد و صلح به منطقه خواهد آمد.» او تاکید کرد: «در مورد گشایش کریدور شمال- جنوب قدم‌های بسیار موثری برداشتیم. در مورد این کریدور که راه خواهد افتاد، خطوط انتقالی و حمل‌ونقل یکدیگر را به هم وصل خواهیم کرد. آنچه بر عهده ما گذاشته شده، پایان امسال خط آهن خودمان را به مرز ایران خواهیم رساند.» علی اف گفت: در مورد منابع نفت دیدگاه‌های خوبی داریم و در مورد استفاده مشترک از منابع نفت و گاز خزر با هم مذاکرات بسیار مفیدی داشتیم. دریای خزر ثروت ملی ما است و بعد از این هم منبع امنیتی، صلح و ثبات برای ما خواهد بود.


دعوت از روحانی برای سفر به باکو

علی اف در بخش دیگری از این کنفرانس خبری اضافه کرد: «آقای روحانی گفت این پنجمین بار است که در دو سال و نیم گذشته یکدیگر را ملاقات می‌کنیم، رئیس‌جمهوری ایران را به‌طور رسمی دعوت می‌کنم که به آذربایجان سفر کند، اگر دیدارهای ما افزایش یابد، مردم ما راحت‌تر کنار هم زندگی می‌کنند.» از آغاز دولت یازدهم تاکنون چهار ملاقات بین رئیسان جمهوری دو کشور انجام شده و بیش از 50 هیات عالی رتبه از طرفین به دو کشور سفر کرده‌اند. حسن روحانی پیش از این در 21 و 22 آبان 1393 به باکو سفر کرده بود. همچنین این دومین سفر رئیس‌جمهوری آذربایجان به ایران است. پیش از این علی اف 20 فروردین 1393 برای دیدار با مقامات ایران به تهران سفر کرده بود. به گفته مسوولان، حجم مبادلات تجاری غیرنفتی ایران و جمهوری آذربایجان به 500 میلیون دلار می‌رسد، اما در مجموع حجم مبادلات تجاری دو کشور در بخش نفتی و غیرنفتی بیش از یک میلیارد دلار است.


امضای 11 سند همکاری

در ادامه این دیدار، ایران و آذربایجان برای توسعه و شتاب بخشیدن به سطح همکاری‌های مشترک، ۱۱ موافقت‌نامه و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند. موافقت‌نامه بین دو دولت درمورد همکاری در زمینه پیشگیری، محدود‌سازی و کاهش پیامدهای شرایط اضطراری، موافقت‌نامه همکاری در زمینه کمک متقابل اداری در امور گمرکی، موافقت‌نامه همکاری در زمینه دامپزشکی و بهداشت دام، چارچوب توافق فروش برق، چارچوب توافق درخصوص اتصال راه‌آهن‌های دو کشور، قرارداد احداث پل ریلی، آستارا - آستارا میان راه‌آهن‌های دو کشور، یادداشت همکاری در امور خانواده، کودکان و زنان از جمله این اسناد است. همچنین یادداشت تفاهم همکاری در زمینه بهداشت و علوم پزشکی، روابط کار، اشتغال و حمایت‌های اجتماعی، پروژه‌های نفت و گاز و یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان در زمینه نفت، گاز و محصولات پزشکی از دیگر اسناد یازده گانه‌ای است که در حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان برای گسترش و تعمیق روابط تهران و باکو به امضا رسید.