ظریف: هنوز بر سرجزئیات آتش‌بس در سوریه توافق نشده است

گروه دیپلماسی: اواخر بهمن ماه بود که نشست مونیخ برای حل بحران سوریه برگزار شد اما آن‌گونه که در همان زمان نیز تاکید شد، این نشست در شرایطی پایان یافت که طرح صلح و آتش‌بسی که در این نشست ارائه شد به نتیجه نهایی و قطعی منجر نشد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز روز گذشته در این خصوص با بیان اینکه هنوز جزئیات مربوط به نحوه اجرای آتش‌بس در سوریه مورد توافق قرار نگرفته است، گفت: «جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی که به توقف خونریزی‌ها بینجامد و جان مردم سوریه را حفظ کند، حمایت می‌کند.» همزمان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه و نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه در رایزنی تلفنی بر حل سیاسی بحران سوریه تاکید کردند. به گزارش «ایرنا» ظریف روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با ایگور پراداک، وزیر خارجه بوسنی گفت: «جمهوری اسلامی همواره معتقد بوده که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد و تنها راه، گفت‌وگو بین طرف‌های مختلف سوری و سپردن راه‌حل به مردم سوریه است.»

او ادامه داد: «وظیفه سایر کشورها تسهیل گفت‌وگو و نه مشروط کردن آن و تلاش برای تعیین چارچوب این گفت‌وگوها است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به طرح‌هایی که ایران طی بیش از دو سال گذشته برای صلح سوریه ارائه داده، گفت: «آتش‌بس در طرح‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در دو و نیم سال اخیر برای راه‌حل سیاسی ارائه کرده، قدم اول بوده و در نشست گروه بین‌المللی حمایت از سوریه در وین نیز جمهوری اسلامی ایران بر آتش‌بس فوری، همه‌جانبه و ارسال کمک‌های انسانی به همه مناطق سوریه تاکید کرده است و هنوز هم همین اعتقاد را دارد.» ظریف افزود که هنوز جزئیات مربوط به نحوه اجرای آتش‌بس مورد توافق قرار نگرفته است، اصل آتش‌بس در اجلاس مونیخ توسط گروه بین‌المللی حمایت از سوریه تحت عنوان توقف مخاصمات مورد توافق قرار گرفت و هنوز هم جزئیات مورد بحث قرار دارد.


توصیه ظریف به ریاض

وزیر امور خارجه در این نشست همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص برجام 2 گفت: «آنچه رئیس‌جمهوری درباره برجام 2 گفتند همبستگی داخلی برای توسعه و پیشرفت کشور است اما در مورد منطقه ما همواره گفته‌ایم که باید پارادایم حاکم بر منطقه از پارادایمی که به تقابل هسته‌ای انجامید و مبتنی بر حاصل جمع صفر بود به پارادایم فهم مشترک تغییر کند.» ظریف همچنین ابراز امیدواری کرد که کشورهای منطقه به‌خصوص رژیم عربستان که دنبال آتش‌افروزی و جنگ‌افروزی در منطقه بوده‌اند قبل از اینکه بیش از این به خود خسارت بزنند، دست از این کارها بردارند.


رایزنی‌های تهران-مسکو

از سوی دیگر معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه و نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه در رایزنی تلفنی بر حل سیاسی بحران سوریه تاکید کردند. به گزارش «ایرنا» از اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان و میخائیل باگدانف از تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس در همه مناطق جز مناطقی که تروریست‌ها در آن حضور دارند و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه تاکید کردند. معاونان وزرای خارجه ایران و روسیه اظهار کردند از سرگیری گفت‌وگوهای معارضه معتقد به راهکار سیاسی و پیگیری راه‌حل سیاسی اولویت اصلی در سوریه است. قرار است باگدانف معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه به دعوت معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه برای ادامه رایزنی‌ها درباره منطقه به تهران سفر کند.