وزیر راه و شهرسازی ایران در دیدار با همتای عراقی خود از ورود ریل به کرمانشاه تا دوماه آینده خبر داد و گفت: پروژه راه‌آهن کرمانشاه- خسروی کاملا فعال است و در حال پیشروی به سمت مرز عراق هستیم. براساس این گزارش بنا به درخواست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، کاظم فنجان الحمامی وزیر حمل‌ونقل جمهوری عراق و هیات همراه به‌منظور بررسی مسائل موجود در شقوق مختلف حمل‌ونقل میان دو کشور در وزارت راه و شهرسازی ایران حضور یافتند. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران نسبت به امضای توافق بین دو وزارتخانه برای مساله لایروبی ابراز تمایل کرد و گفت: این توافق در ازای راه‌اندازی راه‌آهن به لاذقیه خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی ایران تصریح کرد: لایروبی موضوعی است که به‌طورقطع باید با مجوز مقامات سیاسی صورت گیرد. به این ترتیب تمام امکانات در وزارت راه و شهرسازی فراهم شده تا در صورت موافقت مقامات سیاسی، تمامی امور با سرعت شروع شود. لذا خواهشمندم این موضوع از سوی جنابعالی در هیات‌وزیران عراق نیز مطرح شود. آخوندی در ادامه به راه‌آهن بصره-شلمچه اشاره کرد و گفت: اگرچه به‌دلیل مسائل مالی موجود این پروژه متوقف ماند؛ اما هم‌اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار قرارگرفته و در صورت پیشنهاد مالی مناسب از سوی کشور عراق آمادگی برای ادامه روند اجرایی پروژه وجود دارد. عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه جلسه محمد سعیدی‌کیا به‌عنوان رئیس بنیاد مستضعفان را به هیات عراقی معرفی کرد و گفت: بنیاد مستضعفان آمادگی پذیرش مسوولیت عملیات اجرایی این پروژه پیچیده را دارد که البته درخصوص نحوه تامین مالی پروژه توافق شده است.

آمادگی عراق برای پرداخت هزینه ساخت زیرساخت‌های ریلی از محل عوارض و گمرکی

در ادامه جلسه وزیر حمل‌و‌نقل عراق گفت که دولت عراق در شرایط فعلی قادر به تامین مالی این پروژه نیست، اما در صورت تامین مالی پروژه از سوی ایران، حاضر به تسویه‌حساب از طریق درآمدهای حاصل از بهره‌برداری و ترانزیت و گمرکی راه‌آهن است. در ادامه جلسه سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن بابیان اینکه «طبق توافق‌نامه ساخت پل از سوی ایران و تامین هزینه ساخت بخش متحرک از سوی عراق تعهد شده بود» اظهار کرد: قرار بود ساخت پل و خط همزمان با یکدیگر انجام شود با این شرط که ۳۵ کیلومتر از خط را طرف عراقی شروع کند، ما اعلام آمادگی کردیم که هر وقت بخش عراقی پروژه را آغاز کرد طرف ایرانی نیز مسوولیت خود را آغاز کند. آخوندی نیز در ادامه گفت: باید دو بحث را در نظر گرفت که یکی مربوط به عملیات اجرایی و دیگری تضمین دولت عراق به ایران است که باید بین وزارتخانه‌های اقتصاد دو کشور مورد بررسی قرار گیرد. وی افزود: در صورت آمادگی دولت عراق برای دادن تضامین، وزارت حمل‌ونقل عراق باید درخواست خود را به‌صورت یک یادداشت رسمی به وزارت راه و شهرسازی ایران ارسال کند تا ما از طریق وزارت اقتصاد و دارایی تضامین مورد نیاز را پیگیری کنیم و سرانجام مورد تایید شما قرار گیرد. وزیر راه و شهرسازی ایران برآورد اولیه ساخت ۳۵ کیلومتر از پروژه موردنظر شامل مسیر تک‌خطه و پل دوخطه را ۵۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: با توجه به تامین مصالح مورد نیاز ساخت خط از سوی طرف عراقی باید هزینه مصالح و ماشین‌آلات از کل هزینه ساخت پروژه تفریق شود. مهم‌ترین مساله نحوه توافق با وزرای اقتصاد دو کشور است.

پیشنهاد فاینانس راه‌آهن شلمچه-بصره از سوی ایران

آخوندی پیشنهاد کرد: در مورد پل و خط آهن برای اتصال شلمچه و بصره، با امضای توافق‌نامه‌ای مبنی بر تامین هزینه‌های مالی از طریق فاینانس ایرانی در مقابل تضامین کافی از سوی طرف عراقی عملیات اجرایی پروژه را شروع کنیم. وی همچنین با اشاره به پیشنهاد وزیر حمل‌ونقل عراق گفت: پیشنهاد شما باید از نظر زمان و مبالغ دریافتی از عوارض مورد بررسی قرار گیرد و بحث بعدی تضامین طرف عراقی برای مقدمات کل پروژه است.

راه‌آهن غرب تا دو‌ ماه دیگر به کرمانشاه می‌رسد

عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه با اشاره به راه‌آهن خسروی به عراق نیز اظهار کرد: راه‌آهن غرب ایران تا دو ماه آینده به کرمانشاه‌ می‌رسد. از طرفی پروژه راه‌آهن کرمانشاه-خسروی کاملا فعال است و شما می‌توانید از آن بازدید کنید. وزیر راه و شهرسازی ناامنی موجود در منطقه بعقوبه عراق را نکته مهمی خواند و گفت: برای امتداد این خط باید از منطقه بعقوبه عبور کرد. وزیر حمل‌ونقل عراق با اشاره به اختیار خود از سوی ایران برای مذاکره با سوریه و اردن برای امتداد این خط آهن بیان کرد: ۸ ماه قبل با موافقت حکومت عراق و ایران با دو کشور بر سر چگونگی قانع کردن اردن برای عبور این خط تا عقبه و قانع کردن سوریه برای دسترسی به لاذقیه مذاکره شد. نخست‌وزیر اردن تصورات عجیبی در مورد ایران در سر داشت و به‌محض صحبت در مورد راه‌آهن و ایران صحبت ما از وقت ۱۰ دقیقه‌ای به ۴۵ دقیقه طول کشید؛ اما به‌دلیل ناامنی در سوریه نتوانستم با مسوولان سوریه ملاقات داشته باشم. وی یادآور شد: آرزوی قلبی من راه‌اندازی این خط و اتصال بندر شانگهای چین به مدیترانه است؛ زیرا زمان ترانزیت کالا به صورت دریایی بندر ناپولی ایتالیا تا بندر امام خمینی حدود ۲۵ روز و از ناپلی تا لاذقیه ۲ روز، از آنجا به ازبکستان یا آذربایجان و سرانجام به ایران ۳ روز به طول می‌انجامد لذا باید سرعت عمل خود را افزایش دهیم، زیرا شرکت کشتیرانی امارات در آذربایجان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان ایستگاه راه‌آهن خریداری کرده است. آخوندی در پاسخ گفت: ما به‌سرعت در حال پیشروی به مرز عراق هستیم و نکته مهم چگونگی اتصال به راه‌آهن عراق است و در این زمینه علاقه‌مند به دریافت پیشنهاد‌های دولت عراق هستیم.

پیشنهاد مسیر ریلی جدید ایران- عراق- سوریه با عبور از اربیل

وزیر راه و شهرسازی ایران در ادامه بیان کرد: البته مسیر عبوری دیگری برای اتصال به لاذقیه در سوریه وجود دارد که از کردستان عراق عبور می‌کند و وارد ایران می‌شود که از مسیر موجود هم کوتاه‌تر است. وی در ادامه جلسه و پس از بحث و گفت‌وگو در مورد خطوط ریلی به مشکلات موجود در حمل‌ونقل جاده‌ای دو کشور پرداخت و در این زمینه ابراز کرد: جاده مهران-بغداد در داخل خاک عراق قرار بود اصلاح شود تا نارضایتی زوار ایرانی را فراهم نکند. همان‌طور که کل مسیر موجود در داخل ایران به‌صورت بزرگراه و آزادراه است. وزیر حمل‌ونقل عراق ضمن ابراز ناتوانی از اصلاح جاده مهران-بغداد به‌دلیل مشکلات مالی گفت: این کار امکان‌پذیر نیست مگر اینکه جاده موردنظر به‌طور آزادراهی باهدف اخذ عوارض اجرا شود و در این زمینه آمادگی همکاری و مشارکت با شرکت‌های ایرانی نیز وجود دارد. عباس آخوندی حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های راه‌سازی داخل خاک عراق را بلامانع خواند و تاکید کرد: در صورت وجود تضامین دولت عراق ممکن است شرکت‌های ایرانی از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های راه‌سازی کشور عراق استقبال کنند.

پیشنهاد ساخت منوریل کربلا-نجف به ایران

کاظم فنجان الحمامی پیشنهاد ساخت منوریل ۸۰ کیلومتری بین کربلا تا نجف را با ظرفیت جابه‌جایی ۵/ ۰ میلیون مسافر و درآمد روزانه ۵۰۰ هزار دلار به وزیر راه و شهرسازی ایران ارائه کرد.