رئیس کمیته ترانزیت راه‌آهن اعلام کرد: راه‌آهن ایران در تلاش است تا با همکاری کشورهای منطقه، میزان تبادل کالا از مسیر ایران به دیگر کشورها را افزایش دهد، بنابراین ارتباطات خوبی با راه‌آهن‌های منطقه و تجار بین‌المللی برقرار کرده است. به گزارش روابط عمومی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، حسین عاشوری عضو هیات‌مدیره و رئیس کمیته ترانزیت راه‌آهن در جلسه کمیته ترانزیت با اشاره به زمینه‌سازی برای عبور واگن‌های CIS از مسیر ایران به کشور ترکیه، گفت: ‌‌برای توسعه همکاری‌های ریلی؛ اجلاس پنج‌جانبه راه‌آهن کشورهای آسیای میانه در تهران برگزار شد.

وی افزود: برای توسعه همکاری‌ ریلی ایران، کشورهای آسیای میانه و اروپا، اجلاس پنج‌جانبه راه‌آهن کشورهای آسیای میانه در تهران با حضور نمایندگان کشورهای قزاقستان، تاجیکستان، ترکیه و ترکمنستان برگزار شد. حسین عاشوری معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن در این خصوص گفت: توسعه حمل‌ونقل بین‌المللی در منطقه و ایجاد هماهنگی‌های لازم برای عبور واگن‌های کشورهای آسیای میانه از ایران به ترکیه و اروپا از مهم‌ترین محورهای برگزاری این اجلاس در تهران است. وی عنوان کرد: ترکیه و کشورهای اروپایی مقررات حمل‌ونقل ریلی خاص خود را دارند و کشورهای آسیای میانه نیز از مقرراتی دیگر استفاده می‌کنند؛ ایران از هر دوی این مقررات استفاده می‌کند و خط‌آهن ایران می‌تواند به‌عنوان پل ارتباطی بین کشورهای آسیای میانه، ترکیه و اروپا نقش اساسی ایفا کند.

رئیس کمیته ترانزیت راه‌آهن تصریح کرد: در این اجلاس مذاکرات اولیه برای تهیه پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری‌ حمل‌ونقلی در حوزه ریل بین این ۵ کشور آغاز شد تا در آینده شاهد افزایش ترانزیت ریلی و حمل‌ونقل بار در منطقه باشیم. وی ضمن بیان توضیحاتی درباره جلساتی که راه‌آهن ایران با برخی کشورهای اروپایی چون آلمان طی ماه‌های اخیر داشته است، گفت: در صورت استمرار حرکت قطار چین به تهران، امکان برنامه‌ریزی برای ادامه سیر این قطار از ایران به کشور ترکیه و سپس اروپا وجود دارد. رئیس کمیته ترانزیت راه‌آهن عنوان کرد: ما باید حجم بالایی از کالا را هدف‌گذاری و کشورهای منطقه را متقاعد کنیم تا تعرفه را ارزان‌تر و مدت‌زمان جابه‌جایی کالا را کوتاه‌تر کنند. معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت با اشاره به مرزهای ریلی کشور، اظهار کرد: در حال‌حاضر ایران دارای مرزهای ریلی چون سرخس و اینچه برون به ترکمنستان، جلفا به نخجوان، رازی به ترکیه و میرجاوه به پاکستان است.

عضو هیات‌مدیره راه‌آهن به موضوع راه‌اندازی قطار بین دو کشور چین و ایران اشاره کرد و گفت: موضوع راه‌اندازی قطار برای ما بسیار مهم تلقی می‌شود، به‌طوری‌که طی ماه‌های اخیر مدیران شرکت‌های مختلفی درخواست جابه‌جایی قطعات از چین به ایران را از طریق ناوگان ریلی داشته‌اند. وی عنوان کرد: خوشبختانه درباره موضوع ترانزیت برنامه‌ریزی‌های خوبی در راه‌آهن ایران با کشورهای منطقه صورت گرفته و با توجه به اینکه هرکدام از کشورها براساس مقررات، پایه تعرفه خاص خود را تعیین می‌کنند، درصدد هستیم میزان تعرفه را یکسان‌سازی کرده و کاهش دهیم.

عاشوری خاطرنشان کرد: اتصال راه‌آهن قزوین - رشت - آستارا که تکمیل‌کننده کریدور شمال به جنوب است نیز یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که به‌ویژه طی یک دهه گذشته موردتوجه بوده که در این راستا جلسات متعددی میان راه‌آهن‌های روسیه - آذربایجان - ایران برگزارشده است و براساس این توافقات امیدواریم تا پایان این دولت مسیر قزوین - رشت که در حال ساخت است به بهره‌برداری برسد. معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت با اشاره به تشکیل معاونت حمل‌ونقل در وزارت راه و شهرسازی، عنوان کرد: ضروری به نظر می‌رسید تا در وزارت راه و شهرسازی، متولی برای هماهنگی بین بخش‌های مختلف حمل‌ونقل و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت در حوزه حمل‌ونقل شکل بگیرد که خوشبختانه این امر محقق شد.

وی اضافه کرد: راه‌آهن باید از ظرفیت‌های موجود در وزارت راه و شهرسازی مانند: معاونت جدید حمل‌ونقل، شورای عالی ترابری، کارگروه ترانزیت و سایر کارگروه‌ها و کمیته‌ها برای پیشبرد اهداف توسعه حمل‌ونقل بین‌المللی ریلی و به‌خصوص ترانزیت استفاده کند. در ادامه جلسه گزارشی درباره عملکرد ۷ماهه ترانزیت بار، صادرات و واردات محمولات نفتی و غیرنفتی و میزان رشد و یا کاهش تناژ بارگیری ارائه شد و درخصوص چگونگی رشد ترانزیت طی ماه‌های باقی‌مانده سال و مشکلات اجرایی مرزی گفت‌وگو و تبادل‌نظر شد. جلسه کمیته ترانزیت راه‌آهن با حضور مدیران کل راه‌آهن‌های آذربایجان، خراسان، جنوب شرق، هرمزگان، جنوب، شمال شرق ۲، شمال و مدیران کل امور بین‌الملل، بازرگانی بین‌المللی و امور مالی راه‌آهن برگزار شد.