ایسنا - در جلسه کمیته محیط‌زیست شهر تهران اعلام شد: اگر نیمه دوم سال بارانی نبارد، «آب» برای یک سوم تهران نخواهیم داشت. قاسمی، قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران در چهلمین نشست کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران که به بررسی آثار بحران‌های زیست‌محیطی در تهران اختصاص داشت، یکی از بحران‌های زیست‌محیطی را وقوع سیل دانست و گفت: با توجه به شیب تهران و تفاوت ارتفاعی حدود ۸۰۰‌متر از بالاترین سطح تا پایین‌ترین نقطه، وقوع سیل و سرازیر شدن آب از شمال به جنوب تهران به دلیل اختلاف ارتفاع مهم‌ترین خطرات سیل است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بحران اصلی که موجب بروز مشکلات زیست‌محیطی برای تهران می‌شود خشکسالی و کمبود آب برای این شهر است، به شکلی که اگر در نیمه دوم سال بارش نباشد یک سوم تهران آب نخواهد داشت. معصومه ابتکار، رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز با تاکید بر توجه مسوولان و مدیران به بحران‌های زیست‌محیطی در تهران گفت: به نظر می‌رسد در طرح‌هایی که برای پیشگیری یا مقابله با بحران‌ها تدوین و تهیه می‌شود، به مسائل زیست‌محیطی بعد از بحران توجه نمی‌شود، که باید آن را جدی گرفت.

وی تصریح کرد: باید تمام دستگاه‌ها در خصوص مسائل زیست‌محیطی بعد از بحران به یک دستورالعمل و برنامه گام به گام برسند تا در صورت بروز بحران هر کدام از بخش‌ها بدانند که با مشکلات زیست‌محیطی بحران چگونه مقابله کنند.

رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران افزود: در تهران و همه شهرهای کشور از این مساله فاصله داریم و حتی مردم برای مشارکت در چنین وقایعی آموزش کافی ندیده‌اند.مخاطرات زیست‌محیطی در درازمدت بعد از بحران‌ها در تهران یک معضل خواهد شد. دکتر مازیار حسینی، رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اهمیت آموزش مردم در جهت پیشگیری و مقابله با بحران‌ها و بلایای طبیعی گفت: براساس آمار بین‌المللی ۸۹‌درصد حوادث و بلایا ریشه آب‌وهوایی داشته و ۱۰‌درصد به زلزله و خطرات ناشی از آن برمی‌گردد.

حسینی تاکید کرد: برای پیشگیری از وقوع حوادث یا مقابله و برخورد با آنها باید آموزش داده و البته آموزش‌ها منجر به تغییر رفتارها و باورهای مردم شود. در کشورهای پیشرفته با وجودی که وسعت حوادث در آنجا به مراتب بیشتر از کشور ماست، ولی تلفات انسانی کمتری دارند. به اعتقاد وی تمام فعالیت سازمان‌ها و ارگان‌ها در مورد بلایا و بحران‌های طبیعی بیشتر توجه به روش‌های فنی دارد در صورتی که باید به مسائل فرهنگی و باورپذیر کردن آن و علوم اجتماعی نیز توجه ویژه داشت. حسینی افزود: مهم‌ترین مخاطره پیش‌بینی شده زلزله است که از آثار محیطی آن می‌توان به تخریب ساختمان‌ها، رها شدن مواد خطرناک، شیمیایی، سوخت، نشست‌های زمین، وقوع سیل به جهت شکست سطح آب و ... اشاره کرد. وی تصریح کرد: در درازمدت بعد از بحران‌ها در تهران مخاطرات زیست محیطی یک معضل خواهد شد، در حال حاضر تغییر نامناسب کاربری زمین‌ها، با استفاده از آب‌های زیرزمینی و تخریب قنوات، تولید پسماندهای شهری و صنعتی، بحران‌های زیست‌محیطی برای شهر ایجاد خواهد کرد. دکتر علمداری، رییس کمیته مطالعات راهبردی مدیریت بحران شهری در مرکز مطالعات راهبردی شهر تهران از تهیه سند راهبردی برای مدیریت بحران خبر داد و افزود: این سند به مشکلات زیست‌محیطی که باعث بحران می‌شود یا در صورت بحران‌ها ابعاد زیست‌محیطی چه خواهد بود، می‌پردازد.