فرماندار تهران: وزارت کشور مجوز دهد برگزار می‌کنیم

ندا گنجی

مسجد جامعی: اعتراض فرمانداری مبنای حقوقی ندارد

اهمیت شورایاری‌ها یا همان شورای محلات اگر بیشتر از شوراهای شهر و روستا نباشد کمتر نیست؛ اما... صدور مجوز برای آغاز به کار سومین دوره‌های این نهادهای کوچک مردمی نیز همانند دیگر موضوعات در پیچ و خم کشمکش‌های سیاسی مانده است. از آنجا که غائله انتخابات شورایاری‌ها در هر دوره‌‌ای به پا می‌خیزد و با تسامح یکی از طرفین - دولت یا شورای شهر- فروکش می‌کند، این بار نیز سومین دوره انتخابات به سرنوشت انتخابات دوره‌های قبلی گرفتار آمده است به نحوی که پایان دومین دوره شورایاری‌ها در حالی وارد سومین ماه خود شده است که هنوز مردان دولت و مدیران شهر در شورا به یک نتیجه واحد دست نیافته‌اند.

اگرچه اختلاف‌نظرها پیرامون نحوه برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در دومین دوره شورای شهر تهران نیز به وجود آمد (از این جهت که مجری برگزاری، شورای شهر باشد یا بسان سایر انتخابات وزارت کشور وارد میدان شود)

اما در همان دوره در سال ۸۳ نیز این انتخابات با تعامل وزارت کشور و شورا برگزار شد. پایان اردیبهشت ماه بود که شورای شهر طرحی دو فوریتی را برای هماهنگی‌های انتخابات سومین دوره شورای محلات در صحن علنی ارائه کرد؛ اما در این طرح به نحوه برگزاری و وظایف شورا یا وزارت کشور هیچ اشاره‌ای نشده بود. با این حال این طرح برای فرمانداری ارسال شد که فرمانداری ۱۵ روز فرصت داشت اعتراض خود را به آن اعلام کند. اما فرمانداری اعتراض خود را با تاخیر به شورا ارسال کرد. این در حالی است که پنجم خرداد ماه اعضای شورا به طرحی رای مثبت دادند که طبق آن ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران را به تشکیل سومین دوره شورایاری‌های محلات شهر تهران در راستای تحقق مفاد تبصره ۲۱ مصوبه بودجه سال ۸۷ شهرداری ملزم می‌کرد. به موجب این مصوبه شهرداری تهران مکلف شد ظرف مدت ۱۵ روز با هماهنگی کلیه دستگاه‌ها از جمله فرمانداری نسبت به ارائه دستورالعمل این انتخابات اقدام کند و شورایاری‌ها تا ۱۵ شهریور ماه تشکیل شوند.

انتخابات برگزار می‌شود

در یکصد و یازدهمین جلسه شورای شهر، که روز گذشته برگزار شد مسجد جامعی در واکنش به اعتراض فرمانداری که انجمن شورایاری را مصداق انجمن از نوع سازمان‌های غیردولتی دانسته و به استناد این تفسیر تشکیل انجمن شورایاری را منوط به رعایت ضوابط و مقرراتی دانسته که در مورد سازمان‌های غیردولتی اعمال می‌شود، گفت: «اولا در اساسنامه تشکیل شورایاری‌ها که به عنوان مصوبه قانونی شورای شهر پایه اصلی و مبنای تشکیل شورایاری‌ها است، مکرر از کلمه انجمن استفاده شده است. همچنین در اصلاحات این اساسنامه و از جمله در آخرین اصلاحیه‌تان در سال ۱۳۸۶ که به تایید فرمانداری نیز رسیده است، کلمه انجمن ذکر شده و در طول ۹ سال گذشته این موضوع باعث اعتراض نشده است، لذا طرح این موضوع در حال حاضر مبنای حقوقی ندارد.او در ادامه با بیان اینکه «انجمن شورایاری محله به هیچ وجه مصداق یک سازمان غیردولتی نیست» افزود: شورای اسلامی شهر تهران به جای انتصاب نمایندگان خود در محلات به استناد بند ۷ ماده ۷۱ تشکیل انجمن شورایاری‌ها از طریق رای مستقیم مردم محلات انتخاب می‌شوند.البته رسول خادم نیز تاکید کرد: شورای شهر در دومین دوره انتخابات با فرمانداری رابطه تنگاتنگی داشته است. امیدواریم این سطح از رابطه در سومین دوره نیز ادامه داشته باشد و گمان نمی‌کنم در برگزاری این انتخابات مشکلی به وجود آید.با این حال چمران، رییس شورای شهر تهران از برگزاری این انتخابات در شهریور ماه خبر می‌دهد. او که در اولین نشست هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با تشکیل شورایاری‌ها سخن می‌گفت، اعلام کرد تجربه دو دوره گذشته شورایاری‌ها بیانگر ضرورت غیرقابل انکار شورایاران محلات در رفع و رجوع مشکلات متعدد ساکنان شهر در سطوح محلی است.

البته چمران به اشکالاتی که از سوی برخی دستگاه‌های اجرایی پیرامون روش برگزاری انتخابات شورایاری‌ها مطرح شده هم اشاره کرده و گفته است: «این انتخابات، محلی و غیرسراسری است که با حضور و مشارکت شهروندان برگزار می‌شود و در دو دوره گذشته این مهم به خوبی آزموده شده است.»

اما در حالی که اعضای شورا، هشتم شهریور ماه را برای برگزاری این انتخابات وعده می‌دهند، حسین طلا فرماندار تهران در این باره به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: از دید ما انجمن‌های اجتماعی همان «سمن‌ها» هستند که تشکیل آن مراحل خاص خود را دارد؛ اما اگر اعضای شورای شهر معتقدند انجمن‌های اجتماعی همان شورایاری‌ها است، مستندات خود را باید ارائه کنند.در اصلاحیه مجلس شورای اسلامی اقدام برای تشکیل شورایاری‌ها با همکاری وزارت کشور آمده بود؛ اما در اصلاحیه جدید با «کسب مجوز» از وزارت کشور قید شده است.

او در ادامه این انتخابات را رجوع به آرای مردمی می‌خواند: چون این گونه انتخابات مربوط به مباحث حاکمیتی است، مجوز برگزاری آن باید از سوی وزارت کشور صادر شود. ما دید تقابل نداریم؛ اما نباید به خاطر عمل به یک کار خوب، قانون را نادیده بگیریم. وزارت کشور اجازه دهد ما هم انجام می‌دهیم.

این گفت‌وگو یک روز پیش از آن که رییس شورای شهر از برگزاری این انتخابات در هشتم شهریور خبردهد، انجام شد؛ با این حال یک روز پس از اعلام این خبر فرماندار تهران بر مواضع قبلی خود تاکید کرد و گفت: مجوزی از وزارت کشور دریافت نکرده است.